EPN-V2

NOAN6100 Grunnleggende språkkompetanse Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Language Competence
Studieprogram
Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir grunnleggende opplæring i norsk som andrespråk og språk i bruk med vekt på funksjonell og formell grammatikk på ulike nivåer i tekst, fra ordlæring til tekstforming i et bredere språktypologisk perspektiv.

Språkbruk og språkforståelse som sosial praksis er et overordnet perspektiv. Lesing, skriving og muntlig kommunikasjon kombineres i emnet/studiet.

Emnet innledes med en kort presentasjon av kompetansebehov knyttet til kommunikasjon og språkkompetanse i opplæring og yrkesliv relatert til Det europeisk rammeverk for språk (CEFR) og til styringsdokumenter for opplæring av voksne andrespråksinnlærere i norsk kontekst.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om norsk grammatikk og språkstruktur i et andrespråksperspektiv
  • har utvidet kunnskap om oppbygging av tekstlige nivåer
  • har utvidet kunnskap om ulike sjangre og teksttyper
  • har kunnskap om språktypologi og global og kontrastiv grammatikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan sammenligne språklige strukturer i et globalt perspektiv
  • kan gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som kan være utfordrende for andrespråkslelever
  • kan analysere lærebøker og elevtekster, og bruke det til å planlegge egen undervisning

Generell kompetanse

Studenten

  • har en overordnet forståelse av hvordan språklige uttrykk og form har sammenheng med tekstformål, målgruppe og kontekst
  • har innsikt i hvordan valg av ulike språkstrukturer og språklige uttrykk i tekster, muntlig og skriftlig fungerer, og hva de er egnet til å uttrykke.

Innhold

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.

Arbeids- og undervisningsformer

CORO7300 legger grunnlaget for å benytte en coachende tilnærming til endrings- og utviklingsprosesser på avdelings- og organisasjonsnivå i lærende organisasjoner. Den coachende lederstilen ses i sammenheng med andre former for utøvende lederskap, og studenten bevisstgjøres på muligheter og begrensninger ved bruk av coachende verktøy og metoder i utviklingsprosesser. Begrepet «lærende organisasjoner» beskrives og konkretiseres, og det fokuseres på utvikling av en organisasjonskultur som bygger på verdibasert ledelse, relasjonsledelse og coachende lederstil.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

CORO7200 eller tilsvarende må være bestått for å avlegge eksamen på emne CORO7300

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskaper om en coachende tilnærming og verktøy til ledelse av endrings- og utviklingsprosjekter i lærende organisasjoner
  • forståelse for hvordan medvirkning skapes i utviklingsprosesser
  • kunnskap om makt, ansvar og motstand i samarbeid og konflikt i utviklingsprosesser

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre, reflektere over og vurdere utviklingsprosesser på egen arbeidsplass i samsvar med filosofien om lærende organisasjoner
  • lede og strukturere et utviklingsprosjekt på en arbeidsplass ved hjelp av coachende verktøy
  • tilrettelegge for at medarbeidernes erfaringer og kompetanse utfordres og anvendes som en ressurs i endrings- og utviklingsarbeid
  • gjøre reflekterte valg og anvende verktøy som bidrar til konstruktiv konflikthåndtering
  • legge til rette for motivasjon og engasjement i utviklings- og endringsprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • har et kritisk forhold til systematisk og grundig utviklingsarbeid og kan anvende forskning som grunnlag for arbeidet
  • kan synliggjøre makt- og ansvarsforhold i endrings- og utviklingsprosesser

viser ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenking over egen coachende tilnærming til ledelse

Hjelpemidler ved eksamen

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

I løpet av studiet skal studentene planlegge, gjennomføre og formidle et utviklingsprosjekt. Dette innebærer:

  1. Utarbeide en skriftlig plan for et utviklingsprosjekt i egen eller annen egnet organisasjon. Planen skrives i grupper på 2-4 studenter. Omfang: 600- 800 ord.
  2. I prosjektet skal hver student gjennomføre et delprosjekt som kan inngå i gruppens utviklingsprosjekt. Delprosjektene skal være forankret på organisasjonsnivå. Delprosjektet dokumenteres ved individuelt refleksjonsnotat på 1.000-1.500 ord eller en digital presentasjon på 4-6 minutter.
  3. Presentasjon av gruppens utviklingsprosjekt for medstudenter og evt andre tilhørere. Omfang: 15-20 minutter pr gruppe.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Sensorordning

Skriftlig prosjekteksamen i grupper på 2-4 studenter. I eksamensbesvarelsen skal studentene analysere og drøfte et utviklingsprosjekt knyttet til ledelsesbasert coaching de har gjennomført på valgt arena. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, forankring, gjennomføring og refleksjon over utviklingsarbeidet, og være knyttet opp mot relevant teori og studiets læringsutbytter. Omfang: 6 000 - 8 000 ord.

Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet og innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet. Det kan skriftlig søkes faglærer om å levere eksamen individuelt.

Ny og utsatt eksamen

Ved ny eksamen kan det leveres inn en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven.