EPN-V2

MSL4200 Forskningsmetoder og vitenskapsteori Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods and Theory of Science
Studieprogram
Masterstudium i styring og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studentene skal tilegne seg den kunnskap og de ferdigheter som kreves for å planlegge og gjennomføre den empiriske delen av en masteroppgave i styring og ledelse. Emnet gir innsikt i de ulike fasene i forskningsprosessen og tar opp vitenskapsteoretiske grunnlagsproblemer. Studentene skal også kunne forholde seg til internasjonal forskning.

Undervisningsspråk er norsk.

Anbefalte forkunnskaper

This course covers selected topics from biochemistry, cell biology and microbiology. Biochemistry focuses on the structural and functional aspects of biological molecules such as proteins (including enzymes), carbohydrates, lipids and nucleic acids, along with fundamental biochemical processes and energy transfer in human cells.

Cell biology deals with the structure/organisation of human cells and the sequence of events in the cell cycle. Other key topics include transport over the plasma membrane, signal transduction/communication between cells and the flow of information from DNA for protein synthesis.

Microbiology provides an introduction to the main groups of microorganisms (eubacteria, fungi) and viruses, and emphasises sub-groups that are particularly relevant to pharmacy and medicine. Other key topics are the mechanisms of action of antibiotics and the processes behind the development of antibiotic resistance, and identification and classification of microbes.

The laboratory course provides an introduction to basic techniques used in molecular biology and microbiology. Students will also perform simple diagnostic tests in this practical part of the course.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og posisjoner
  • inngående kunnskap om ulike kvalitative og kvantitative forskningsdesign
  • inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvalitative forskningsdata
  • inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvantitative forskningsdata, herunder mulitvariate metoder som multippel regresjonsanalyse, logistisk regresjonsanalyse og faktoranalyse
  • inngående kunnskap om å vurdere datas relevans og pålitelighet

Ferdigheter

Studenten kan

  • formulere problemstillinger og relatere dem til metodevalg
  • analysere kvalitative og kvantitative data for å besvare problemstillinger
  • anvende relevant vitenskapsteori, annen teori og metoder i masteroppgaven
  • anvende kvalitative og kvantitative analyser, og tolke resultatene fra disse
  • anvende relevante multivariate analysemetoder og tolke resultatene av disse
  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave under veiledning og i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere etiske problemer som kan oppstå i forskning og ved bruk av forskningsresultater
  • identifisere og vurdere relevante problemstillinger knyttet til vitenskapsteori og forskningsmetode
  • tolke og formidle resultater fra empiriske undersøkelser
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og analyse av aktuelle datakilder
  • vurdere kvaliteten på aktuell forskning
  • kommunisere om metodiske samfunnsvitenskapelige problemstillinger med spesialister og til allmennheten

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen gjennomføres med forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og seminarer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Det første arbeidskravet er en muntlig presentasjon på 10-15 minutter av en vitenskapsteoretisk tekst som er valgt i samråd med faglærer. Dersom man ikke har anledning til den muntlige presentasjonen, kan man levere en skriftlig presentasjon på 3-4 sider og få denne godkjent av faglærer.
  • Arbeidskrav 2: Arbeidskrav i kvalitativ metode. Studentene leverer et notat på maksimalt 6 sider. Notatet kan skrives individuelt eller i grupper på to, etter avtale med faglærer.
  • Arbeidskrav 3: Arbeidskrav i kvantitativ metode. Studentene leverer et notat på maksimalt 6 sider. Notatet kan skrives individuelt eller i grupper på to, etter avtale med faglærer.

Formålet med arbeidskravene er å gi studentene trening i å reflektere rundt vitenskapsteoriens betydning for forskning, og praktisk anvendelse av kvalitative og kvantitative forskningsmetoder.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på fire timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Per Arne Tufte