Programplaner og emneplaner - Student
NAM6000 Arbeidslivskunnskap Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Work Life Studies
- Studieprogram
-
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellenLedelse i den norske arbeidslivsmodellen
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal gi innføring i det norske arbeidslivets oppbygging og virkemåte. Kunnskap om den historiske utviklingen av den norske samarbeidsmodellen skal gi grunnlaget for å forstå særtrekk ved norske virksomheter. De analytiske redskapene er teori om makt, organisasjon og ledelse.
Studentene lærer å analysere egen arbeidsplass med organisasjons- og ledelsesteori. Samspillet mellom ledelse, fagforeninger og ansatte analyseres som en kontekst for både drift og utvikling av virksomheten.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om det norske arbeidslivets historiske utvikling
- kunnskap om organisasjons- og ledelsesteoretiske forståelsesmodeller
- kunnskap om makt og opposisjon i arbeidslivet
- kjennskap til grunnleggende teoretiske perspektiver som kan belyse og forklare prosesser på en arbeidsplass
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke noen teoretiske perspektiver for å reflektere over relasjoner mellom grupper på egen arbeidsplass
- bruke Norsk Ledelsesbarometer (årlig spørreundersøkelse i fagforbundet Ledernes regi) for å belyse lederroller og styringsmekanismer og å utlede behov for endring
- bidra i planlegging og iverksetting av endringsprosesser på egen arbeidsplass
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende ledelsesteori, organisasjonsteori og forskningsbaserte metoder i ledelse av egen virksomhet
- anvende norske arbeidsrettslige prinsipper i ledelse og organisering på norske arbeidsplasser
- bidra til utvikling av relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte
- anvende de bedriftsdemokratiske ordningene i lov- og avtaleverket i virksomhetsutvikling
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
Et skriftlig notat hvor studenten skisserer tema og problemstilling til en fordypningsoppgave. Nærmere krav til utforming av notatet og innleveringsfrist vil bli beskrevet på første samling. Notatet skal være godkjent av faglærer for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom notatet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere notatet på nytt èn gang innen angitt tidsfrist. Dersom notatet igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell fordypningsoppgave med egendefinert, forhåndsgodkjent problemstilling fra egen organisasjon/ arbeidsplass. Oppgaven skal belyses med teori fra emnet, og skal presentere refleksjon om forholdet mellom ledelse, partssamarbeid og medbestemmelse i virksomhetsutvikling.
Fordypningsoppgaven skal ha et omfang på 10 sider (+ - 10 %). I tillegg kommer forside og litteraturliste, eventuelt et forord. Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av fordypningsoppgaven til sensur én gang. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen. Oppgaven skal følge Fakultet SAM sin mal for oppgaveskriving.
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, i tråd med lov om universiteter og høgskoler § 3 - 9 (6).
Sensorordning
Det benyttes to sensorer til sensurering av hver fordypningsoppgave.