Programplaner og emneplaner - Student
MOKV2200 Dokumentar- og nyhetsproduksjon for nett og TV Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Documentary and News Production for web and TV
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i medier og kommunikasjon
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dokumentar- og nyhetsproduksjon for nett og TV er et valgfritt emne i 3. semester og gis i samarbeid med Medieseksjonen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Dokumentar- og nyhetsproduksjon for nett og TV tar for seg både nyhetsproduksjon for nett og TV, samt dokumentarfilm som sjanger, både teoretisk og praktisk.
Forkunnskapskrav
Emnet forutsetter praktiske og teoretiske kunnskaper tilsvarende 1. studieår. Bestått karakter i emnene MOK1700 og MOK1800 (Multimedial produksjon 1 og 2), eller tilsvarende, er forkunnskapskrav for å kunne ta emnet. Ved opptak til emnet rangeres studentene etter karakter i emnet MOK1800 Multimedial produksjon 2.
Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser (se programplan).
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har god kunnskap om
- Reportasje for nett og TV
- Intervju for nett og TV
- Dokumentarfilmteori- og sjanger.
- Dokumentarfilmproduksjon
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre video- og lydopptak på HD-videokamera med lydmikser
- finne og utvikle saker til nyheter og dokumentarfilm
- kan visualisere en historie
- dokumentere studentenes arbeidsprosess - fra idé til ferdig produkt.
Generell kompetanse
Studenten
- kan lage TV-reportasje og små TV-portretter
- kan lage korte dokumentarfilmer, levert som et prosjektorganisert arbeid.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet strekker seg over ett semester og er lagt opp som forelesninger, seminarer, kollokvie- og gruppearbeid, tekniske kurs og praktisk retta gruppeoppgaver.
Ved semesterstart arrangeres et intensivt kurs i opptaksteknikk over normalt fem dager. På kurset arbeides det med avansert opptaksteknikk for video og lyd, samt redigering. Studentene får dermed anledning til intensiv fordyping knyttet til locationarbeid på video.
I produksjonsgrupper skal det skrives et manus for eksamensfilmen (se vurdering), samt utarbeides en produksjonsplan. Etter gjennomgang og veiledning av manus og produksjonsplan skal medieproduksjonen produseres i grupper på normalt 3-5 deltagere. Alle grupper skal ha en veiledningstime før produksjonsstart for å kvalitetssikre arbeidet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er knyttet tre arbeidskrav til emnet:
- Ved semesterstart arrangeres et intensivt kurs i opptaksteknikk over normalt fem dager. Innhold: Manusutvikling, opplæring i kamera, lyd og redigering, samt filming og redigering av en historie. Formålet med dette arbeidskravet er å gi opplæring i avansert kamerautstyr, avansert lydutstyr og avansert redigering.
- Produksjon av dokumentarfilmer i ulike sjanger. Omfang: 5-10 min. Formålet med dette arbeidskravet er å få praktisk erfaring med dokumentarfilmsjanger.
- manus og produksjonsplan til eksamensproduksjonen. Omfang manus: 5-10 sider. Omfang produksjonsplan: 1-2 sider. Formålet med dette arbeidskravet er å kvalitetssikre manus og produksjonsplan før opptak.
Arbeidskravene godkjennes av faglærer og alle arbeidskrav skal være levert innen fastsatt frist og godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.
For å sikre at studentene får faglig kontinuitet og grunnlag for å oppnå den nødvendige tekniske ferdighetskompetanse, er det obligatorisk deltagelse ved all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører tap av eksamensrett.
Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanensom gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.
Studenter som ikke får godkjent arbeidskrav ved første forsøk kan levere inn en omarbeidet versjon én gang.Ved dokumentert sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan egen frist avtales med faglærer.
Vurdering og eksamen
Dokumentarproduksjonen leveres som et større prosjektorganisert arbeid. Arbeidet skal dokumentere studentenes arbeidsprosess - fra idé til ferdig produkt.
Avsluttende vurdering i emnet består av to eksamensdeler:
Eksamensdel 1: Gruppas dokumentarproduksjon (på ca 10 minutter) inkludert manus og produksjonsplan. Det gis en felles gruppevurdering på eksamensdel 1.
Eksamensdel 2: Individuelt refleksjonsnotat på 5-10 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Det individuelle refleksjonsnotatet vil danne grunnlag for justering av karakteren, som kan endres ett trinn opp eller ned.
Alle deler av eksamen må være bestått for å få bestått karakter. Klage kan fremmes etter at karakter er fastsatt ved muntlig eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
The topic is compulsory in the 4th semester of the Bachelor Programme, and is one of the courses exchange students may choose. Tuition is in English.
The course provides an introduction to the theories of information and communication used in the public and private sectors.
Vurderingsuttrykk
No prior knowledge requirements
Sensorordning
Knowledge
The student
- knows about different theories and concepts used in analyzing mediated information and communication.
- knows about how matters of media-related legislation, especially in Norway, are associated with information, communication and social media
- knows about principles and strategies for information storage, retrieval and use
Skills
The student
- can analyze and reflect critically and ethically on the roles and responsibilities of information and communication professionals
- can develop, implement and manage successful social media strategies for public and private enterprises
- can apply insights from research and development to practical and theoretical use
General competence
The student
- can communicate and present in public in oral and written form the main theories of mediated information and communication
- is updated on new trends and innovation in the fields of information, communication and social media
Emneansvarlig
The course lasts one semester, and consists mainly of lectures, group work, excursions, and self-tuition of syllabus. The group work is linked with themes from lectures and syllabus.