EPN-V2

NAM6300 Marked, utvikling og omstillingsevne i norsk arbeidsliv Emneplan

Engelsk emnenavn
Markets, Development and Restructuring the Norwegian Work Life
Studieprogram
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir kunnskap om hva som hemmer og fremmer utvikling og omstilling i arbeidslivet. Studentene lærer å analysere endrings- og utviklingsprosesser i arbeidslivet. Endring, utvikling og omstilling drøftes i forhold til ledelsesmodeller og den norske samarbeidstradisjonen i arbeidslivet.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • modeller for markedstilpasninger
  • institusjoner, politisk regulering og tilpasningsstrategier
  • omstillingsprosesser

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende teoretiske perspektiver som kan forklare utvikling og endring i organisasjoner
  • anvende ledelsesteoretiske perspektiver i omstillingsprosesser
  • planlegge og gjennomføre omstillinger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forklare relevansen av ulike problemstillinger for å bedømme endringsstrategier
  • lede omstillinger ved hjelp av forskningsbasert kunnskap og ledelsesetiske prinsipp
  • vurdere hvordan ulike ledelsesmodeller passer til ulike endringsstrategier

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

Studenten skal utlede og avgrense en problemstilling som er aktuell i egen virksomhet. Denne skal presenteres og begrunnes skriftlig. Problemstillingen skal være godkjent av faglærer for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom den ikke godkjennes, har studenten rett til å levere problemstillingen på nytt èn gang innen angitt tidsfrist. Dersom problemstillingen igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell fordypningsoppgave med egendefinert, forhåndsgodkjent problemstilling fra egen organisasjon/ arbeidsplass. Oppgaven skal belyses med teori fra emnet, og skal presentere refleksjon om forholdet mellom ledelse, partssamarbeid og medbestemmelse i virksomhetsutvikling.

Fordypningsoppgaven skal ha et omfang på 10 sider (+ - 10 %). I tillegg kommer forside og litteraturliste, eventuelt et forord. Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av fordypningsoppgaven til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen. Oppgaven skal følge Fakultet SAM sin mal for oppgaveskriving.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, i tråd med lov om universiteter og høgskoler § 3 - 9 (6).

Sensorordning

Knowledge

The student

  • has a wide vocabulary in economic/administrative English
  • knows the main oral and written genres of business communication
  • knows the main points of grammar necessary for correct and idiomatic usage of the English language
  • has knowledge of various cross-curricular business topics
  • has knowledge of several issues in British society
  • is familiar with some works of fiction in English

Skills

The student

  • can write professional English
  • can speak fluently about several business topics and various aspects of society and culture in English
  • can deal with professional situations in the business world
  • can understand spoken and written English used in a business context
  • can use professional vocabulary in oral and written contexts
  • is able to discuss, analyse and reflect on various issues in English
  • has developed his/her practical problem-solving skills

Competence

The student

  • has developed his/her communicative competence in English, which includes linguistic, intercultural and strategic competencies
  • can function well in most professional situations internationally
  • can apply his/her skills and knowledge of business English
  • can understand English language curricula and lectures in other subjects better