EPN-V2

MJ5100 Investigative Journalism and Cross Border Cooperation Emneplan

Engelsk emnenavn
Investigative Journalism and Cross Border Cooperation
Studieprogram
Masterstudium i medieutvikling
Masterstudium i medieutvikling, deltid
Masterstudium i journalistikk, heltid
Masterstudium i journalistikk, deltid
Enkeltemner knyttet til masterstudium i journalistikk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Presentere en tekst fra pensum på pensumseminar. Hensikten er at studenten skal fordype seg spesielt i en pensumtekst, og også bidra til diskusjon om pensum. Presentasjonen har et omfang på ca. en halv time inkludert diskusjon.
  • Delta aktivt i veiledningsseminarer med eget tekstarbeid og diskusjon av medstudenters arbeider, knyttet til semesteroppgaven.

Disse arbeidskravene må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Det betyr også at studenten må være til stede i minst 25 prosent av timene. Ved fravær fra presentasjon pga sykdom og andre tungtveiende årsaker kan studenten levere en skriftlig presentasjon av et pensumbidrag med et omfang på 2-3 sider innen ny frist. Hvis denne ikke leveres innen ny frist, mister studenten muligheten til å gjennomføre arbeidskravet, og dermed retten til å gå opp til eksamen. Det er ikke andre obligatoriske aktiviteter i kurset.

Anbefalte forkunnskaper

While there are no formal prerequisites, it is beneficial to have taken courses in investigative journalism to get the most out of this course.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om perspektiver, teorier og modeller knyttet til ledelse som fagområde
  • har avansert kunnskap om barnehagen som organisasjon, samfunnsinstitusjon og pedagogisk virksomhet
  • har kunnskap om teorier om og perspektiver på forholdet mellom politisk styring og profesjonell autonomi
  • har avansert kunnskap om profesjoner generelt og barnehagelærerprofesjonen spesielt
  • har inngående kunnskap om barnehagelæreren som profesjonsutøver i lys av aktuelle faglige og politiske spørsmål som angår barnehagen
  • har inngående kunnskap om profesjonsetiske spørsmål

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forstå hvordan organisasjoner kan bygges, utvikles og endres
  • kan bruke relevant kunnskap for å undersøke og utvikle barnehagens praksis
  • kan analysere og kritisk reflektere omkring barnehageledelse og spørsmål relatert til barnehagen som samfunnsinstitusjon og pedagogisk virksomhet
  • kan analysere sammenhenger mellom barnehagefaglige og politiske prosesser, og har evne til kritisk refleksjon over forholdet mellom styring og profesjonell autonomi i barnehagefeltet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formulere og kritisk reflektere over relevante profesjonsetiske problemstillinger fra et ledelses- og barnehagefaglig perspektiv
  • kan anvende kunnskap om og ferdigheter innenfor profesjonsutvikling, organisasjonsbygging og barnehageledelse på nye områder
  • kan kommunisere muntlig og skriftlig om barnehageledelse, organisasjonsutvikling og barnehagepedagogiske og profesjonsfaglige spørsmål
  • kan analysere og drøfte ulike faglige tilnærminger til barnehagelærerprofesjonen og sammenhengen mellom politikk, profesjon og pedagogikk

Læringsutbytte

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • Skriftlig oppgave om temaer i emnet. Omfang er 2000 ord (+/- 10 %).

Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse

  • Øvelse i utprøving av forskningsmetoder som er egnet til å utvikle kunnskap om spørsmål som inngår i emnet.

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 % tilstedeværelse på alle deler av samlingene.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning, se programplan for Master i barnehagekunnskap.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler tillatt så lenge innleveringen er studentens selvstendige arbeid og regler for kildehenvisning og etterprøvbarhet følges

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F

Vurdering og eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Sensorordning

Emnet gir oversikt over teorier om ledelse i barnehagen som lærende organisasjon, og perspektiver på barnehagen som samfunnsinstitusjon og utfordringer barnehagelæreren som profesjonsutøver står overfor. Det tas utgangspunkt i en politisk og samfunnsmessig kontekst.

Emnet inneholder følgende hovedtemaer:

  • Teorier og forskning om barnehageledelse, profesjonskunnskap og profesjonsetikk
  • Ledelse i utvikling av organisasjonsstruktur og organisasjonskultur i barnehagen
  • Barnehagelæreren som profesjonsutøver
  • Barnehagelæreren som leder av profesjonelle læringsfellesskap
  • Politiske og pedagogiske perspektiver på barnehagen som samfunnsinstitusjon

Opptakskrav

A bachelor's degree. The minimum academic requirement for admission is the grade C, in accordance with Regulations Relating to Admission to Master's Degree Programmes at OsloMet.

Emneansvarlig

Målgruppen er studenter ved masteren i Medieutvikling ved OsloMet og andre studenter som er interessert i litterær journalistikk og narrativ sakprosa. Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende, i tråd med forskrift om opptak til masterstudier ved OsloMet .