EPN-V2

MSLV4800 Staten og kommunene som markedsaktører – offentlige anskaffelser, statsstøtte og selskapsorganisering Emneplan

Engelsk emnenavn
The State and Municipalities as Market Actors – Public Procurement, State Aid, and Corporate Organization
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Når staten og kommunene opptrer som kjøper eller selger på markedet gjelder en rekke regler som ikke gjelder private aktører, blant annet reglene om offentlige anskaffelser og forbudet mot statsstøtte. Emnet omfatter disse og andre regler som skal sikre at offentlig markedsaktivitet drives på en tillitsvekkende og effektiv måte, og på like vilkår som private markedsaktører. Hovedvekten i emnet er lagt på reglene om offentlige anskaffelser. En måte å sikre like konkurransevilkår på er å skille ut offentlig virksomhet i egne selskaper. Rettslige kjennetegn ved slike organisasjonsformer, styring av dem og konsekvenser av slik organisering behandles også. Reglenes EU-rettslige opphav er sentralt i emnet.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om ulike måter å organisere og markedseksponere offentlig virksomhet på
    • innsikt i hvilke formål anskaffelsesregelverket skal ivareta
    • inngående kunnskap om planlegging, kunngjøring, gjennomføring og avslutning av konkurranser etter anskaffelsesregelverket og kunnskap om hvilke følger brudd på regelverket kan få
    • innsikt i hva som ligger i forbudet mot offentlig støtte og statsstøtterettslige problemstillinger knyttet til at offentlige instanser utøver økonomisk aktivitet i markedet
    • kunnskap om den internasjonale forankringen regelverket om offentlige anskaffelser og offentlig støtte har
    • kunnskap om forskjeller i regulering av privat og offentlig markedsaktivitet

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • identifisere og analysere rettslige problemstillinger og konsekvenser av omorganiserings- eller markedseksponeringsprosesser
    • identifisere når ulike deler av reglene om offentlige anskaffelser kommer til anvendelse
    • analysere og håndtere juridiske problemstillinger ved utlysning av konkurranser om anskaffelser, gjennomføring av slike, vurdering av innkomne tilbud og tildeling av kontrakt

    Generell kunnskap

    Studenten kan

    • arbeide selvstendig med praktiske, juridiske problemstillinger
    • argumentere for fordeler og ulemper ved forskjellige former for markedseksponering av offentlig virksomhet
    • forklare overordnet om visse grunnleggende premisser for det offentliges markedsaktivitet, som avtalefrihet, vern mot konkurs, budsjettmessige rammer og plassering av konstitusjonelt og politisk ansvar
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningsopplegget er basert på individuelt studiearbeid, gruppearbeid og plenumssamlinger. For å oppnå målsettingene i emnet, vil et viktig element være løsning av ulike caseoppgaver. Det forventes at studentene arbeider aktivt med disse casene og det rettskildematerialet som finnes på området. Litteraturstudier vil være viktig i den forbindelse.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 6 timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Følgende hjelpemidler er tillatt:

    • Eksamensmodus av Lovdata Pro
  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A - F

  • Sensorordning

    Studentene skal tilegne seg den kunnskap og de ferdigheter som kreves for å planlegge og gjennomføre den empiriske delen av en masteroppgave i styring og ledelse. Emnet gir innsikt i de ulike fasene i forskningsprosessen og tar opp vitenskapsteoretiske grunnlagsproblemer. Studentene skal også kunne forholde seg til internasjonal forskning.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Emneansvarlig

    Ingen forkunnskapskrav