EPN

MJ4100 Litterær journalistikk og narrativ sakprosa Emneplan

Engelsk emnenavn
Literary Journalism and Narrative Non-fiction Prose
Studieprogram
Masterstudium i journalistikk, heltid / Masterstudium i journalistikk, deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Medieutviklingen tilbyr formater som åpner for bruk av litterære inspirasjoner i journalistikken. Disse har bidratt og bidrar til å utvide det journalistiske sjangerrepertoaret og dermed den journalistiske kvaliteten i flere medier. Journalistene får utdypet sjangerkunnskapene sine og sine evner til å formidle i et rikere og mer engasjerende språk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om de faglige teoriene om litterær journalistikk og de ulike retningene innen sjangeren
  • har inngående kunnskap om/forståelse av sjangerens historie og egenart
  • har inngående kunnskap om forholdet mellom fiksjonslitteratur og litterær journalistikk, og kunnskap om sentrale profesjonsutøveres arbeid innen sjangeren

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskapen om litterær journalistikk i analyse av eget eller andres arbeid
  • kan forholde seg kritisk til og analysere teorier om og uttrykk for litterær journalistikk og arbeide selvstendig med journalistisk-litterære tekster
  • kan anvende litterære virkemidler ved å la seg inspirere av annen litterær journalistikk og teorier om slik journalistikk
  • kan inspirere kolleger, studenter eller elever til kreativ og inspirert journalistikk og bidra til nytenkning
  • kan analysere litterære uttrykksformer i journalistikken og formidle selv ved bruk av slike uttrykksformer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere faglige problemstillinger innen fagområdet og bidra til prosjekter der litterær journalistikk står sentralt
  • har kompetanse til journalistisk nytenkning og til å anvende kreativitet, kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • har utviklet dypere forståelse for journalistisk variasjon gjennom økt kjennskap til fagets forskningsområde og egen kreativ praksis
  • har evne til å reflektere over etiske sider ved bruken av litterære virkemidler

Innhold

Gjennom studiet skal studentene drøfte

  • forholdet mellom fiksjon og journalistikk
  • skjønnlitterære forfattere som journalister
  • litterær journalistikk gjennom historien
  • det litterære essayet
  • reportasjen, særlig reisereportasjen
  • dokumentarromanen, litterær dokumentar
  • forholdet mellom journalistisk teori og litterær teori
  • teorier om bruk av litterære og fortellende virkemidler i journalistikk
  • nyjournalistikk/New Journalism
  • skriveeksperimenter

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminarer og veiledning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav

Vurdering og eksamen

Studentene kan velge mellom to ulike eksamensformer, begge individuelle:

Enten:

  • En teoretisk semesteroppgave, f.eks. analyse av litterær journalistikk Omfang: 13-16 sider, i font 12 punkt, Times New Roman og 1,5 linjeavstand.

Eller:

  • En praktisk semesteroppgave bestående av egenproduserte journalistiske tekster inspirert av litterær journalistikk, med en tilhørende refleksjonsoppgave. Refleksjonsoppgaven skal ha et omfang på 13-16 sider, i font 12 punkt, Times New Roman og 1,5 linjeavstand. Normalt leverer studenten én egenprodusert tekst med et omfang på 100 - 120 linjer.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes ekstern og intern sensor på alle besvarelsene.

Opptakskrav

En bachelorgrad eller tilsvarende. 

Søker må ha karaktersnitt C eller bedre i det faglige grunnlaget for opptak, jamfør forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus .