EPN-V2

NATB6210 Naturfag 2, trinn 5-10, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Natural Sciences 2 for Lower Secondary School, Subject 1
Studieprogram
Naturfag 2, trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en oversikt over de forvaltningsmessige prosesser, krav og oppgaver ved å være faglig leder ved en trafikkskole. Gjennom studiet gis innføring i grunnleggende økonomiske, administrative og personalmessige forhold ved drift av en bærekraftig trafikkskole i et mangfoldig samfunn. Faktorer som hemmer og fremmer trafikkskolen som lærende organisasjon står også sentralt i dette emnet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kjemiske stoffer og deres reaksjoner på et kvantitativt nivå
  • har kjennskap til sentrale laboratorieteknikker og tester med relevans til kjemi i hverdagen og miljøet
  • har kjennskap til oppbygning av viktige organiske stoffgrupper og egenskaper, samt deres betydning for levende organismer og miljøet
  • har kunnskap om kroppens organsystemer, fosterutvikling og fødsel
  • har kjennskap til næringsstoffer og kan sette disse i sammenheng med kosthold og livsstilsykdommer
  • har oversikt over cellens oppbygging og viktige livsprosesser, kjenner til forskjeller mellom celletyper og kan beskrive hvordan celler deler seg
  • har forståelse av DNA-molekylets funksjon både som arvestoff og i styring og regulering i cellen, og kjenner mekanismer for hvordan egenskaper hos levende organismer påvirkes av arv og miljø
  • har en helhetlig forståelse av prinsippene og mekanismene bak biologisk evolusjon, og evolusjon som grunnlaget for moderne biologi
  • har oversikt over virkninger av rusmidler og rusmiddelrelaterte helseskader
  • har kjennskap til de mest sentrale stoffers kretsløp i naturen, og hvordan dette kan knyttes til miljøspørsmål og andre hovedområder i naturfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan håndtere kjemikalier og lage kjemiske blandinger og løsninger
  • kan utvikle undervisningsopplegg som fremmer elevers undring og læring i naturfag
  • kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
  • kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
  • kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig informasjon og fagstoff, og anvende det i undervisning og drøftinger med kolleger
  • kan bruke faget som regifag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse av rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
  • har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

Innhold

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • has knowledge of the basic assumptions of behaviour analysis
  • is familiar with the place of behaviour analysis in psychology
  • is familiar with research methods used in behaviour analysis
  • has knowledge of reinforcement conditions
  • has knowledge of how behaviour is established, transferred and maintained

Skills

The student is capable of

  • applying basic behaviour analysis concepts
  • defining and using methods to observe and register behaviour

Competence

The student is capable of

  • describing behaviour analysis strategies
  • conducting and reflecting on their own presentation technique
  • conducting and reflecting on discrete trials training
  • describing, conducting and reflecting on precision teaching

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Generelle regler om innlevering og godkjenning av arbeidskrav, er gitt i fagplanens hoveddel (over).

Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på høgskolens læringsplattform.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:

I hovedemnet "Kjemi 2":

  • Kartlegge og vurdere sikkerhet i naturfagrom og/eller -undervisningen på egen skole. Funnene skal deles med kolleger og ledelse på egen skole. Omfang inntil 1000 ord.

I hovedemnet «Kropp og helse 2»:

  • Skriv en fagtekst som forklarer et selvvalgt emne fra Kropp og helse 2 (om lag 500 ord).
  • Utvikle en digital læringssekvens for elever på inntil fem minutter med utgangspunkt i den faglige teksten. Prøv ut den digitale læringssekvensen i en klasse.
  • Presenter den faglige teksten og den digitale læringssekvensen og gi en kort evaluering av hvordan det fungerte i klassen. Den digitale læringssekvensen skal lenkes opp i innleveringen. Samlet omfang, inkludert fagteksten: om lag 1000 ord.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Vurdering og eksamen

I eksamensbesvarelsen skal studentene i grupper på 2 til 4 drøfte erfaringer fra utviklingsarbeidet, jfr arbeidskrav, i lys av teori og studiets læringsutbytte. Besvarelsen leveres som en digital presentasjon, for eksempel video på 5 til 8 minutter.

Ny og utsatt eksamen

Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av den digitale presentasjonen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle i gruppen får samme karakter.

Sensorordning