Programplaner og emneplaner - Student
MOK2300 Information, Communication and Social Media Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Information, Communication and Social Media
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i medier og kommunikasjon
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om metode, prosess og grafiske språk som brukes i konstruksjon av informasjonsmodeller
- har grunnleggende kunnskap om relasjonsdatabaser
- har grunnleggende kunnskap om semantiske data
- har grunnleggende kunnskap om formater for utveksling av data
Ferdigheter
Studenten
- har grunnleggende ferdigheter i å modellere informasjon
- har grunnleggende ferdigheter i å lage relasjonsdatabaser og kan gjøre enkle spørringer
- har grunnleggende ferdigheter i å lage og forstå semantiske data
- har grunnleggende ferdigheter i bruk av formater for utveksling av data
Generell kompetanse
Studenten
- har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi for modellering, lagring og representasjon av data og informasjon
- har erfaring i prosjektarbeid, samarbeid og arbeidsdeling i grupper
- har evne til å formidle og diskutere teknologi og bruk av teknologi i egen disiplin for modellering, representasjon og lagring av data og informasjon
Forkunnskapskrav
Forelesingene gir en innføring i teori og metoder. Studentene jobber med faginnholdet gjennom et prosjektbasert øvingsopplegg med flere delinnleveringer (separate arbeidskrav). Undevisningen og veiledning er oppmøtebasert.
Læringsutbytte
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1 - Modellering: Studentene skal utvikle en datamodell for et valgt eksempel som er relatert til det bibliografiske domene. Modellen skal dokumenteres i et eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
- Arbeidskrav 2 - Database: Studentene skal sette opp en database og evaluere denne med noe data og eksempelspørringer. Leveranse er en kjørende database, samt dokumentasjon som spesifiserer og forklarer løsningen. Leveres i eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
- Arbeidskrav 3 - Legge inn data i databasen og utvikle spørringer som genererer oversikter og aggregeringer. Dokumenteres i eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
- Arbeidskrav 4: Semantiske data: Utvikle skjema og konvertere databasen til semantiske data (RDF) med bruk av etablerte identifikatorer for entitetene og skjematyper fra RDA registry. Skjema og data skal dokumenteres i et eget notat med en passende størrelse på ca. 1-2 sider og innleveringen skal inkludere filene som er genererte.
I alle arbeidskravene inngår deltagelse i medstudentvurderinger hvor studentene skal gi tilbakemeldinger på 2 andre prosjekter.
Formålet med arbeidskravene er å utvikler ferdigheter i samsvar med læringsutbyttet i emnet.
Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille segtil eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Vurderingsuttrykk
Grade scale A-F
Sensorordning
The term papers are assessed by an internal examiner or an internal examiner together with an external examiner. A randomized extract of at least 25% of the answers is assessed by two examiners. The results of this extract form the basis for setting the level of the rest of the exams.
Emneansvarlig
Oscar Westlund