EPN-V2

NAM6200 Organisasjon og ledelse av norske virksomheter Emneplan

Engelsk emnenavn
Organisation and Leadership in Norwegian Enterprises
Studieprogram
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en kunnskap i ledelsesteori og skillet mellom management og leadership som analytiske verktøy i studiet av arbeidslivet. På samme måten er skillet mellom styring og ledelse sentralt i emnet.

Studentene lærer å analysere arbeidslivsrelasjoner og ulik organisasjons- og ledelsesteori. Human Resource Management/ HR-ledelse drøftes i forhold til den norske samarbeidstradisjonen i arbeidslivet.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • ulike former og modeller for ledelse
  • anvendelse av organisasjons- og ledelsesteoretiske perspektiver i praktisk utøvelse av ledelse
  • anvendelse av ulike ledelsesformer i norsk arbeidsliv

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende teoretiske perspektiver som kan forklare relasjoner mellom individer i virksomheter
  • anvende ledelsesteoretiske perspektiver for å forklare virksomheters oppbygging og virkemåte
  • bruke Norsk Ledelsesbarometeret (årlig spørreundersøkelse i fagforbundet Ledernes regi) for å forklare ulike lederroller og styringsmekanismer i arbeidslivet
  • utvikle og etablere strategier for endring og utvikling

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bedømme ledelsesmodeller ved hjelp av kritisk refleksjon
  • lede prosesser ved hjelp av forskningsbasert kunnskap
  • vurdere og kommunisere hvordan ulike ledelsesmodeller kan hemme eller fremme medbestemmelse og partssamarbeid i praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

Studenten skal utlede og avgrense en problemstilling som er aktuell i egen virksomhet. Denne skal presenteres og begrunnes skriftlig. Problemstillingen skal være godkjent av faglærer for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom den ikke godkjennes, har studenten rett til å levere problemstillingen på nytt èn gang innen angitt tidsfrist. Dersom problemstillingen igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Hjemmeeksamen skal ha et omfang på 10 sider (+ - 10 %). I tillegg kommer forside og litteraturliste, eventuelt et forord. Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave til ny og utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen. Oppgaven skal følge Fakultet SAM sin mal for oppgaveskriving.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, i tråd med lov om universiteter og høgskoler § 3 - 9 (6).

Sensorordning

Det benyttes to sensorer til sensurering av hver besvarelse.