Programplaner og emneplaner - Student
MSL4101 Organisasjon, lederskap og endring i offentlig virksomhet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Organization, Management and Change in the Public Sector
- Studieprogram
-
Masterstudium i styring og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter teorier for analyse av organisasjoner og organisasjonsendring med vekt på offentlige virksomheter. Det fokuseres på tre overordnede perspektiver; instrumentelt perspektiv, et kulturelt perspektiv og et myteperspektiv. Studentene trenes i å bruke disse perspektivene for å analysere årsaker til endring, endringsprosesser, konsekvenser av endring, konteksueltelle forutsetninger for endring og endringsstrategier.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om organisasjonsendringer og endringsledelse med relevans for offentlig virksomhet
- inngående kunnskap om mulighetene og begrensningene ved bruk av ulike teoretiske perspektiver for analyse av instrumentelle, kulturelle og mytemessige betingelser for endring
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende ulike teoretiske perspektiver på organisasjoner og organisasjonsendringer
- anvende faglig kunnskap om organisasjon og ledelse for å kritisk vurdere lederens handlingsrom til å gjennomføre endringer under ulike strukturelle, kulturelle og mytemessige betingelser
Generell kompetanse
Studenten kan
- ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser
- anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen gjennomføres som forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha fått godkjent følgende arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Et notat på maks 2 sider med tema og problemstilling for den individuelle semesteroppgaven (jfr. vurdering/eksamen).
Formålet med arbeidskravet er at studentene skal legge et godt og tidlig grunnlag for det videre arbeidet med semesteroppgaven.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave. Semesteroppgaven skal ha et omfang på 5000 ord (+/- 10%) (eksklusiv forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Studentene velger selv tema og problemstilling innenfor rammen av tematikken i emnet. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærer (jf. Arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter).
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Dette emnet introduserer studentene for faget spesialpedagogikk. Studentene blir kjent med den spesialpedagogiske tiltakskjeden som danner den juridiske rammen for spesialundervisning. Videre får studentene grunnleggende kunnskap om høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer, som f.eks. utfordrende atferd, lese- og skrivevansker, ADHD, mm. Studentene lærer hvordan de kan kartlegge faktorer på individ- og systemnivå som kan påvirke elevers læring. Studentene lærer også hvordan individuelle opplæringsplaner kan utformes. Gjennom hele emnet fokuseres det på bevisstgjøring rundt innholdet i spesialpedagogens rolle, og rundt etiske utfordringer i faget spesialpedagogikk. Betydningen av å se individet i kontekst vektlegges sterkt, og spesialpedagogiske utfordringer blir gjennomgående belyst fra et bio-psyko-sosialt perspektiv.
Emneansvarlig
Ingen forkunnskapskrav.