EPN-V2

MOK1400 Medieteori II - medier, kultur og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Media Theory II - Media, Culture and Society
Studieprogram
Bachelorstudium i medier og kommunikasjon
Årsstudium i medier og kommunikasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

Medieteori II bygger på Medieteori I og skal videreføre og utdype introduksjonen av medievitenskap som fag.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har teoretisk innsikt i de forskjellige mediers egenart ved å studere samspillet mellom mediene og kulturelle, sosiale og politiske prosesser i samfunnet
  • har kunnskap om og innsikt i medievitenskapens sentrale teorier og metoder

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over hovedtrekk i nyere og eldre medie- og journalistikkforskning og forskningsmetode
  • kan vurdere medienes rolle og funksjon i historisk, politisk, økonomisk, etisk og kulturelt perspektiv
  • kan gjøre rede for medieinstitusjonenes roller og oppgaver, samt mediepolitikk, medienes juridiske og etiske rammeverk
  • kan analysere mediebildet/medierte tekster ut fra teorier knyttet til aktuelle utviklingstendenser som ny medieteknologi, konvergens, globalisering og internasjonalisering og kjønn og medier

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid, oppgaveløsning og kollokviearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For endelig vurdering i Medieteori 2 skal det leveres inn en individuell teoretisk oppgave i tilknytning til pensumlitteraturen og forelesninger.

Som arbeidskrav skal tema og disposisjon, ca. én side, godkjennes av faglærer. Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.

Vurdering og eksamen

Semesteroppgave. Studentene skal skrive en individuell teoretisk oppgave med et omfang på 10-15 sider.

Det benyttes to interne sensorer for sensur av hver eksamensbesvarelse. Det benyttes gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.

Kandidater som har gyldig fravær fra ordinær eksamen, kan levere sin semesteroppgave til ny/utsatt eksamen.

Pensumliste

Bøker

Gripsrud, Jostein (2015) Mediekultur. Mediesamfunn , 5.utgave. Oslo: Universitetsforlaget. (Del 2, 109 sider)

Bang, Tor og Solvoll, Mona K. (red., 2014) Medieøkonomi: Konflikt og Samspill . Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (Kapittel 5, 17 sider),

Orgeret, Kristin Skare (red., 2012) Norske medier - journalistikk, politikk og kultur . Kristiansand: Cappelen Damm Høyskoleforlaget. (Kapittel 3, 5 og 14, 66 sider)

Østbye, Helge; Helland, Knut; Knapskog, Karl; Larsen, Leif Ove og Moe, Hallvard (2013) Metodebok for mediefag , 4. utgave. Bergen: Fagbokforlaget. (281 sider)

Totalt 473 sider

(Pensumliste ajour: Januar 2017)