Programplaner og emneplaner - Student
NAM6300 Marked, utvikling og omstillingsevne i norsk arbeidsliv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Markets, Development and Restructuring the Norwegian Work Life
- Studieprogram
-
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellenLedelse i den norske arbeidslivsmodellen
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
VÅR 2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir kunnskap om hva som hemmer og fremmer utvikling og omstilling i arbeidslivet. Studentene lærer å analysere endrings- og utviklingsprosesser i arbeidslivet. Endring, utvikling og omstilling drøftes i forhold til ledelsesmodeller og den norske samarbeidstradisjonen i arbeidslivet.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- modeller for markedstilpasninger
- institusjoner, politisk regulering og tilpasningsstrategier
- omstillingsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende teoretiske perspektiver som kan forklare utvikling og endring i organisasjoner
- anvende ledelsesteoretiske perspektiver i omstillingsprosesser
- planlegge og gjennomføre omstillinger
Generell kompetanse
Studenten kan
- forklare relevansen av ulike problemstillinger for å bedømme endringsstrategier
- lede omstillinger ved hjelp av forskningsbasert kunnskap og ledelsesetiske prinsipp
- vurdere hvordan ulike ledelsesmodeller passer til ulike endringsstrategier
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
Et skriftlig notat hvor studenten skisserer tema og problemstilling til en fordypningsoppgave. Nærmere krav til utformingen av notatet vil bli beskrevet på første samling. Notatet skal være godkjent av faglærer for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom notatet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere notatet på nytt èn gang innen angitt tidsfrist. Dersom problemstillingen igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell fordypningsoppgave med egendefinert, forhåndsgodkjent problemstilling fra egen organisasjon/ arbeidsplass. Oppgaven skal belyses med teori fra emnet, og skal presentere refleksjon om forholdet mellom ledelse, partssamarbeid og medbestemmelse i virksomhetsutvikling.
Fordypningsoppgaven skal ha et omfang på 10 sider (+ - 10 %). I tillegg kommer forside og litteraturliste, eventuelt et forord. Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av fordypningsoppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes to sensorer til sensurering av hver fordypningsoppgave.
Emneansvarlig
Pål Klethagen.