EPN-V2

NAM6300 Markets, Development and Restructuring the Norwegian Work Life Course description

Course name in Norwegian
Marked, utvikling og omstillingsevne i norsk arbeidsliv
Study programme
Management in the Norwegian Work Life
Management in the Norwegian Work Life
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir kunnskap om hva som hemmer og fremmer utvikling og omstilling i arbeidslivet. Studentene lærer å analysere endrings- og utviklingsprosesser i arbeidslivet. Endring, utvikling og omstilling drøftes i forhold til ledelsesmodeller og den norske samarbeidstradisjonen i arbeidslivet.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • modeller for markedstilpasninger
  • institusjoner, politisk regulering og tilpasningsstrategier
  • omstillingsprosesser

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende teoretiske perspektiver som kan forklare utvikling og endring i organisasjoner
  • anvende ledelsesteoretiske perspektiver i omstillingsprosesser
  • planlegge og gjennomføre omstillinger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forklare relevansen av ulike problemstillinger for å bedømme endringsstrategier
  • lede omstillinger ved hjelp av forskningsbasert kunnskap og ledelsesetiske prinsipp
  • vurdere hvordan ulike ledelsesmodeller passer til ulike endringsstrategier

Teaching and learning methods

Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).

Course requirements

For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

Studenten skal utlede og avgrense en problemstilling som er aktuell i egen virksomhet. Denne skal presenteres og begrunnes skriftlig. Problemstillingen skal være godkjent av faglærer for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom den ikke godkjennes, har studenten rett til å levere problemstillingen på nytt èn gang innen angitt tidsfrist. Dersom problemstillingen igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell fordypningsoppgave med egendefinert, forhåndsgodkjent problemstilling fra egen organisasjon/ arbeidsplass. Oppgaven skal belyses med teori fra emnet, og skal presentere refleksjon om forholdet mellom ledelse, partssamarbeid og medbestemmelse i virksomhetsutvikling.

Fordypningsoppgaven skal ha et omfang på 10 sider (+ - 10 %). I tillegg kommer forside og litteraturliste, eventuelt et forord. Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av fordypningsoppgaven til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen. Oppgaven skal følge Fakultet SAM sin mal for oppgaveskriving.

Grading scale

Vurderingsuttrykket er en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, i tråd med lov om universiteter og høgskoler § 3 - 9 (6).

Examiners

Det benyttes to sensorer til sensurering av hver fordypningsoppgave.