Studieinfo emne MJ4100 2018 HØST
MJ4100 Litterær journalistikk og narrativ sakprosa Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Literary Journalism and Narrative Non-fiction Prose
- Studieprogram
-
Masterstudium i journalistikk, heltid / Masterstudium i journalistikk, deltid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
VÅR
2019
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Medieutviklingen tilbyr formater som åpner for bruk av litterære inspirasjoner i journalistikken. Disse har bidratt og bidrar til å utvide det journalistiske sjangerrepertoaret og dermed den journalistiske kvaliteten i flere medier. Journalistene får utdypet sjangerkunnskapene sine og sine evner til å formidle i et rikere og mer engasjerende språk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om de faglige teoriene om litterær journalistikk og de ulike retningene innen sjangeren
- har inngående kunnskap om/forståelse av sjangerens historie og egenart
- har inngående kunnskap om forholdet mellom fiksjonslitteratur og litterær journalistikk, og kunnskap om sentrale profesjonsutøveres arbeid innen sjangeren
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskapen om litterær journalistikk i analyse av eget eller andres arbeid
- kan forholde seg kritisk til og analysere teorier om og uttrykk for litterær journalistikk og arbeide selvstendig med journalistisk-litterære tekster
- kan anvende litterære virkemidler ved å la seg inspirere av annen litterær journalistikk og teorier om slik journalistikk
- kan inspirere kolleger, studenter eller elever til kreativ og inspirert journalistikk og bidra til nytenkning
- kan analysere litterære uttrykksformer i journalistikken og formidle selv ved bruk av slike uttrykksformer
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere faglige problemstillinger innen fagområdet og bidra til prosjekter der litterær journalistikk står sentralt
- har kompetanse til journalistisk nytenkning og til å anvende kreativitet, kunnskaper og ferdigheter på nye områder
- har utviklet dypere forståelse for journalistisk variasjon gjennom økt kjennskap til fagets forskningsområde og egen kreativ praksis
- har evne til å reflektere over etiske sider ved bruken av litterære virkemidler
Innhold
Gjennom studiet skal studentene drøfte
- forholdet mellom fiksjon og journalistikk
- skjønnlitterære forfattere som journalister
- litterær journalistikk gjennom historien
- det litterære essayet
- reportasjen, særlig reisereportasjen
- dokumentarromanen, litterær dokumentar
- forholdet mellom journalistisk teori og litterær teori
- teorier om bruk av litterære og fortellende virkemidler i journalistikk
- nyjournalistikk/New Journalism
- skriveeksperimenter
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, seminarer og veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav
Vurdering og eksamen
Studentene kan velge mellom to ulike eksamensformer, begge individuelle:
Enten:
- En teoretisk semesteroppgave, f.eks. analyse av litterær journalistikk Omfang: 13-16 sider, i font 12 punkt, Times New Roman og 1,5 linjeavstand.
Eller:
- En praktisk semesteroppgave bestående av egenproduserte journalistiske tekster inspirert av litterær journalistikk, med en tilhørende refleksjonsoppgave. Refleksjonsoppgaven skal ha et omfang på 13-16 sider, i font 12 punkt, Times New Roman og 1,5 linjeavstand. Normalt leverer studenten én egenprodusert tekst med et omfang på 100 - 120 linjer.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det benyttes ekstern og intern sensor på alle besvarelsene.
Opptakskrav
En bachelorgrad eller tilsvarende.
Søker må ha karaktersnitt C eller bedre i det faglige grunnlaget for opptak, jamfør forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus .