EPN-V2

MLEST5900 Masterprosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Master Thesis
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
45.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Følgjande arbeidskrav må vere godkjent før eksamen kan avleggjast:

  • To munnlege framlegg på 10-15 min. basert på lesing av tekstar i litteraturlista. Eit framlegg er digital lydfil og vil bli delt med alle på emnet og eit framlegg skal leggast opp som undervisning i klasserom.

Arbeidskrav skal vurderast til "Godkjent" eller "Ikkje godkjent".

Det er krav om 80 % deltaking. Emnet er i stor grad organisert som studentaktive seminar som øver opp ferdigheit til å gi akademiske presentasjonar og føre kritiske diskusjonar om fenomenologi. Dette gir ein kompetanse som ikkje kan tileignast gjennom lesing av pensum åleine. Studentar med meir enn 20 % fråvær vil ikkje få sluttvurdering i emnet.

Forkunnskapskrav

Vurderingsuttrykk er bestått/ikkje bestått.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om design, kunst og håndverk som skolefag og forskningsfelt, nasjonalt, nordisk og internasjonalt
  • har inngående kunnskap om egen profesjon, lærerrollen, undervisning og læring innen fagområdet
  • har inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetoder som er relevant for utdanningsforskning, med særlig vekt på praktiske og estetiske fag
  • har inngående kunnskap om forskningsetikk rettet mot utdanning og praktisk skapende arbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk analysere og reflektere over faglige problemstillinger basert på kunnskap om undervisning, fagets egenart og verdigrunnlag
  • kan anvende avansert fagdidaktisk kunnskap som er relevant for et avgrenset tema på en selvstendig og reflektert måte
  • kan analysere eksisterende teorier, anvende relevante metoder for forskning og reflektere over etiske problemstillinger
  • kan anvende metoder for praktisk skapende arbeid i innovasjonsprosesser, design eller kreativ utforskning
  • kan formidle eget praktisk skapende arbeid ved hjelp av digitale medier og verktøy.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk anvende forskningsbasert, profesjonsrettet kunnskap til utforskning av nye problemområder
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementet

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet med masterprosjektet er i hovedsak et selvstendig arbeid, supplert med veiledning, praktisk estetisk arbeid og progresjonsseminarer hvor studentene legger fram sitt arbeid for hverandre.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • Fremlegg av masterprosjektet for medstudenter og lærer på minst to fou-seminarer.
  • Deltagelse i planlegging og forberedelse av felles digital plattform for presentasjon av masterprosjektene.

Vurdering og eksamen

Emnet tar opp fenomenologi som filosofi, som vitskapsteoretisk retning og som profesjonell praksis, slik som til dømes:

  • klassiske, fenomenologisk arbeid
  • nyare utvikling i fenomenologisk filosofi
  • fenomenologisk forskingsmetode
  • fenomenologisk pedagogikk / fenomenologisk praksis
  • fenomenologi nytta innanfor profesjonsfagleg forsking

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En intern sensor og en ekstern sensor.