EPN-V2

MSLV4300 Økonomi-, budsjett - og resultatstyring i offentlig sektor Emneplan

Engelsk emnenavn
Management Control and Performance Management in the Public Sector
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Økonomistyring og -rapportering er viktig for rådgivere og ledere i offentlig sektor. Emnet gir en innføring i grunnleggende begreper, teorier og modeller i kostnads- og produksjonsteori i mikroøkonomien for deretter å anvende dette på sentrale tema som regnskap, budsjettering og mål- og resultatstyring i offentlig sektor. Emnet omfatter internasjonal regnskaps- og styringsteori med relevans for offentlig sektor; teorier og modeller for rasjonell planlegging, inkrementalisme, nullbasebudsjettering, rammebudsjettering og tradisjonell budsjettering; ulike former for resultatstyring som målstyring og selvledelse, balansert målstyring og sammenligninger; og evaluering og kontroll som risikoanalyser, intern kontroll og forvaltningsrevisjon. Emnet legger vekt på ferdighetstrening i å utvikle og tilpasse økonomistyringsmodeller og rapportering, og trening i å analysere bruk og virkninger av slike modeller.

    Emnet går siste gang våren 2019. (Det erstattes av emnet Performance management in the public sector)

  • Forkunnskapskrav

    Økonomistyring og -rapportering er viktig for rådgivere og ledere i offentlig sektor. Emnet gir en innføring i grunnleggende begreper, teorier og modeller i kostnads- og produksjonsteori i mikroøkonomien for deretter å anvende dette på sentrale tema som regnskap, budsjettering og mål- og resultatstyring i offentlig sektor. Emnet omfatter internasjonal regnskaps- og styringsteori med relevans for offentlig sektor; teorier og modeller for rasjonell planlegging, inkrementalisme, nullbasebudsjettering, rammebudsjettering og tradisjonell budsjettering; ulike former for resultatstyring som målstyring og selvledelse, balansert målstyring og sammenligninger; og evaluering og kontroll som risikoanalyser, intern kontroll og forvaltningsrevisjon. Emnet legger vekt på ferdighetstrening i å utvikle og tilpasse økonomistyringsmodeller og rapportering, og trening i å analysere bruk og virkninger av slike modeller.

    Emnet går siste gang våren 2019. (Det erstattes av emnet Performance management in the public sector)

  • Læringsutbytte

    Ingen forkunnskapskrav

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Kunnskap

    Studenten har

    • avansert kunnskap innenfor økonomistyring og spesialisert innsikt i økonomistyring i offentlig sektor
    • kunnskap om budsjettering og mål- og resultatstyring og kan anvende dette på nye områder innenfor offentlig virksomhet
    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i økonomistyringsfagets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor økonomistyringsfaget og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning med relevans for offentlig sektor
    • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer i økonomistyring i offentlig sektor

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
    • benytte regneark
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Undervisningen gjennomføres som forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid, seminarer og oppgaveskriving mellom samlingene. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføring. Undervisningen vil i stor grad være knyttet til analyser av praktiske styringsproblemer og case hentet fra deltakernes praksiserfaring. I denne sammenhengen benyttes offentlige veiledere for eksempel om balansert målstyring i kommunene, risikostyring og mål- og resultatstyring i staten.

  • Vurdering og eksamen

    Deltakerne skal i grupper på inntil tre personer levere to skriftlig arbeidskrav - hver på fem til ti sider. Dersom arbeidskravene ikke er tilfredsstillende, må besvarelsene forbedres innen en kort frist fastsatt av faglærer. Begge arbeidskrav må være godkjent før man kan gå opp til eksamen. Vi viser til det som står om gruppearbeid i innledende del av programplanen under overskriften Arbeidskrav og obligatorisk deltagelse.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Studentene skal avlegge en tre timers skriftlig eksamen under tilsyn.

    .

  • Vurderingsuttrykk

    Det er ikke tillatt med hjelpemidler på skoleeksamen.

  • Sensorordning

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Marie Viken (eller Åge Johnsen)

  • Emneansvarlig

    Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Ekstern sensor benyttes ved tvil om besvarelser er bestått og til stikkprøver av ca. 25 % av besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert sammen med ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

  • Emneoverlapp

    Enkeltemner har samme opptakskrav som masterprogrammet:

    1. Bachelorgrad med minst 45 studiepoeng i organisasjons- og administrasjonsfag og to års relevant yrkespraksis eller:
    2. Bachelorgrad med minst 4 års relevant yrkeserfaring, hvorav minst 1 år i ledende stilling på mellomnivå eller høyere. Yrkespraksis skal være etter fullført bachelorgrad.
    3. Gjennomsnittskarakter på minst C fra bachelorgraden (eventuelt annet opptaksgrunnlag).