Programplaner og emneplaner - Student
MOK2000 Profesjonsetikk og journalistikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Ethics of Professions and Journalism
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i medier og kommunikasjon
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet Profesjonsetikk og journalistikk er obligatorisk i 3. semester på bachelorstudiet i Medier og kommunikasjon. Emnet gir en innføring i profesjonsetikk og journalistikk knyttet til innholdsproduksjon.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser (se programplan).
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskaper om profesjonsetikk, herunder journalistisk etikk knyttet til innholdsproduksjon.
- kjenner til aktuelle lover, regler og rettigheter av betydning for journalistikk, informasjons- og kommunikasjonsarbeid, herunder Vær-Varsom plakaten, personvern, kildenes rettigheter, offentlighetsloven, opphavsrettigheter og redaktøransvaret
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta gode profesjonsetiske og kildekritiske vurderinger
- kan analysere mediale uttrykksformer på en kritisk og reflektert måte
- kan uttrykke seg i journalistiske sjangre
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet strekker seg over ett semester. Arbeidsformene vil veksle mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid, gruppegjennomganger, oppgaveløsninger og øvinger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er obligatorisk å delta på minst 80 prosent av forelesingene. Fravær på mer enn 20% fører til tap av eksamensretten.
For at studenten skal få styrket ferdighetsmålene i emnet skal de produsere to egne journalistiske arbeid, et intervju og en reportasje, som de så skal analysere og vurdere i metoderapporter:
- Arbeidskrav 1: Det første arbeidskravet (intervjuet) har tekstlengde på 3500 tegn (inkl mellomrom), eller max 3 minutter hvis det leveres lyd/bilde. I tillegg skal det leveres en metoderapport på inntil 3 sider.
- Arbeidskrav 2: Det andre arbeidskravet (reportasjen) skal være på inntil 8000 tegn (inkl mellomrom) hvis tekst er den dominerende medietypen. Omfanget vil variere mer hvis det benyttes flere medietyper og lengde skal da avtales med rettelærer for gruppegjennomgange. I tillegg for arbeidskrav 2 skal det leveres en metoderapport på inntil 5 sider.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Arbeidskravene gjennomgås i grupper. Hver student får faglig tilbakemelding fra en lærer og én eller flere medstudenter. Det legges vekt på at studentene fungerer som opponenter på hverandres oppgavebesvarelser. Oppmøte på gjennomganger av oppgavene er obligatorisk. Ved sykdom eller annen tvingende fraværsårsak kan studenten avtale en egen frist med faglærer, men må i så fall gi skriftlige tilbakemeldinger til alle de andre gruppemedlemmenes arbeidskrav i etterkant.
Frister for og nærmere detaljer om innhold og innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på 6 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
The course employs a wide definition of entrepreneurship that includes personal development, creativity, self-reliance, initiative taking and action orientation, i.e. becoming entrepreneurial. The course aims to introduce students to practical entrepreneurship through an action-based approach to value creation. Students will work in teams to solve real-life challenges.
The course is a common course for the programme options Art and Dissemination and Fashion and Industry. It provides an introduction to business knowledge, innovation and project management in development processes relating to creative work.
The course facilitates internationalisation and is open to guest and exchange students with a relevant education at the same Level.
Emneansvarlig
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student is expected to demonstrate knowledge of:
- project management processes, techniques and tools
- Design Thinking and/or other relevant creative development processes, techniques and tools
- professional practice in the art, design and cultural fields
- processes and methods used for entrepreneurial work and innovation of relevance to these fields
- ethical foundations within these fields
- information sources and support for business startups
Skills
The student is able to:
- utilize processes and methods and tools for innovative and creative work in teams
- identify and analyze information that is relevant to conducting an entrepreneurial project
- implement, execute, and follow up on a project within a specified deadline
- reflect on knowledge and experience from their own field and use it to develop business concepts
- reflect on their professional practice, teamwork competence, achieved results, and learning as a basis for their own ongoing development.
Competence
The student demonstrates competence of:
- planning and carrying out tasks independently and as part of a team
- entrepreneurial thinking
- leading themselves and others in different development projects
- using relevant forms of communication in an international context