EPN-V2

MFAGL5000 Research design Course description

Course name in Norwegian
Prosjektutvikling og forskningsdesign
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Innholdet i fordypningen består av følgende tre hovedtemaer:

1. Dramatisk lek- læring og erkjennelse

  • Lek i et historisk, kulturelt og samtidig perspektiv
  • Dramatisk lek som et estetisk uttrykk
  • Dramatisk lek i lys av læring, omsorg og erkjennelse
  • Barns lekekultur

2. Drama og dramatisering som inspirasjon til dramatisk lek

  • Ulike uttrykksformer i teater
  • Dramafaglig egenutvikling
  • Ulike dramapedagogiske arbeidsformer
  • Vurdere teater for barn

3. Dramatisk lek i barnehagens hverdag

  • Ledelse av det pedagogiske arbeidet på avdelingen for å fremme barns dramatiske lek i barnehagens hverdagsliv, inne og ute.
  • Lede prosesser som beriker barns dramatiske lek
  • Barnehagen som kulturarena
  • Leketøy og rom som inspirasjon til dramatisk lek

Required preliminary courses

Forkunnskapskravet til emnet fremkommer i den innledende delen av fagplanen.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten:

  • har avansert kunnskap om fagfeltets historie, tradisjoner og utviklingspotensial
  • har inngående kunnskap om forskning, vitenskapelige tenkemåter og metoder, relevant for å undersøke et avgrenset faglig tema
  • har inngående kunnskap om etiske problemstillinger innen fag, undervisning og forskning

;

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere og kritisk drøfte forholdet mellom fagfeltets historie, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial
  • kan utvikle et spesialisert forskningsdesign som viser en overordet plan for å belyse og besvare en selvvalgt problemstilling
  • kan kritisk vurdere forskningsmetodiske valg for eget forskningsdesign, posisjonere eget prosjekt i forhold til aktuell forskning og reflektere over etiske problemstillinger
  • kan anvende avansert fagdidaktisk kunnskap som er relevant for et avgrenset tema på en selvstendig og reflektert måte

;

Generell kompetanse

  • kan kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og drøftingsperspektiv
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å bidra til nytenking i en utdanningskontekst

Teaching and learning methods

Undervisningen består av workshops, seminar, gruppeoppgaver og forelesning, herunder også digitale fellesforelesninger. Det forutsettes stor grad av selvstendighet i arbeidet med emnet.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltagelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Individuell skriftlig oppgave der temaet er forholdet mellom praksiserfaringer, fagfeltets historie, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial. Identifisert problematikk danner grunnlag for å utarbeide forslag til forskningsdesign for masteroppgave. Omfang: 1500-2000 ord.

Assessment

  • Individuell skriftlig prosjektbeskrivelse med forslag til forskningsdesign for masteroppgave. Forskningsdesignet skal også fremstilles visuelt. Omfang: 2500-3000 ord, tidsramme 14 dager.

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Eksamen kan påklages.