EPN-V2

MLED5200 Kommunikasjon for ledelse og samhandling Emneplan

Engelsk emnenavn
Communication for leadership and interaction
Studieprogram
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert
Kommunikasjon for ledelse og samhandling
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet Kommunikasjon for ledelse og samhandling gir studentene en dypere forståelse av hvordan effektiv kommunikasjon og samarbeid er avgjørende for å lykkes i lederrollen. Gjennom dette emnet vil studentene utforske ulike teoretiske perspektiver på kommunikasjon og lære praktiske ferdigheter som er nødvendige for å forbedre mellommenneskelig interaksjon og ledelse.

Studentene vil delta i intensive samlinger som kombinerer teoretisk kunnskap med praktiske øvelser. Fokus vil være på å forstå hvordan de selv påvirker andre og utvikle ferdigheter innen effektiv kommunikasjon. Emnet legger vekt på å forstå og håndtere utfordringer i kommunikasjonsprosesser, og gir verktøy for å skape et positivt og produktivt arbeidsmiljø.

Gjennom case-studier, rollespill og gruppearbeid vil studentene få muligheten til å anvende det de har lært i realistiske situasjoner. Dette vil styrke deres evne til å lede og samarbeide på en god måte, til det beste for både den enkelte, ansatte og organisasjonen. Målet er å forberede studentene på å møte de komplekse kravene til moderne ledelse med økt innsikt i egen atferd og kompetanse.

Undervisningsspråket er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

• inngående kunnskap om kommunikasjonsteori og ulike aspekter ved mellommenneskelig kommunikasjon og interaksjon som grunnlag for å bygge relasjoner

• omfattende innsikt i dynamikken i mellommenneskelige samspill og de kommunikative forutsetningene som er nødvendige for å etablere og opprettholde gode relasjoner

• innsikt i teorier og kommunikative teknikker for å forebygge, identifisere og håndtere konflikter

• Innsikt i hvordan egen kommunikasjonsstil påvirker andre, og strategier for å tilpasse denne for å fremme bedre samhandling og effektiv ledelse

Ferdigheter

Studenten kan:

• redegjøre for grunnleggende teorier om kommunikasjon og interaksjon mellom mennesker

• analysere samhandlingsprosesser, gjenkjenne kommunikasjonsforskjeller, og anvende relevante strategier, metoder og teknikker for å oppnå effektfull kommunikasjon og løse konflikter

• analysere forhandlingsprosesser og fremme forslag om løsningsorienterte strategier i slike prosesser

• reflektere over egen kommunikasjonspraksis og justere denne for å forbedre ledelse og samhandling.

Generell kompetanse:

Studenten kan:

• anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen ledelse

• kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i tilknytning til kommunikasjon og ledelse med spesialister på fagområdet og til allmennheten

• anvende kunnskaper og ferdigheter til å forbedre samhandlingsprosesser fra et ledelsesperspektiv

• utvikle en bevissthet om egen rolle i kommunikasjonsprosesser og hvordan denne kan påvirke organisasjonens dynamikk og effektivitet.

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er tilrettelagt for gjennomføring ved siden av full jobb. Det vil være fysiske samlinger hvor det forventes aktiv deltakelse. I tillegg vil det være digitale læringsressurser som er tilrettelagt for emnet og undervisningen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Kortfattet innlevering tilsvarende 700 ord (+/- 10 %).
  • Arbeidskrav 2: Kortfattet innlevering tilsvarende 700 ord (+/- 10 %). Studenten skal i tillegg lese og gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents innlevering.
  • Arbeidskrav 3: Kortfattet innlevering tilsvarende 700 ord (+/- 10 %). Studenten skal i tillegg lese og gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents innlevering

I arbeidskravene skal det benyttes skrifttype Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

Arbeidskravene har som formål å reflektere omkring faglige fenomener og problemstillinger, og knytte disse til egne erfaringer og praksis.

Arbeidskravene vurderes som godkjent/ikke godkjent, og arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille deg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell mappeinnlevering. Innleveringen skal bestå av en omarbeiding av de tre arbeidskravene basert på tilbakemeldinger fra faglærer, medstudentrespons og ny kunnskap i emnet. I tillegg skal det leveres en overbyggende tekst og refleksjonsdel. Den overbyggende teksten og refleksjonsdelen skal til sammen utgjøre ca. 1/3 av mappeinnleveringen. Det totale omfanget på mappeinnleveringen skal være 4 000 ord (+/- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studenten kan ved ikke bestått, levere en omarbeidet versjon av mappen til sensur en gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for referering følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Hilde Mobekk

Emneoverlapp

Emnet overlapper 8 studiepoeng med MSLV4101 Kommunikasjon for ledere.