Studieinfo emne MOK1000 2019 HØST
MOK1000 Språklig formidling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Linguistics and Communication
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i medier og kommunikasjon / Årsstudium i medier og kommunikasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST
2019
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Språklig formidling skal gjøre studentene til mer bevisste språkbrukere.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om norsk rettskriving og normer for god språkføring
- kjenner grunnleggende perspektiver, begreper og modeller innenfor retorikk, sosialsemiotikk og diskursanalyse
- har bevissthet og kunnskap om sammenhengen mellom språk, tanke og virkelighet
- har kunnskap om språkets rolle i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- har utviklet evnen til å uttrykke seg i et klart og engasjerende språk
- kan analysere skriftlige og muntlige tekster med utgangspunkt i retorikk, sosialsemiotikk og diskursanalyse
- kan presentere og drøfte faglige problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom egenstudier, plenumsforelesninger og individuell og gruppebasert oppgaveløsning med gjennomgang i grupper.
Praktisk og teoretisk orientert undervisning går hånd i hånd. Tanken er at teorien skal belyse og gi forståelse for det praktiske arbeidet og omvendt. Oppgaveløsning med veiledning og gjennomgang av produktene i grupper er en grunnstamme i undervisningen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene skal løse fire obligatoriske oppgaver - tre skriftlige og én muntlig. De skriftlige oppgavene skal til sammen utgjøre omkring 8-15 sider. Noen oppgaver er produksjonsoppgaver, der studentene utfører praktiske skriveoppdrag. Andre er analyse- og drøftingsoppgaver, der pensumstoff trekkes mer direkte inn. Ett av arbeidskravene skal leveres som en del av eksamen (se vurdering).
Arbeidskrav skal leveres på norsk, da emnet er et norskfaglig ferdighetsfag.
Arbeidskrav godkjennes av faglærer. Alle arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.
Oppgavene gjennomgås i grupper. Da får hver student faglig tilbakemelding fra en lærer og fra medstudenter. Studentene fungerer som opponenter på hverandres oppgavebesvarelser. Det er obligatorisk å delta i disse gruppegjennomgangene, og fravær vil medføre tap av eksamensrett.
Vurdering og eksamen
Karakteren settes på bakgrunn av en individuell, todagers hjemmeeksamen som består av to deler:
- En drøftings- eller analyseoppgave knyttet til pensum. Besvarelsen skal normalt være fem til ti sider, avhengig av eksamensoppgaven. Dette presiseres nærmere i oppgaveteksten.
- Ett av de obligatoriske arbeidskravene. Hvilket arbeidskrav som skal leveres inn, oppgis ved utdeling av eksamensoppgaven. Studentene står fritt til å gjøre endringer i godkjente arbeidskrav frem til innlevering av eksamensbesvarelsen.
Eksamensbesvarelsen skal leveres på norsk, da emnet er et norskfaglig ferdighetsfag.
Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær fra ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Vurderingsuttrykk
Studentene får bokstavkarakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Eksamen blir bedømt av to sensorer, enten to interne eller en intern og en ekstern. Den teoretiske oppgaven og arbeidskravet får en samlet karakter.
Emneansvarlig
Yngve Benestad Hågvar