EPN

MSLV4200 Samarbeid og samarbeidsledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Collaboration and collaborative management
Studieprogram
Erfaringsbasert masterstudium i bibliotek - styring og ledelse / Masterstudium i offentlig administrasjon og styring / Masterstudium i styring og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir innsikt i relevante temaer for ledere av samhandling i offentlig sektor. Samhandlingsledelse blir satt inn i en teoretisk og kontekstuell sammenheng. Studentene presenteres for litteratur som diskuterer samhandlingsledelse i ulike nasjonale kontektster og på ulike nivå, fra lokalt til internatsjonalt. Studentene skal lære om utfordringer ved iverksetting av offentlig politikk, og se når det er nødvendig med ulike typer samarbeid  for å realisere ønskede mål. De skal få innsikt i organisasjonsteoretiske begreper som spesialisering og koordinering, og se sammenhengen mellom koordineringsmekanismer og styringsform - herunder hierarki, nettverk og marked. Det blir lagt vekt på teorier om ledelse og styring  i en samhandlingskontekst, der forskjellene mellom hierarkiske og mer likeverdige relasjoner mellom aktørene blir tydeliggjort.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om samhandlingsledelse i offentlig sektor
  • inngående kunnskap om forutsetninger for iverksetting av offentlig politikk gjennom samhandling
  • inngående kunnskap om koordinering gjennom hierarki, nettverk og marked
  • Inngående innsikt i hvordan organisatoriske og samfunnsmessige forhold påvirker rolleutforming og handlingsrom for styring og ledelse av samhandlingsprosesser

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere utfordringer for iverksetting av offentlig politikk
  • vurdere hvordan samordnings- og samarbeidsutfordringer mellom ulike aktørgrupper og organisasjoner (privat - offentlig/ lokal - global) kan møtes gjennom samhandlingsledelse
  • vurdere ulike styringsformer og samordningsmekanismer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen gjennomføres som samlinger med forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og seminarer. Oppgaveskriving legges mellom samlingene. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføring. Undervisningen tar utgangspunkt i eksempler og case hentet fra deltakernes praksiserfaring.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav

Vurdering og eksamen

Eksamen består av en semesteroppgave på ca. 5000 ord (+/- 10%). Den skriftlige oppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på to studenter, etter avtale med emneansvarlig. .

Kandidater som har dokumentert gyldig fravær, eller som ikke har bestått ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Hvis man ikke får bestått på semesteroppgaven, må man skrive en ny oppgave med ny problemstilling.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensurerer av ekstern sensor. Ekstern sensor skal også benyttes ved tvil om besvarelser er bestått. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern og intern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Opptakskrav

Enkeltemner har samme opptakskrav som masterprogrammet:¿

  1. Bachelorgrad med minst 45 studiepoeng i organisasjons- og administrasjonsfag og to års relevant yrkespraksis eller:
  2. Bachelorgrad med minst 4 års relevant yrkeserfaring, hvorav minst 1 år i ledende stilling på mellomnivå eller høyere. Yrkespraksis skal være etter fullført bachelorgrad.
  3. Gjennomsnittskarakter på minst C fra bachelorgraden (eventuelt annet opptaksgrunnlag).

Emneansvarlig

Sissel Hovik