Programplaner og emneplaner - Student
MOKV3300 Særemne Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Freely chosen course
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i medier og kommunikasjon
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
- har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
- har kunnskap om ulike undervisningsmetoder og veiledningsstrategier
- har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
- har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
Ferdigheter
Studenten
- kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
- kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner i frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i klasserommet
- kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
- kan bruke samarbeidslæring, konflikthåndtering og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet
- kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
Forkunnskapskrav
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, prosjekt som metode, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling, og utviklingsarbeid i gruppe
Læringsutbytte
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Undervisningsøvelse for medstudenter i grupper på 3-5 studenter. Tid: 45 minutter pr. gruppe. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å planlegge, gjennomføre, observere og vurdere en undervisning.
Arbeidskrav 2
Individuell dokumentasjon og refleksjon fra pedagogisk praksis med konkrete eksempler som oppgavetekster, undervisningsplaner, vurdering mm. Omfang: 3000 ord +/- 10 % + illustrasjoner, bilder og vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal beskrive, begrunne og reflektere over egen læring knyttet opp mot relevant teori.
Arbeidskrav 3
Individuell dokumentasjon og refleksjon fra 10 dager yrkesfaglig praksis med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. Det skrives en dokumentasjon med refleksjon pr. yrke. Omfang: 800 ord pr. dokumentasjon +/-10% + bilder/film mm. Hensikten med arbeidskravet er å få innsikt i yrkene i utdanningsprogrammet.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler tillatt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.
Vurdering og eksamen
- Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant undervisning
- «Overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer»
- Undervisningsmetoder
- Veiledning og ledelse av læringsprosesser
- Relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering
- Analyse av relevant yrkeskompetanse
- Kompetansekartlegging
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
- Profesjonsfaglig digital kompetanse
- Prosjektarbeid
Praksis
- 25 dager pedagogisk praksis (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
- 10 dager yrkesfaglig praksis
Hjelpemidler ved eksamen
Variant A og B: Se den aktuelle emneplan.
Variant C, D og E: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Variant A
Se aktuell emneplan.
Variant B
Se aktuell emneplan.
Variant C
Gradert skala A - F.
Variant D
Gradert skala A - F.
Variant E
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Variant A
Se aktuell emneplan
Variant B
Se aktuell emneplan.
Variant C
Det benyttes en intern og en ekstern sensor på alle besvarelser.
Variant D
Det benyttes en intern og en ekstern sensor på alle besvarelser.
Variant E
Det benyttes en intern og en ekstern sensor på alle besvarelser.