Programplaner og emneplaner - Student
MLED4700 HRM i praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical Human Resource Management
- Studieprogram
-
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasertEnkeltemner tilknyttet masterstudium i ledelseHRM i praksis
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap knyttet til arbeidslivets rammer og lov- og avtaleverk innenfor den norske arbeidslivsmodellen
- solid kjennskap til personalplanlegging, fleksibilitet og utvikling
- kunnskap om anvendelse av ulike tilnærminger knyttet til samarbeid og forhandlinger med tillitsvalgte og medarbeidere
- avansert kjennskap til sentrale HR-prosesser i organisasjoner og god praksis for gjennomføring av disse
- god kjennskap til HR-arbeidets organisatoriske og strategiske forutsetninger, personalpolitikk og personalplanlegging
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende fagområdets begreper, perspektiver og aktuell forskning som grunnlag for utøvelse av HRM i praksis
- anvende praktiske verktøy knyttet til utøvelse av personalarbeid i en lederrolle
- analysere og vurdere formelle sider knyttet til personaltiltak og situasjoner i organisasjonen
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over og analysere egen rolle i utøvelse av HR-relaterte funksjoner og prosesser
- anvende HR-relatert innsikt i praktiske utfordringer i lederrollen
- anvende kunnskap om personalfunksjonen og grunnleggende innsikter i personalledelse, og evner å koble teoretiske kunnskaper til praktiske utfordringer innen personalarbeid
Forkunnskapskrav
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, fagrelaterte aktiviteter og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap knyttet til arbeidslivets rammer og lov- og avtaleverk innenfor den norske arbeidslivsmodellen
- solid kjennskap til personalplanlegging, fleksibilitet og utvikling
- kunnskap om anvendelse av ulike tilnærminger knyttet til samarbeid og forhandlinger med tillitsvalgte og medarbeidere
- avansert kjennskap til sentrale HR-prosesser i organisasjoner og god praksis for gjennomføring av disse
- god kjennskap til HR-arbeidets organisatoriske og strategiske forutsetninger, personalpolitikk og personalplanlegging
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende fagområdets begreper, perspektiver og aktuell forskning som grunnlag for utøvelse av HRM i praksis
- anvende praktiske verktøy knyttet til utøvelse av personalarbeid i en lederrolle
- analysere og vurdere formelle sider knyttet til personaltiltak og situasjoner i organisasjonen
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over og analysere egen rolle i utøvelse av HR-relaterte funksjoner og prosesser
- anvende HR-relatert innsikt i praktiske utfordringer i lederrollen
- anvende kunnskap om personalfunksjonen og grunnleggende innsikter i personalledelse, og evner å koble teoretiske kunnskaper til praktiske utfordringer innen personalarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen over en periode på tre døgn (72 timer). Individuell innlevering, men inntil 2 personer kan skrive sammen.
Besvarelsen skal ha et omfang på 20 000 tegn inkludert mellomrom, 23 000 tegn om to skriver sammen (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.