Programplaner og emneplaner - Student
MSLV4800 Staten og kommunene som markedsaktører – offentlige anskaffelser, statsstøtte og selskapsorganisering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The State and Municipalities as Market Actors – Public Procurement, State Aid, and Corporate Organization
- Studieprogram
-
Erfaringsbasert masterstudium i bibliotek - styring og ledelseMasterstudium i offentlig administrasjon og styringMasterstudium i styring og ledelseEnkeltemner knyttet til masterstudium i styring og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har utvidet kunnskap om yrkespedagogikk som vitenskapelig fagfelt
- har inngående kunnskap om sentrale læringsteorier i fag- og yrkesopplæring
- har utdypet kunnskap om framtidens kompetansebehov i samfunns- og arbeidsliv, inkludert betydningen av mangfold, bærekraftig utvikling, tekstkyndighet og digitalisering
- har utvidet kunnskap om forskning på fag- og yrkesopplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive egen yrkespedagogisk praksis som utgangspunkt for forståelse av sentral forskning i fag- og yrkesopplæringen
- kan utføre systematisk litteratursøk for å utvikle en kunnskaps- og forskningsoversikt
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle sentrale yrkespedagogiske problemstillinger i forsknings- og utviklingsarbeid.
- kan analysere ulike perspektiver i yrkespedagogisk arbeid
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om ulike måter å organisere og markedseksponere offentlig virksomhet på
- innsikt i hvilke formål anskaffelsesregelverket skal ivareta
- inngående kunnskap om planlegging, kunngjøring, gjennomføring og avslutning av konkurranser etter anskaffelsesregelverket og kunnskap om hvilke følger brudd på regelverket kan få
- innsikt i hva som ligger i forbudet mot offentlig støtte og statsstøtterettslige problemstillinger knyttet til at offentlige instanser utøver økonomisk aktivitet i markedet
- kunnskap om den internasjonale forankringen regelverket om offentlige anskaffelser og offentlig støtte har
- kunnskap om forskjeller i regulering av privat og offentlig markedsaktivitet
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og analysere rettslige problemstillinger og konsekvenser av omorganiserings- eller markedseksponeringsprosesser
- identifisere når ulike deler av reglene om offentlige anskaffelser kommer til anvendelse
- analysere og håndtere juridiske problemstillinger ved utlysning av konkurranser om anskaffelser, gjennomføring av slike, vurdering av innkomne tilbud og tildeling av kontrakt
Generell kunnskap
Studenten kan
- arbeide selvstendig med praktiske, juridiske problemstillinger
- argumentere for fordeler og ulemper ved forskjellige former for markedseksponering av offentlig virksomhet
- forklare overordnet om visse grunnleggende premisser for det offentliges markedsaktivitet, som avtalefrihet, vern mot konkurs, budsjettmessige rammer og plassering av konstitusjonelt og politisk ansvar
Arbeids- og undervisningsformer
Fagtekst - kunnskaps- og forskningsoversikt. Studentene skal, individuelt utforme en fagtekst som gir en kunnskaps- og forskningsoversikt over det yrkespedagogiske feltet de siste 10-20-årene i Norge, Norden og gjerne med blikk til internasjonal forskning. Omfang 2500 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
- dersom fagteksten vurderes til ikke bestått, kan det leveres en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang. Ved senere forsøk må det skrives ny oppgave
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt, men det forventes at studentene benytter korrekt kildehenvisning og referanseteknikk.
Vurdering og eksamen
Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Vurderingsuttrykk
I dette emnet får studentene en bred innsikt i yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid på masternivå. Studentenes egen erfaring med arbeidsprosesser og arbeidsoppgaver i eget yrke gir grunnlag for å bruke erfaringslæring som perspektiv på læring og som grunnlag for forsknings- og utviklingsarbeid. Emnet inneholder også arbeid med samarbeidslæring, dialog og yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger. Studiet er praksisorientert i den forstand at studentene oppfordres til å prøve ut ny kunnskap i praksis og gjerne knytte det til problemstillinger som er aktuelle for egne erfaringer fra arbeidslivet.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Trygve Harlem Losnedahl