Programplaner og emneplaner - Student
MOK1701 Multimedial produksjon I Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Multimedia Production I
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i medier og kommunikasjonÅrsstudium i medier og kommunikasjon
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i medieproduksjon, digitale bilder, bruk av sosiale medier som kommunikasjonsverktøy, samt video- og lydproduksjon.
Emnet gis i samarbeid med Medieseksjonen ved OsloMet.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskaper i aktuelle programmer for redigering
- har grunnleggende kunnskaper i opptaksteknikk for lyd, bilde og video
- har kjennskap til grunnleggende fortellerteknikker
- har grunnleggende kunnskap om planlegging og produksjon av medieproduksjoner
- har grunnleggende kunnskap om internett som kommunikasjonsverktøy
Ferdigheter
Studenten
- kan filbehandling og organisering av programmer og data
- kan mestre grunnleggende fortellerteknikker
- kan planlegge og gjennomføre enkle medieproduksjoner fra idé til ferdig produkt
- kan ta i bruk kreative og håndverksmessige delkunnskaper i en medieproduksjon
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante etiske problemstillinger knytta til opptak, redigering og fortellerteknikk, samt flermedial kommunikasjon.
- kan formidle og drøfte sentralt fagstoff og gjennom dette bidra til god utvikling av praksis
- kan planlegge medieproduksjoner med tilhørende nettside, samt manus, produksjonsplan
- gjennomføre produksjoner på en effektiv måte, både med tanke på organisering, samarbeid, produksjonsprosess og teknikk, og med hensyn til flermedialitet og ulike distribusjonsplattformer
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisning og veiledning gis dels i plenum og dels i mindre produksjonsgrupper/-team.
Undervisningen foregår fysisk, på campus.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Undervisning i emnet er obligatorisk og studenter må ha minst 80% deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Ved sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan studenter med mindre en 80% deltagelse få gå opp til eksamen mot å levere et skriftlig arbeidskrav
I tillegg kommer tre arbeidskrav. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Fotooppgave, 2 bilder
- Formål: Studeten skal bli kjent med systemkamera og lære grunnleggende kamerainnstillinger.
- Arbeidskrav 2: Podcastoppgave maks 3 min.
- Formål: Studenten skal lære narrative- og tekniske metoder for podcastproduksjon.
- Arbeidskrav 3: Filmoppgave, 4 min.
- Formål: Studenten skal sammen med en gruppe lære å lage og gjennomføre en kortfilm.
- Arbeidskrav 4: Photoshopoppgave.
- Formål: Studenten skal lære å redigere bilder, plassére tekst på bilder og optimalisere bilder for publisering på nett.
Nærmere detaljer for obligatorisk aktivitet framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. Ved sykdom og andre tungtveiende årsaker til fravær kan egen frist avtales med faglærer. Manglende oppmøte kan erstattes av et skriftlig arbiedskrav etter avtale med faglærer.
Vurdering og eksamen
Ingen forkunnskapskrav.
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten skal
- ha inngående kunnskap om digital transformasjon, sentrale begreper og teknologier innen digitalisering, inkludert kunstig intelligens (AI),
- kunne analysere drivere i digitalisering og interessentsystemet knyttet til digitaliseringsarbeid,
- kunne analysere strategiske problemstillinger ut ifra forretningsmodellen og ha inngående kunnskap om hvordan teknologi henger sammen med forretningsmodellen, og
- ha avansert kunnskap om alternative strategier knyttet til digitalisering og muligheter for verdiskaping fra digital teknologi.
Ferdigheter
Studenten skal evne å
- gjennomføre en inngående analyse av potensial, muligheter og utfordringer knyttet til digital transformasjon for en organisasjon,
- gjennomføre et selvstendig avgrenset utviklingsprosjekt knyttet til digital transformasjon og utvikling i en organisasjon,
- gjennomføre inngående analyser av ulike interessenter i et digitaliseringsprosjekt, kommunisere med disse, samt evne å se og skape felles insentiver, og
- gjennomføre selvstendig testing og vurdering av ulike digitale løsninger.
Generell kompetanse
Studenten skal evne å
- forholde seg kritisk til digitalisering og anvende relevante informasjonskilder til å kommunisere behovet for digital strategisk tenkning,
- bidra til innovasjon og entreprenørskap gjennom å kjenne til ny tekning og utvikling knyttet til digital ledelse i organisasjoner, og
- anvende innsikt knyttet til digital transformasjon for å utvikle egen organisasjon gjennom en digitaliseringsprosess.
Vurderingsuttrykk
Undervisningsformen vil være nettbasert og inkludere digital undervisning, webinarer, videoforelesninger, studentpresentasjoner, nettbaserte diskusjoner, casediskusjoner, innleveringer samt andre digitale læringsaktiviteter. Studentene vil gjennom hele emnet arbeide systematisk og prosessbasert med innleveringer knyttet til emnets tematikk og til eget endringsprosjekt. Dette arbeidet vil også kreve samarbeid mellom studentene som læringspartnere for hverandre.
Sensorordning
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Beskrivelse for et selvvalgt endrings- og/eller omstillingsprosjekt. Omfang: 1-2 sider/film på 1-2 minutter/presentasjon på 3-4 slides.
- Arbeidskrav 2: 4 innleveringer knyttet til emnets tematikk og analyser av eget endrings- og/eller omstillingsprosjekt. Omfang: 1 side (+- 10 %) per innlevering.
- Arbeidskrav 3: Refleksjonsnotat over egen læring. Omfang: 1-2 sider.
Ved dokumentert sykdom vil emneansvarlig tilrettelegge for at arbeidskrav kan gjennomføres.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Emneansvarlig
Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig semesteroppgave. Besvarelsen skal ha et omfang på 22000 tegn inkludert mellomrom (tilsvarer ca. 10 sider). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Oppgaven innbefatter arbeid med et selvvalgt digitalt endrings- og eller omstillingsprosjekt som består av problemstilling, målbilde, analyser og handlingsplan. Dette vil være en betydelig videreutvikling av arbeidskravene og innebære utarbeidelse av en fullverdig prosjektbeskrivelse for et digitaliseringsprosjekt. Oppgaven skal inneholde formulering av et problem eller en utfordring (en problemstilling) innen emnets område for digital transformasjon. Studenten skal undersøke/analysere problemstillingen ved å presentere relevant dokumentasjon. Teori fra pensum skal brukes som grunnlag for å belyse, reflektere og argumentere for de valg som er tatt. Handlingsplanen skal være konkret og mulig å implementere. Hensikten er å få til digital endring i egen virksomhet. Oppgaven skal inneholde en liste over de referanser som er benyttet i oppgaven.
Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny og utsatt eksamen. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester. Semesteroppgaven kan tas opp uten at ny vurdering av arbeidskravene er gjort.
Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.