EPN

MOKV3200 Informasjons- og kommunikasjonsarbeid med praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Professionalism with Internships
Studieprogram
Bachelorstudium i medier og kommunikasjon
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er en innføring i og kvalifisering for profesjonsutøvelse gjennom praksis i informasjons- og kommunikasjonsarbeid i offentlig og privat sektor.

Informasjon og kommunikasjon i praksis er et valgfritt emne i 5. semester.

Forkunnskapskrav

Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser (se programplan).

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • kjenner informasjons- og kommunikasjonsmedarbeiderens plassering og oppgaver i en organisasjon
  • kjenner de sentrale prinsippene for hensiktsmessig tilrettelegging av informasjon og kommunikasjon til ulike formål, i offentlig og privat sektor

 

Ferdigheter

Studenten

  • mestrer både muntlig og skriftlig formidling og presentasjonsteknikk og kan opptre profesjonelt i ulike mediekanaler
  • kan vurdere informasjons- og kommunikasjonsstrategier internt og eksternt i lys av de utfordringene som organisasjoner møter i ulike sammenhenger, herunder kriser
  • kan organisere, opptre profesjonelt i mediesammenheng og både lage skriftlig informasjon og kommunisere denne i ulike formater og mediekanaler

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger i arbeidslivet og for effektiv profesjonsutøvelse
  • kan profilere egen kompetanse muntlig og skriftlig i ulike mediekanaler for å kunne bidra til utvikling av god praksis og godt samarbeid med arbeidslivet

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet strekker seg over ett semester, og er i hovedsak lagt opp med forelesninger, selvstyrte kollokviegrupper, oppgaveløsninger, fremføringer av arbeidskrav i grupper/plenum, selvstudium av pensum og en obligatorisk praksisperiode på fire uker (normalt uke 39-42). Det gis opplæring i å søke praksisplass blant instituttets kontakter. Praksisstedet skal godkjennes og kvalitetssikres av emneansvarlig.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

I løpet av semesteret skal studentene løse fem praktiske formidlingsoppgaver som arbeidskrav. Fordi disse er skriftlig-analytiske formidlingsoppgaver med noe flermedialt innslag, vil omfang variere avhengig av hvilke medietyper eller kombinasjoner som brukes. Omfang vil derfor spesifiseres i oppgaveteksten.

Formålet med arbeidskravene er å sikre at den enkelte student oppnår læringsutbyttet i emnet. Alle arbeidskrav er utformet i samarbeid med arbeidslivet og bransjen.

Ett av arbeidskravene er relatert til praksisoppholdet. OsloMets informasjonsavdeling og andre aktuelle organisasjoner vil bli brukt som læringsarenaer i praksisperioden. Studentene står fritt til selv å finne relevante praksissteder som må godkjennes av faglærer.

Arbeidskrav godkjennes av faglærer og alle arbeidskrav skal være levert/gjennomført innen fastsatt frist og godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.

Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.

Studenter som ikke får godkjent arbeidskrav ved første forsøk kan levere inn en omarbeidet versjon en gang. Ved sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan egen frist avtales med faglærer.

Vurdering og eksamen

Mappeeksamen: Tre oppgaver fra studentenes innleveringer i CANVAS og et avsluttende refleksjonsnotat danner grunnlag for endelig vurdering. Studenten velger ut hvilke tre oppgaver som skal legges fram for sensur. Refleksjonsnotatet skal være på ca. fem sider, der problemer og løsninger for de tre utvalgte oppgavene blir analysert og drøfta i lys av pensumlitteraturen. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

Faglærer kan gi nærmere instruks for refleksjonsnotatet.

Dersom eksamenskarakteren er ikke bestått må hele mappen innleveres på nytt.

Eksamen er individuell, det innebærer at alle arbeidskravene som innleveres i eksamensmappen skal være individuelle.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.