EPN-V2

MFAGL5000 Research design Course description

Course name in Norwegian
Prosjektutvikling og forskningsdesign
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

I emnet inngår kritisk analyse og refleksjon over forhold som berører skolefaget kunst og håndverk og fagdidaktisk forskning. Utvikling av prosjektbeskrivelse og forskningsdesign for egen masteroppgave står sentralt. Prosjektbeskrivelse og forskningsdesign skal være profesjonsrettet og praksisorientert, settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og sees i en forskningskontekst. I emnet drar studenten veksel på kunnskaper og ferdigheter fra tidligere emner.

Required preliminary courses

Forkunnskapskravet til emnet fremkommer i den innledende delen av fagplanen.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten:

  • har avansert kunnskap om fagfeltets historie, tradisjoner og utviklingspotensial
  • har inngående kunnskap om forskning, vitenskapelige tenkemåter og metoder, relevant for å undersøke et avgrenset faglig tema
  • har inngående kunnskap om etiske problemstillinger innen fag, undervisning og forskning

;

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere og kritisk drøfte forholdet mellom fagfeltets historie, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial
  • kan utvikle et spesialisert forskningsdesign som viser en overordet plan for å belyse og besvare en selvvalgt problemstilling
  • kan kritisk vurdere forskningsmetodiske valg for eget forskningsdesign, posisjonere eget prosjekt i forhold til aktuell forskning og reflektere over etiske problemstillinger
  • kan anvende avansert fagdidaktisk kunnskap som er relevant for et avgrenset tema på en selvstendig og reflektert måte

;

Generell kompetanse

  • kan kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og drøftingsperspektiv
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å bidra til nytenking i en utdanningskontekst

Teaching and learning methods

Undervisningen består av workshops, seminar, gruppeoppgaver og forelesning, herunder også digitale fellesforelesninger. Det forutsettes stor grad av selvstendighet i arbeidet med emnet.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltagelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Individuell skriftlig oppgave der temaet er forholdet mellom praksiserfaringer, fagfeltets historie, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial. Identifisert problematikk danner grunnlag for å utarbeide forslag til forskningsdesign for masteroppgave. Omfang: 1500-2000 ord.

Assessment

  • Individuell skriftlig prosjektbeskrivelse med forslag til forskningsdesign for masteroppgave. Forskningsdesignet skal også fremstilles visuelt. Omfang: 2500-3000 ord, tidsramme 14 dager.

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om faglige og fagdidaktiske teorier og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap
  • har kunnskap om vurdering for læring i samfunnsfag
  • har kunnskap om skolefaget samfunnsfag og samfunnsfagets styringsdokumenter i et historisk perspektiv
  • har kunnskap om samspillet mellom mennesker, teknologi og natur med vekt på ressursfordeling og bærekraftig utvikling til ulike tider: I jeger-/sanker-samfunnet, jordbrukssamfunnet, industrisamfunnet og det postindustrielle samfunnet
  • har kunnskap om sted og landskap som natur, kultur og historie
  • har kunnskap om hovedtrekk i norsk og internasjonal historie
  • har kunnskap om ulike perspektiver på bruk av IKT i samfunnsfagundervisningen og barn og unges digitale hverdag, digitale dømmekraft og samfunnsdeltakelse
  • har kunnskap om samarbeid og konflikt omkring bærekraftig utvikling, FN og menneskerettigheter i et nasjonalt og globalt perspektiv
  • har kunnskap om ideologier, makt og det norske styringssystem
  • har kunnskap om medborgerskap, demokrati og demokratiseringsprosesser
  • har kunnskap om samene som urfolk og de nasjonale minoritetene
  • har kunnskap om kulturelt mangfold, globalisering og migrasjon
  • har kunnskap om sosialisering, identitetsdanning og ulikhet i et samfunnsfaglig perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan
  • kan planlegge elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger, inkludert gjennom bruk av digitale medier.
  • kan lede læringsprosesser i begynneropplæring med vekt på å utvikle grunnleggende ferdigheter
  • kan finne, tolke og vurdere ulike typer kilder for å legge til rette for gode læringsprosesser;;
  • kan fremme bærekraftig handlingskompetanse og aktivt demokratisk medborgerskap hos elevene
  • kan arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag, stimulere til undring og respekt for mangfold og bruke dette som en ressurs i arbeidet med elevene
  • kan fremme politisk sosialisering og kritisk tenkning omkring samfunnsfaglige spørsmål hos barn og unge

Generell kompetanse

Studenten

  • har overblikk over perioder og utviklingsmønstre og kan gjøre greie for hvordan historie og kultur blir konstruert ;
  • kan reflektere om forholdet mellom individ og samfunn og i dimensjonene tid og sted
  • kan legge til rette for demokratisk læringsfellesskap ;
  • kan stimulere til at elevene kan undersøke selv, samarbeide og ta ansvar
  • kan reflektere kritisk omkring læremidler og læringsressurser i samfunnsfag