EPN-V2

NOAN6200 Second language didactics and language in Use Course description

Course name in Norwegian
Andrespråksdidaktikk og språk i bruk
Study programme
Norwegian as a Second Language for Teachers in Adult Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Ingen forkunnskapskrav.

Recommended preliminary courses

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. 

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskaper om motivasjon og belønning, kommunikasjon
  • kjennskap til betydningen av personlighet, kognisjon, emosjoner, jobbholdninger og arbeidsmiljø
  • grunnleggende kunnskap om makt, innflytelse og konflikter, ledelse, beslutninger
  • organisasjonskultur, læring og endring fra et organisasjonspsykologisk perspektiv.
  • mer inngående kunnskap i et fordypningstema innenfor fagfeltet som varierer fra år til år

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver fra faget for å forstå og analysere utfordringer og dilemmaer knyttet til menneskers atferd i organisasjoner
  • benytte kunnskap fra organisasjonspsykologien når de skal fatte og iverksette beslutninger i organisasjoner.

Generell kompetanse

Studenten har

  • oppøvet ferdighet i kritisk refleksjon om fagets muligheter og begrensninger

Content

Sentrale temaer vil være:

  • Vitenskapelige innsikter i andrespråkslæring hos voksne
  • Flerspråklighet, språklige reportoarer og transspråking
  • Kritisk tenkning og refleksjon rundt språkets innhold og form, og språklig formidling av verdier og holdninger
  • Andrespråksdidaktikk
  • Veiledning og tilbakemelding; strategier for utvikling av språkkompetanse
  • Kjennetegn ved kommunikasjon og språkbruk i ulike kontekster

Teaching and learning methods

Samlingene er en kombinasjon av fysiske og digitale samlinger. Emnet baseres i stor grad på bruk av læreboktekster, men også autentiske tekster fra samfunn og arbeidsliv. Arbeid med disse tekstene krever studentaktive arbeidsformer.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og vurdert til godkjent for å kunne avlegge eksamen i emnet:

  • Vurdering av en digital læringsressurs i gruppe (3-4 studenter). Omfang 10-15 min videporesentasjon. Resultatet skal deles med medstudentene i OsloMets didigale læringsplattform. Hver gruppe skal gi respons på vurderinger fra andre grupper
  • Gruppeoppgave (3-4 studenter) der studentene forbereder et undervisningsopplegg for flerspråklige elever og gir begrunnelser for sine didaktiske valg ut fra relevante andresopråksteorier
  • Individuell skriftlig oppgave som utkast til semesteroppgaven (eksamen), der studentene skal presentere et planlagt undervisningsopplegg for flerspråklige elever, begrunne sine didaktiske valg med adekvate andrespråksteorier og reflektere over gjennomføringen. Oppgaven kan bygge på arbeidskrav 2. Omfang 1000 ord +/- 10 %.

Hensikten med arbeidskravene er å utdype studentenes forståelse for den uløselige forbindelsen mellom de ulike teoriene og deres mulige implementering i praksis. Med andre ord forventes det at studentene skal vise at den teoretiske kunnskapen de har ervervet, kan bidra til refleksjon rundt og utvikling av ulike didaktisk-metodiske løsninger i form av adekvate oppgaver, aktiviteter eller undervisningsmateriale for flerspråklige elever. Studentene får også mulighet til å øve seg på å bruke og vurdere ulike digitale ressurser til norksopplæring.

Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved vurderingen ikke godkjent, får studenten mulighet for én ny innlevering. Studenten må selv avtale dette med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Det et krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen i emnet for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis, etter en faglig vurdering, kompenseres med en skriftlig oppgave.

Se nærmere omtale av krav om tilstedeværelse i programplanen.

Assessment

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Arbeidskravet består av 2-3 flervalgstester som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Omfanget vil være omkring 20-40 spørsmål.

Hensikten med flervalgstestene er å sikre progresjon og lærdom i emnet. Faglærer vil opplyse om detaljene rundt dette ved semesterstart

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til forbedre den én gang innen angitt frist.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen i emnet er en skriftlig skoleeksamen på 4 timer.

Grading scale

Ingen hjelpemidler er tillatt. 

Examiners

Gradert skala A - F