Programplaner og emneplaner - Student
MOK1400 Medieteori II - medier, kultur og samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Media Theory II - Media, Culture and Society
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i medier og kommunikasjonÅrsstudium i medier og kommunikasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Emnehistorikk
-
Innledning
Medieteori II bygger på Medieteori I og skal videreføre og utdype introduksjonen av medievitenskap som fag.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har teoretisk innsikt i de forskjellige mediers egenart ved å studere samspillet mellom mediene og kulturelle, sosiale og politiske prosesser i samfunnet
- har kunnskap om og innsikt i medievitenskapens sentrale teorier og metoder
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over hovedtrekk i nyere og eldre medie- og journalistikkforskning og forskningsmetode
- kan vurdere medienes rolle og funksjon i historisk, politisk, økonomisk, etisk og kulturelt perspektiv
- kan gjøre rede for medieinstitusjonenes roller og oppgaver, samt mediepolitikk, medienes juridiske og etiske rammeverk
- kan analysere mediebildet/medierte tekster ut fra teorier knyttet til aktuelle utviklingstendenser som ny medieteknologi, konvergens, globalisering og internasjonalisering og kjønn og medier
Arbeids- og undervisningsformer
Emne 2 er en videreføring av arbeidet med sentrale språklige elementer, men med vekt på de grunnleggende ferdighetene å kunne lese og skrive engelsk. Overgangen til og progresjonen gjennom mellomtrinnet blir tematisert. Utvikling av ordforrådet og evnen til å bruke mer komplekse setningsstrukturer;står sentralt samt utviklingen av lese- og skrivestrategier.;Et gjennomgående tema i dette emnet, som i emne 1, er vurdering av elevenes læringsutbytte med veiledning, tilpasset opplæring og pedagogisk bruk av IKT. Språkopplæringen er knyttet til et variert;utvalg tekster i ulike sjangere og læreverk som brukes i skolen, både i form av bøker og digitale ressurser.
Emne 2 fokuserer på
- grunnleggende ferdigheter med vekt på skriftlig språkbruk (literacy)
- utvikling av ordforråd og grammatiske strukturer
- flerspråklighet som ressurs i språklæringen
- vurdering av elevenes læringsutbytte med elevdeltakelse
- kunnskap om lese- og skrivestrategier og tilpasset opplæring
- varierte arbeidsformer og metoder i opplæringen
- nasjonal prøve i engelsk på barnetrinnet
- læringsressurser (dikt, fortellinger, eventyr, barne- og ungdomsbøker)
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For endelig vurdering i Medieteori 2 skal det leveres inn en individuell teoretisk oppgave i tilknytning til pensumlitteraturen og forelesninger.
Som arbeidskrav skal tema og disposisjon, ca. én side, godkjennes av faglærer. Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.
Vurdering og eksamen
Semesteroppgave. Studentene skal skrive en individuell teoretisk oppgave med et omfang på 10-15 sider.
Det benyttes to interne sensorer for sensur av hver eksamensbesvarelse. Det benyttes gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.
Kandidater som har gyldig fravær fra ordinær eksamen, kan levere sin semesteroppgave til ny/utsatt eksamen.
Pensumliste
Bøker
Gripsrud, Jostein (2015) Mediekultur. Mediesamfunn , 5.utgave. Oslo: Universitetsforlaget. (Del 2, 109 sider)
Bang, Tor og Solvoll, Mona K. (red., 2014) Medieøkonomi: Konflikt og Samspill . Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (Kapittel 5, 17 sider),
Orgeret, Kristin Skare (red., 2012) Norske medier - journalistikk, politikk og kultur . Kristiansand: Cappelen Damm Høyskoleforlaget. (Kapittel 3, 5 og 14, 66 sider)
Østbye, Helge; Helland, Knut; Knapskog, Karl; Larsen, Leif Ove og Moe, Hallvard (2013) Metodebok for mediefag , 4. utgave. Bergen: Fagbokforlaget. (281 sider)
Totalt 473 sider
(Pensumliste ajour: Januar 2017)