EPN-V2

MJ4100 Literary Journalism and Narrative Non-fiction Prose Course description

Course name in Norwegian
Litterær journalistikk og narrativ sakprosa
Study programme
Master's Programme in Media Development
Master's Programme in Media Development, part-time
Master Programme in Journalism
Master Programme in Journalism
Elective modules, Master Programme in Journalism
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Litterær journalistikk og narrativ sakprosa gir innblikk i forskjellige typer sakprosa som benytter et journalistisk formspråk eller andre litterære virkemidler, i f. eks. reportasjer og dokumentarer, enkelte typer essayistikk etc. Medieutviklingen tilbyr formater som åpner for bruk av litterære inspirasjoner i journalistikk og sakprosa. Disse har bidratt og bidrar til å utvide det journalistiske sjangerrepertoaret og dermed den journalistiske kvaliteten i flere medier, samtidig som det litterære står sterkere i allmenn sakprosa. Studiet tar sikte på å utdype deltakernes sjangerkunnskap og evner til å formidle i et rikere og mer engasjerende språk.

Gjennom studiet skal studentene drøfte forholdet mellom fiksjon og journalistikk, skjønnlitterære forfattere som journalister, og litterær journalistikk og narrativ sakprosa i et historisk perspektiv. Kurset tar blant annet for seg det litterære essayet, reportasjen - særlig reisereportasjen - dokumentarromanen, litterær dokumentar og nyjournalistikk/New Journalism. Vi studerer forholdet mellom journalistikk/sakprosa og litterær teori, og teorier om bruk av litterære og fortellende virkemidler i journalistikk og sakprosa. Skriveeksperimenter er et viktig innslag i kurset.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om relevante faglige teorier om litterær journalistikk og narrativ sakprosa, og formenes ulike retninger
  • har inngående kunnskap om/forståelse av relevante historiske utviklingstrekk
  • har inngående kunnskap om forholdet mellom fiksjonslitteratur og litterær journalistikk/ narrativ sakprosa, og kunnskap om sentrale profesjonsutøveres arbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskapen om litterær journalistikk og narrativ sakprosa i analyse av eget eller andres arbeid
  • kan forholde seg kritisk til og analysere teorier om og uttrykk for litterær journalistikk og narrativ sakprosa, og arbeide selvstendig med tekster innen feltet
  • kan anvende litterære virkemidler ved å la seg inspirere av annen litterær journalistikk og narrativ sakprosa, og teorier om denne typen tekster
  • kan inspirere kolleger, studenter eller elever til kreativ og inspirert skriving og bidra til nytenkning
  • kan analysere litterære uttrykksformer i journalistikk og narrativ sakprosa, og formidle selv ved bruk av slike uttrykksformer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere faglige problemstillinger på fagområdet og bidra til prosjekter der litterær journalistikk og narrativ sajprosa står sentralt
  • har kompetanse til skrivefaglig nytenkning og til å anvende kreativitet, kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • har utviklet dypere forståelse for journalistisk variasjon og variasjon i sakprosafeltet gjennom økt kjennskap til fagets forskningsområde og egen kreativ praksis
  • har evne til å reflektere over etiske sider ved bruken av litterære virkemidler

Teaching and learning methods

Forelesninger, seminarer, eget skrivearbeid, pensumpresentasjon og veiledning.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Presentere en tekst fra pensum på pensumseminar. Hensikten er at studenten skal fordype seg spesielt i en pensumtekst, og også bidra til diskusjon om pensum. Presentasjonen har et omfang på ca. en halv time inkludert diskusjon.  
  • Delta aktivt i veiledningsseminarer med eget tekstarbeid og diskusjon av medstudenters arbeider, knyttet til semesteroppgaven.

Disse arbeidskravene må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Det betyr også at studenten må være til stede i minst 25 prosent av timene. Ved fravær fra presentasjon pga sykdom og andre tungtveiende årsaker kan studenten levere en skriftlig presentasjon av et pensumbidrag med et omfang på 2-3 sider innen ny frist. Hvis denne ikke leveres innen ny frist, mister studenten muligheten til å gjennomføre arbeidskravet, og  dermed retten til å gå opp til eksamen. Det er ikke andre obligatoriske aktiviteter i kurset.

Assessment

Studentene kan velge mellom to ulike eksamensformer, begge individuelle:

Enten:

  • En teoretisk semesteroppgave, f.eks. analyse av litterær journalistikk eller narrativ sakprosa. Omfang: 12-15 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5

Eller:

  • En praktisk semesteroppgave bestående av egenproduserte tekster inspirert av litterær journalistikk eller narrativ sakprosa, med en tilhørende refleksjonsoppgave. Omfang 12-15 sider. Produksjonen kan ha et omfang på 5-7 sider, refleksjonsoppgaven på 6-9 sider. Skrifttypen er Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

Kandidater oppfordres til å søke samarbeid med redaksjonelle miljøer i forbindelse med utviklingen av en praktisk semesteroppgave.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Grading scale

In this course the students will apply their knowledge they acuired from the course "Introduction to Mechatronics" to engage in a hands-on, practical project.The focus will be on developing and testing a mechatronics system/device prototype. The project encompasses a comprehensive range of elements of the mechatronics system, including elements of mechanical and electronic design, sensor and actuator, signal processing, communication, control system, modelling and simulation, and considerations for safety and ethics. This course aims to provide students with a practical and holistic understanding of mechatronics technology by exploring its diverse applications in real-world scenarios.

Examiners

Knowledge:

The candidate

  • has specialized, advanced insight in a specific area of mechatronics. This specific area will be defined from the project topic decides during the course.
  • can explain the practical methods and components of mechatronic systems learned from practical experience
  • can describe how different design solutions will affect the mechatronic system’s energy consumption and environmental impact
  • understand the seamless intergration of diverse components within a mechatronic system
  • undertand safety and etichal considerations in mechatronics design
  • can recognize the structure and composition of typical specialized scientific articles and reports in the field
  • can describe the ethical issues related to the chosen project topic

Skills:

The candidate

  • can select appropriate sensors, actuators, electronics, and control components
  • can perform an iterative rapid prototyping process and demonstrate a working mechatronics system
  • can conduct a development project with mechatronics system prototypes under supervision
  • can apply technological knowledge from datasheets and other relevant resources
  • can apply scientific methods and principles when planning and conducting research
  • can apply mechatronics principles to solve real-world problems
  • can find research literature in literature databases
  • can apply relevant resources for clarifying and finding solutions to technical, ethical, and sustainability issues
  • can analyze and deal critically with various sources of information and use them to develop new mechatronics systems
  • can compare information from different sources and summarize with one’s own word, according to scientific norms

General competence:

The candidate

  • can apply their knowledge and skills in new areas to conduct advanced assignments and projects in mechatronics (from planning to testing)
  • can communicate extensive independent work and can master language and terminology of the academic field
  • can evaluate research ethical issues and sustainability impacts such as material choice and energy consumption
  • can discuss and reflect on ethical issues such as plagiarism
  • has knowledge of the expectations and responsibilities of authors in science

Admission requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:

  • Delivery of preliminary design plan. Max 1000 words, 3-5 students per group.
  • 80 % attendence is required for the students to take the final examination.

Course contact person

Theory lectures, tutorials, practical training, and project work in groups. The students work in groups of 3-5 people on a given project scenario while attending theoretical lectures on relevant specialized subjects. The course gives practical guidance on how to apply fundamental concepts of mechatronics through lectures on the underlying theoretical aspects, in combination with exercises.