EPN-V2

MSLV4400 Strategi i offentlig sektor Emneplan

Engelsk emnenavn
Strategy in the Public Sector
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Helhetstenkning, samordning og iverksettingsevne er viktig i offentlig virksomhet. Offentlig sektor har i flere tiår forsøkt å bli mer «strategisk» enn før, og strategibegrepet brukes i dag av mange offentlige virksomheter og i en rekke ulike sammenhenger. Dette emnet studerer hva strategi er og hvordan strategisk tenkning, styring og ledelse kan brukes i offentlig virksomhet. Emnet tar for seg ulike definisjoner av strategi, ulike faglige tradisjoner og verktøy, og studerer hvordan dette kan kaste lys over strategisk styring og ledelse i offentlig sektor. Emnet studerer grunnlagsproblemer i strategifaget og tar for seg offentlig virksomhets særpreg og hvordan politikk og offentlighet påvirker strategisk styring og ledelse. Det legges stor vekt på å bruke den internasjonale og norske forskningslitteraturen om strategi i offentlig sektor, og studere hvordan strategi brukes og virker i den offentlige sektoren. Studentene får også praktisk ferdighetstrening i bruk av strategiverktøy som intern- og eksternanalyse, konkurranseanalyse, verdikjedeanalyse og interessentanalyse. Dette skal gi studentene et godt grunnlag for å ta i bruk strategisk styring og ledelse i planlegging, samhandling, omstilling og fornying i offentlig sektor.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Studentene skal levere et presentasjonsnotat (maks to sider) med tema og problemstilling for den individuelle semesteroppgaven (jf. vurdering). Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent av faglærer innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap innenfor strategisk styring og ledelse og spesialisert innsikt i strategisk styring og ledelse i offentlig sektor
    • kan anvende kunnskap om strategisk styring og ledelse på nye områder innenfor offentlig virksomhet
    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i strategifagets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor strategifaget og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning med relevans for offentlig virksomhet
    • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer i strategisk styring og ledelse i offentlig virksomhet

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen gjennomføres som samlinger med forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid, seminarer og ekskursjon(er). Oppgaveskriving legges mellom samlingene. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføring. Undervisningen vil være problembasert, og det vil bli tatt utgangspunkt i eksempler og case hentet fra deltakernes praksiserfaring

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Deltakerne skal i grupper på inntil tre personer levere et skriftlig arbeidskrav på 10-15 sider. Arbeidskravet må være godkjent for at man skal få avlegge eksamen. Dersom arbeidskravet ikke er tilfredsstillende, må besvarelsen forbedres innen en kort frist fastsatt av faglærer.

    Vi viser til det som står om gruppearbeid i innledende del av programplanen under overskriften Arbeidskrav og obligatorisk deltagelse.

  • Vurdering og eksamen

    Studentene skal avlegge en tre timers skriftlig eksamen under tilsyn.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Det er ikke tillatt med hjelpemidler på skoleeksamen.

  • Vurderingsuttrykk

    Det er ingen spesielle forkunnskaper til emnet.

  • Sensorordning

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om organisasjon- og ledelse med relevans for forvaltning, tjenesteyting, styring og omstilling i offentlig virksomhet
    • inngående kunnskap om endringsbehov og endringsatferd i organisasjoner
    • kjennskap til nasjonale og internasjonale drivkrefter og forutsetninger for stabilitet og endring i offentlige virksomheter

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • reflektere over organisasjon og ledelse som virkemiddel i offentlig sektor
    • analysere organisasjonsforhold og identifisere utviklingsbehov i offentlige organisasjoner
    • anvende kunnskap om organisasjon og ledelse for å vurdere endringsstrategier og aktuelle organisatoriske løsninger

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen administrasjon, styring og ledelse
    • ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser
    • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk
  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Individuell semesteroppgave med et omfang på 5000 ord (+/- 10%) (eksklusiv forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Studentene velger selv tema og problemstilling innenfor rammen av tematikken i emnet. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærer (jf. arbeidskravet).

  • Emneansvarlig

    Undervisningen gjennomføres som forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet.