Programplaner og emneplaner - Student
MLED4600 Teamprosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Team Processes
- Studieprogram
-
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasertEnkeltemner tilknyttet masterstudium i ledelseTeamprosesser
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal gi studenter innsikt i hvordan teamprosesser kan være effektive og hensiktsmessige. Gjennom en praktisk tilnærming får studentene inngående kunnskap om under hvilke forhold og hvorfor team vil kunne være mer effektive enn individer. Sammen med en praktisk tilnærming vil emnet også gi studenter innsikt i relevante, kontemporære teorier og forskningsfunn. Studentene skal være i stand til å analysere, diskutere og reflektere om komplekse problemstillinger knyttet til samarbeid og beslutningstaking i grupper og team.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- omfattende kunnskap om relevante teorier relatert til team
- solid forståelse knyttet til hvordan team etableres og utformes i ulike situasjoner
- inngående kunnskap om psykologiske prosesser i team
- spesialisert kunnskap om teorier relatert til teameffektivitet og beslutningstaking i grupper og team
- avansert kunnskap om omstendigheter som hindrer eller øker gruppeeffektivitet og prestasjoner
Ferdigheter
Studenten
- har en bevisst forståelse av hvordan effektive teamprosesser foregår
- kan anvende forskningsbaserte teorier om team i egen praksis
- kan reflektere om egen atferd i gruppearbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og håndtere gjennomføring av effektive teamprosesser
- beherske fagområdets uttrykksformer
- reflektere og lære fra erfaringer med teamarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene skal jobbe aktivt i grupper for å oppleve gruppedynamikken og for å kunne reflektere over egen atferd i gruppesammenheng. Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Deltakelse på spesifikke aktiviteter knyttet til gruppeoppstart og dynamikk som skal gjennomføres for å knytte teori fra emne opp mot å gjøre praktiske erfaringer.
- Arbeidskrav 2: To gruppeinnleveringer med et omfang hver på tilsvarende 1500 ord.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen over en periode på 7 dager. Hjemmeeksamen besvares i grupper på 3-4 studenter.
Besvarelsen skal ha et omfang på 23 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.