Programplaner og emneplaner - Student
MSLV4500 Ledelse i praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Leadership in Practice
- Studieprogram
-
Masterstudium i styring og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene skal øve opp forståelse og ferdigheter som gjør dem bedre i stand til å ivareta rollen som leder. Ledelse i praksis omfatter lederrollen, makt- og påvirkningsstrategier, moralsk lederskap, konfliktledelse, ledelse i krise, ledelsesteorier og viktige temaer som tankesett, teamklima og motivasjon. Studentene vil få innsikt i sentral internasjonal ledelseslitteratur.
Emnet består av to hovedkomponenter: utvikling av kunnskap om ledelse og bevisstgjøring på egen atferd som leder.
Kunnskapsdelen omfatter en kritisk gjennomgang og drøfting av sentrale temaer fra pensumlitteraturen, anvendt på studentenes egne arbeidserfaringer.
Undervisningsspråket er engelsk. Små gruppediskusjoner og skriftlig arbeid (inkludert eksamen) kan foregå på norsk eller engelsk.
Anbefalte forkunnskaper
Studentene bør ha ledererfaring.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om utfordringer i lederrollen
- inngående kunnskap om konflikt og konflikthåndtering
- innsikt i sentrale og internasjonale ledelsesteorier med særlig relevans for utøvelsen av ledelse
Ferdigheter
Studenten kan
- arbeide systematisk med egne lederutfordringer
- kommunisere og samarbeide i utøvelsen av lederrollen
- analysere konflikter og håndtere ulike typer av konflikter
- legge til rette for læring og teamutvikling
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende kunnskaper og ferdigheter til å forbedre samhandlingsprosesser med medarbeidere og andre ledere i ulike kontekster
- kommunisere om faglige problemstillinger og analyser innenfor fagfeltet ledelse.
Arbeids- og undervisningsformer
Det er lagt til rette for at en vesentlig del av læringen skjer gjennom deltakernes egne opplevelser og arbeidserfaringer. Dette blir gjort gjennom gruppearbeid, øvelser og jobbrelaterte oppgaver. Mellom samlingene får deltakerne arbeidsoppgaver som er knyttet til undervisningsopplegget.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatoriske aktivitet godkjent:
- Arbeidskrav 1: Emnet forutsetter aktiv deltagelse. Samlingene i emnet er detfor obligatoriske. Obligatorisk oppmøte regnes som et arbeidskrav som må være innfridd for å få adgang til eksamen. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær ut over 20 % må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær ut over 25 % mister studenten retten til å fremstille seg for eksamen.
- Arbeidskrav 2: Studenter skal lese en bok fra en utvalgt liste over lederskapsbøker og gi en kort presentasjon på 5-10 minutter om boken.
Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg kompetanse som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave. Besvarelsen skal ha et omfang på 10-12 sider (ekskludert innholdsfortegnelse og litteraturliste). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Semesteroppgaven kan skrives på norsk eller engelsk.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått / ikke bestått
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Malte Runge