EPN-V2

MOK1400 Medieteori II - medier, kultur og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Media Theory II - Media, Culture and Society
Studieprogram
Bachelorstudium i medier og kommunikasjon
Årsstudium i medier og kommunikasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

Emne 2 ligg i vårsemesteret og har avsluttande mappeeksamen før sommaren. Arbeid med litteratur har ein sentral plass saman med emne som nynorskdidaktikk og norsk som andrespråk. Studentane har arbeidskrav som føreset utprøving av litteraturdidaktikk i eigne grunnskoleklassar.

Læringsutbytte

The exam in the course is an individual oral exam. Forty-five minutes are set aside for each candidate.

Arbeids- og undervisningsformer

Gjennomført og bestått Praktisk pedagogikk for fagskolen 1

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for læringsarbeid i fagskolen
  • har kunnskap om fagskolens mandat, verdigrunnlag og rolle i samfunn og utdanningssystem
  • har kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet fra fag og yrkesopplæring til fagskoleutdanning
  • har bred kunnskap om ulike arbeids- vurderingsformer inkludert realkompetansevurdering
  • har kunnskap om kvalitetssikringssystemet i fagskolen
  • har bred kunnskap om mangfold i læring og flerkulturelle kontekster
  • har kunnskap om sosialisering, identitetsutvikling, likestilling og likeverd
  • har kunnskap om utviklings- og endringsarbeid i fagskolen som en lærende organisasjon
  • har kunnskap om nyere nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærere i fagskolen

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende yrkespedagogisk, yrkesdidaktisk og yrkesfaglig kunnskap fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe selvstendige, begrunnede valg
  • kan gi vurdering som bidrar til at fagskolestudenter kan reflektere over egen og andres læring
  • kan tilpasse opplæring som ivaretar demokratiske prosesser og legge til rette for voksnes læring og realkompetanse
  • kan kartlegge og anerkjenne voksnes realkompetanse innen sitt fagområde i fagskolen
  • kan bruke ulike veiledningsstrategier i læringsarbeid
  • kan anvende digitale verktøy som ressurs i fagskoleutdanningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov i tilknytning til yrkesutøvelsen og ha endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens utfordringer i sin yrkesutøvelse
  • er seg bevisst at gode læringsfelleskap handler om lærerens ansvar for kvaliteten på relasjonsbygging mellom studenter, kolleger og yrkesfeltet
  • kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap og bygge gode relasjoner til fagskolestudenter og kommunisere og samarbeide med relevant yrkesfelt
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning, innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i fagskoleutdanningen og gjennom dette bidrar til god, oppdatert og fremtidsrettet praksis
  • kan bidra til at verdier som demokrati, mangfold og likestilling ivaretas
  • kan tilrettelegge for et helsefremmende læringsmiljø for studenter i fagskolen
  • kan anvende yrkesetisk kompetanse i alt læringsarbeid

Vurdering og eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for rehabilitering som kunnskapsområde, og reflektere over muligheter og utfordringer relatert til de tverrprofesjonelle prosessenes, både i kommune- og spesialisthelsetjenesten
  • redegjøre for helse- og sosialpolitiske beslutningsprosesser på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • reflektere over hvordan prioriteringer innenfor helsesektoren og andre samfunnssektorer, kan påvirke befolkningens helse

Ferdigheter

Studenten kan

  • drøfte anvendelse av standardiserte målemetoder og undersøkelser som måler eldre personers fysiske form, aktivitet, deltakelse og livskvalitet, samt resultater knyttet til undersøkelse av pasienter
  • foreslå og begrunne helsefremmende, primær- og sekundærforebyggende tiltak i et mangfoldig samfunn som fremmer psykisk og fysisk helse, og sosial inkludering
  • veilede og instruere deltakere i grupper med primær- og sekundærforebyggende hensikt, og tilpasse øvelser og bevegelser på individ- og gruppenivå
  • drøfte og begrunne anvendelse av lærings- og mestringsteorier i veiledning av aktivitets- og bevegelsesgrupper

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over kunnskap om effekter av helsefremmende tiltak
  • reflektere over hvordan fysioterapeuter kan tilrettelegge for brukermedvirkning og samarbeid i møte med pasienter og pårørende i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • reflektere over hvordan kulturell bakgrunn og livsløpsfaktorer på individ- og samfunnsnivå kan ha betydning for aktivitet, deltakelse og helse i aldringsprosessen
  • reflektere over etiske problemstillinger knyttet til tilrettelegging av ulike tiltak