EPN-V2

MLED4700 HRM i praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical Human Resource Management
Studieprogram
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert
Enkeltemner tilknyttet masterstudium i ledelse
HRM i praksis
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap knyttet til arbeidslivets rammer og lov- og avtaleverk innenfor den norske arbeidslivsmodellen
  • solid kjennskap til personalplanlegging, fleksibilitet og utvikling
  • kunnskap om anvendelse av ulike tilnærminger knyttet til samarbeid og forhandlinger med tillitsvalgte og medarbeidere
  • avansert kjennskap til sentrale HR-prosesser i organisasjoner og god praksis for gjennomføring av disse
  • god kjennskap til HR-arbeidets organisatoriske og strategiske forutsetninger, personalpolitikk og personalplanlegging

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende fagområdets begreper, perspektiver og aktuell forskning som grunnlag for utøvelse av HRM i praksis
  • anvende praktiske verktøy knyttet til utøvelse av personalarbeid i en lederrolle
  • analysere og vurdere formelle sider knyttet til personaltiltak og situasjoner i organisasjonen

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over og analysere egen rolle i utøvelse av HR-relaterte funksjoner og prosesser
  • anvende HR-relatert innsikt i praktiske utfordringer i lederrollen
  • anvende kunnskap om personalfunksjonen og grunnleggende innsikter i personalledelse, og evner å koble teoretiske kunnskaper til praktiske utfordringer innen personalarbeid

Forkunnskapskrav

Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, fagrelaterte aktiviteter og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap knyttet til arbeidslivets rammer og lov- og avtaleverk innenfor den norske arbeidslivsmodellen
  • solid kjennskap til personalplanlegging, fleksibilitet og utvikling
  • kunnskap om anvendelse av ulike tilnærminger knyttet til samarbeid og forhandlinger med tillitsvalgte og medarbeidere
  • avansert kjennskap til sentrale HR-prosesser i organisasjoner og god praksis for gjennomføring av disse
  • god kjennskap til HR-arbeidets organisatoriske og strategiske forutsetninger, personalpolitikk og personalplanlegging

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende fagområdets begreper, perspektiver og aktuell forskning som grunnlag for utøvelse av HRM i praksis
  • anvende praktiske verktøy knyttet til utøvelse av personalarbeid i en lederrolle
  • analysere og vurdere formelle sider knyttet til personaltiltak og situasjoner i organisasjonen

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over og analysere egen rolle i utøvelse av HR-relaterte funksjoner og prosesser
  • anvende HR-relatert innsikt i praktiske utfordringer i lederrollen
  • anvende kunnskap om personalfunksjonen og grunnleggende innsikter i personalledelse, og evner å koble teoretiske kunnskaper til praktiske utfordringer innen personalarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen over en periode på tre døgn (72 timer). Individuell innlevering, men inntil 2 personer kan skrive sammen.

Besvarelsen skal ha et omfang på 20 000 tegn inkludert mellomrom, 23 000 tegn om to skriver sammen (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.