Programplaner og emneplaner - Student
NATB6210 Naturfag 2, trinn 5-10, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Natural Sciences 2 for Lower Secondary School, Subject 1
- Studieprogram
-
Naturfag 2, trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST 2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en oversikt over de forvaltningsmessige prosesser, krav og oppgaver ved å være faglig leder ved en trafikkskole. Gjennom studiet gis innføring i grunnleggende økonomiske, administrative og personalmessige forhold ved drift av en bærekraftig trafikkskole i et mangfoldig samfunn. Faktorer som hemmer og fremmer trafikkskolen som lærende organisasjon står også sentralt i dette emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kjemiske stoffer og deres reaksjoner på et kvantitativt nivå
- har kjennskap til sentrale laboratorieteknikker og tester med relevans til kjemi i hverdagen og miljøet
- har kjennskap til oppbygning av viktige organiske stoffgrupper og egenskaper, samt deres betydning for levende organismer og miljøet
- har kunnskap om kroppens organsystemer, fosterutvikling og fødsel
- har kjennskap til næringsstoffer og kan sette disse i sammenheng med kosthold og livsstilsykdommer
- har oversikt over cellens oppbygging og viktige livsprosesser, kjenner til forskjeller mellom celletyper og kan beskrive hvordan celler deler seg
- har forståelse av DNA-molekylets funksjon både som arvestoff og i styring og regulering i cellen, og kjenner mekanismer for hvordan egenskaper hos levende organismer påvirkes av arv og miljø
- har en helhetlig forståelse av prinsippene og mekanismene bak biologisk evolusjon, og evolusjon som grunnlaget for moderne biologi
- har oversikt over virkninger av rusmidler og rusmiddelrelaterte helseskader
- har kjennskap til de mest sentrale stoffers kretsløp i naturen, og hvordan dette kan knyttes til miljøspørsmål og andre hovedområder i naturfag
Ferdigheter
Studenten
- kan håndtere kjemikalier og lage kjemiske blandinger og løsninger
- kan utvikle undervisningsopplegg som fremmer elevers undring og læring i naturfag
- kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
- kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
- kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig informasjon og fagstoff, og anvende det i undervisning og drøftinger med kolleger
- kan bruke faget som regifag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse av rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Innhold
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- has knowledge of the basic assumptions of behaviour analysis
- is familiar with the place of behaviour analysis in psychology
- is familiar with research methods used in behaviour analysis
- has knowledge of reinforcement conditions
- has knowledge of how behaviour is established, transferred and maintained
Skills
The student is capable of
- applying basic behaviour analysis concepts
- defining and using methods to observe and register behaviour
Competence
The student is capable of
- describing behaviour analysis strategies
- conducting and reflecting on their own presentation technique
- conducting and reflecting on discrete trials training
- describing, conducting and reflecting on precision teaching
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Generelle regler om innlevering og godkjenning av arbeidskrav, er gitt i fagplanens hoveddel (over).
Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på høgskolens læringsplattform.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:
I hovedemnet "Kjemi 2":
- Kartlegge og vurdere sikkerhet i naturfagrom og/eller -undervisningen på egen skole. Funnene skal deles med kolleger og ledelse på egen skole. Omfang inntil 1000 ord.
I hovedemnet «Kropp og helse 2»:
- Skriv en fagtekst som forklarer et selvvalgt emne fra Kropp og helse 2 (om lag 500 ord).
- Utvikle en digital læringssekvens for elever på inntil fem minutter med utgangspunkt i den faglige teksten. Prøv ut den digitale læringssekvensen i en klasse.
- Presenter den faglige teksten og den digitale læringssekvensen og gi en kort evaluering av hvordan det fungerte i klassen. Den digitale læringssekvensen skal lenkes opp i innleveringen. Samlet omfang, inkludert fagteksten: om lag 1000 ord.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Vurdering og eksamen
I eksamensbesvarelsen skal studentene i grupper på 2 til 4 drøfte erfaringer fra utviklingsarbeidet, jfr arbeidskrav, i lys av teori og studiets læringsutbytte. Besvarelsen leveres som en digital presentasjon, for eksempel video på 5 til 8 minutter.
Ny og utsatt eksamen
Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av den digitale presentasjonen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle i gruppen får samme karakter.