EPN-V2

MSLV4800 Staten og kommunene som markedsaktører – offentlige anskaffelser, statsstøtte og selskapsorganisering Emneplan

Engelsk emnenavn
The State and Municipalities as Market Actors – Public Procurement, State Aid, and Corporate Organization
Studieprogram
Erfaringsbasert masterstudium i bibliotek - styring og ledelse
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
Masterstudium i styring og ledelse
Enkeltemner knyttet til masterstudium i styring og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Når staten og kommunene opptrer som kjøper eller selger på markedet gjelder en rekke regler som ikke gjelder private aktører, blant annet reglene om offentlige anskaffelser og forbudet mot statsstøtte. Emnet omfatter disse og andre regler som skal sikre at offentlig markedsaktivitet drives på en tillitsvekkende og effektiv måte, og på like vilkår som private markedsaktører. Hovedvekten i emnet er lagt på reglene om offentlige anskaffelser. En måte å sikre like konkurransevilkår på er å skille ut offentlig virksomhet i egne selskaper. Rettslige kjennetegn ved slike organisasjonsformer, styring av dem og konsekvenser av slik organisering behandles også. Reglenes EU-rettslige opphav er sentralt i emnet.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om ulike måter å organisere og markedseksponere offentlig virksomhet på
  • innsikt i hvilke formål anskaffelsesregelverket skal ivareta
  • inngående kunnskap om planlegging, kunngjøring, gjennomføring og avslutning av konkurranser etter anskaffelsesregelverket og kunnskap om hvilke følger brudd på regelverket kan få
  • innsikt i hva som ligger i forbudet mot offentlig støtte og statsstøtterettslige problemstillinger knyttet til at offentlige instanser utøver økonomisk aktivitet i markedet
  • kunnskap om den internasjonale forankringen regelverket om offentlige anskaffelser og offentlig støtte har
  • kunnskap om forskjeller i regulering av privat og offentlig markedsaktivitet

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere og analysere rettslige problemstillinger og konsekvenser av omorganiserings- eller markedseksponeringsprosesser
  • identifisere når ulike deler av reglene om offentlige anskaffelser kommer til anvendelse
  • analysere og håndtere juridiske problemstillinger ved utlysning av konkurranser om anskaffelser, gjennomføring av slike, vurdering av innkomne tilbud og tildeling av kontrakt

Generell kunnskap

Studenten kan

  • arbeide selvstendig med praktiske, juridiske problemstillinger
  • argumentere for fordeler og ulemper ved forskjellige former for markedseksponering av offentlig virksomhet
  • forklare overordnet om visse grunnleggende premisser for det offentliges markedsaktivitet, som avtalefrihet, vern mot konkurs, budsjettmessige rammer og plassering av konstitusjonelt og politisk ansvar

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningsopplegget er basert på individuelt studiearbeid, gruppearbeid og plenumssamlinger. For å oppnå målsettingene i emnet, vil et viktig element være løsning av ulike caseoppgaver. Det forventes at studentene arbeider aktivt med disse casene og det rettskildematerialet som finnes på området. Litteraturstudier vil være viktig i den forbindelse.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Vurdering og eksamen

Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.

Formålet med emnet er å gi studentene grunnleggende kompetanse for å kunne undervise på utdanningsprogrammet idrettsfag på videregående nivå. Studentene skal gjennom arbeid med relevant faglitteratur og gjennom praktisk-metodiske aktiviteter, utvikle nødvendig kompetanse for å kunne undervise og veilede elever på idrettsfag i de obligatoriske programfagene.

Hjelpemidler ved eksamen

Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

Vurderingsuttrykk

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon relevant for utvikling av idrettslig prestasjonsevne
  • har kunnskap om offentlige dokumenter og læreplaner for utdanningsprogrammet idrettsfag
  • har kunnskap om idrettens verdier og normer, og sammenhengen mellom ulike former for idrettslig aktivitet og samfunnet omkring
  • har fagdidaktisk kunnskap for å tilrettelegge, lede og vurdere friluftslivsundervisning i ulike naturmiljø vinterstid

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere læreplanene i idrettsfag og anvende disse til å planlegge og gjennomføre undervisning innenfor programfagene i utdanningsprogrammet
  • kan analysere bevegelse og faktorer knyttet til prestasjon ved bruk av relevante teorier og metoder for observasjon, analyse og vurdering, slik som elektroniske og digitale verktøy
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i vinterfriluftsliv

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å veilede og undervise på idrettsfag
  • kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som lærer i idrettsfag
  • kan reflektere kritisk over den gjensidige påvirkningen mellom idrett og samfunn

Sensorordning

Se programplanen.

Emneansvarlig

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Det er krav om 80 % deltakelse i all studentaktiv og praktisk-metodisk undervisning.
  • I tilknytning til praksis skal studenten utarbeide en ca. 10 minutters muntlig presentasjon til refleksjonsseminar som knytter praksiserfaringen til relevante tema i emnet.

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.