EPN-V2

MOK2300 Information, Communication and Social Media Emneplan

Engelsk emnenavn
Information, Communication and Social Media
Studieprogram
Bachelorstudium i medier og kommunikasjon
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om metode, prosess og grafiske språk som brukes i konstruksjon av informasjonsmodeller
  • har grunnleggende kunnskap om relasjonsdatabaser
  • har grunnleggende kunnskap om semantiske data
  • har grunnleggende kunnskap om formater for utveksling av data

Ferdigheter

Studenten

  • har grunnleggende ferdigheter i å modellere informasjon
  • har grunnleggende ferdigheter i å lage relasjonsdatabaser og kan gjøre enkle spørringer
  • har grunnleggende ferdigheter i å lage og forstå semantiske data
  • har grunnleggende ferdigheter i bruk av formater for utveksling av data

Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi for modellering, lagring og representasjon av data og informasjon
  • har erfaring i prosjektarbeid, samarbeid og arbeidsdeling i grupper
  • har evne til å formidle og diskutere teknologi og bruk av teknologi i egen disiplin for modellering, representasjon og lagring av data og informasjon

Forkunnskapskrav

Forelesingene gir en innføring i teori og metoder. Studentene jobber med faginnholdet gjennom et prosjektbasert øvingsopplegg med flere delinnleveringer (separate arbeidskrav). Undevisningen og veiledning er oppmøtebasert.

Læringsutbytte

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1 - Modellering: Studentene skal utvikle en datamodell for et valgt eksempel som er relatert til det bibliografiske domene. Modellen skal dokumenteres i et eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
  • Arbeidskrav 2 - Database: Studentene skal sette opp en database og evaluere denne med noe data og eksempelspørringer. Leveranse er en kjørende database, samt dokumentasjon som spesifiserer og forklarer løsningen. Leveres i eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
  • Arbeidskrav 3 - Legge inn data i databasen og utvikle spørringer som genererer oversikter og aggregeringer. Dokumenteres i eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
  • Arbeidskrav 4: Semantiske data: Utvikle skjema og konvertere databasen til semantiske data (RDF) med bruk av etablerte identifikatorer for entitetene og skjematyper fra RDA registry. Skjema og data skal dokumenteres i et eget notat med en passende størrelse på ca. 1-2 sider og innleveringen skal inkludere filene som er genererte.

I alle arbeidskravene inngår deltagelse i medstudentvurderinger hvor studentene skal gi tilbakemeldinger på 2 andre prosjekter.

Formålet med arbeidskravene er å utvikler ferdigheter i samsvar med læringsutbyttet i emnet.

Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille segtil eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurderingsuttrykk

Grade scale A-F

Sensorordning

The term papers are assessed by an internal examiner or an internal examiner together with an external examiner. A randomized extract of at least 25% of the answers is assessed by two examiners. The results of this extract form the basis for setting the level of the rest of the exams.

Emneansvarlig

Oscar Westlund