Programplaner og emneplaner - Student
MLEST5900 Masterprosjekt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master Thesis
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
- Omfang
- 45.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Følgjande arbeidskrav må vere godkjent før eksamen kan avleggjast:
- To munnlege framlegg på 10-15 min. basert på lesing av tekstar i litteraturlista. Eit framlegg er digital lydfil og vil bli delt med alle på emnet og eit framlegg skal leggast opp som undervisning i klasserom.
Arbeidskrav skal vurderast til "Godkjent" eller "Ikkje godkjent".
Det er krav om 80 % deltaking. Emnet er i stor grad organisert som studentaktive seminar som øver opp ferdigheit til å gi akademiske presentasjonar og føre kritiske diskusjonar om fenomenologi. Dette gir ein kompetanse som ikkje kan tileignast gjennom lesing av pensum åleine. Studentar med meir enn 20 % fråvær vil ikkje få sluttvurdering i emnet.
Forkunnskapskrav
Vurderingsuttrykk er bestått/ikkje bestått.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om design, kunst og håndverk som skolefag og forskningsfelt, nasjonalt, nordisk og internasjonalt
- har inngående kunnskap om egen profesjon, lærerrollen, undervisning og læring innen fagområdet
- har inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetoder som er relevant for utdanningsforskning, med særlig vekt på praktiske og estetiske fag
- har inngående kunnskap om forskningsetikk rettet mot utdanning og praktisk skapende arbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk analysere og reflektere over faglige problemstillinger basert på kunnskap om undervisning, fagets egenart og verdigrunnlag
- kan anvende avansert fagdidaktisk kunnskap som er relevant for et avgrenset tema på en selvstendig og reflektert måte
- kan analysere eksisterende teorier, anvende relevante metoder for forskning og reflektere over etiske problemstillinger
- kan anvende metoder for praktisk skapende arbeid i innovasjonsprosesser, design eller kreativ utforskning
- kan formidle eget praktisk skapende arbeid ved hjelp av digitale medier og verktøy.
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk anvende forskningsbasert, profesjonsrettet kunnskap til utforskning av nye problemområder
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementet
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet med masterprosjektet er i hovedsak et selvstendig arbeid, supplert med veiledning, praktisk estetisk arbeid og progresjonsseminarer hvor studentene legger fram sitt arbeid for hverandre.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Fremlegg av masterprosjektet for medstudenter og lærer på minst to fou-seminarer.
- Deltagelse i planlegging og forberedelse av felles digital plattform for presentasjon av masterprosjektene.
Vurdering og eksamen
Emnet tar opp fenomenologi som filosofi, som vitskapsteoretisk retning og som profesjonell praksis, slik som til dømes:
- klassiske, fenomenologisk arbeid
- nyare utvikling i fenomenologisk filosofi
- fenomenologisk forskingsmetode
- fenomenologisk pedagogikk / fenomenologisk praksis
- fenomenologi nytta innanfor profesjonsfagleg forsking
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En intern sensor og en ekstern sensor.