Programplaner og emneplaner - Student
MINF6500 Koordineringsutfordringer i norsk integreringspolitikk og forvaltning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Coordination challenges in Norwegian immigration policy and administration
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2019
- Timeplan
-
Innledning
Emnet tar for seg norsk integreringspolitikk og forvaltning. Emnet tar opp Stortingets og Regjeringens mål med og virkemidler for integrering, og arbeids- og ansvarsdelingen mellom ulike deler av offentlig forvaltning. En sentral problemstilling er knyttet til spenningen mellom ulike mål og hensyn innenfor migrasjons-, utlendings- og integreringsfeltet. En annen er knyttet til koordinering av aktiviteten mellom ulike deler av forvaltningen. Integrering av innvandrere og flyktninger er et tema som krysser sektorskiller og fører til betydelige koordineringsutfordringer både på nasjonalt, regionalt og lokalt plan, og mellom nivåene. I emnet analyseres og diskuteres integreringspolitikken i lys av teori om organisering og styring i offentlig sektor, herunder bruk av ulike typer virkemidler og ulike mekanismer for koordinering. Norsk integreringspolitikk og -forvaltning diskuteres videre i et komparativ perspektiv, der den sammenlignes med integreringspolitikken i andre land, og med andre politikkfelt i Norge.
-
Forkunnskapskrav
Ingen
-
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- sentrale utfordringer med hensyn til integrering av innvandrere og flyktninger
- myndighetenes mål for integreringspolitikken og hvordan ulike mål og hensyn er vektet
- organiseringen av innvandrings- og integreringspolitikken, de viktigste aktørene og ansvars- og arbeidsdelingen mellom dem
- ulike styringsvirkemidler og hvordan myndighetene bruker disse for at innvandrere og flyktninger skal integreres i det norske samfunnet
- koordineringsutfordringer i integreringspolitikken og mekanismer og virkemidler for koordinering
- viktige forskjeller og likheter i integreringspolitikk og -forvaltning i Norden og Europa
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere koordineringsutfordringer i integreringspolitikken
- identifisere utfordringer knyttet til organiseringen av innvandrings- og integreringsforvaltningen
- vurdere sterke og svake sider ved ulike styringsvirkemidler i integreringspolitikken
Generell kompetanse
Studenten kan
- finne og bruke relevant og kvalitetssikret fagstoff med utgangspunkt i en konkret problemstilling
- enten alene eller i samarbeid med andre formidle sentralt fagstoff gjennom skriftlig arbeide
-
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen
-
Vurdering og eksamen
Vurderingen skjer i form av en individuell skoleeksamen på seks timer.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
-
Sensorordning
Intern sensor vurderer alle besvarelser. Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Ekstern sensor skal også benyttes ved tvil om besvarelser er bestått. Karakterene på besvarelsene som er vurdert av ekstern og intern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på alle besvarelsene.