EPN

MFAGL5000 Prosjektutvikling og forskningsdesign Emneplan

Engelsk emnenavn
Research design
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 / Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I emnet inngår kritisk analyse og refleksjon over forhold som berører skolefaget kunst og håndverk og fagdidaktisk forskning. Utvikling av prosjektbeskrivelse og forskningsdesign for egen masteroppgave står sentralt. Prosjektbeskrivelse og forskningsdesign skal være profesjonsrettet og praksisorientert, settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og sees i en forskningskontekst. I emnet drar studenten veksel på kunnskaper og ferdigheter fra tidligere emner.

Forkunnskapskrav

Forkunnskapskravet til emnet fremkommer i den innledende delen av fagplanen.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • har avansert kunnskap om fagfeltets historie, tradisjoner og utviklingspotensial
  • har inngående kunnskap om forskning, vitenskapelige tenkemåter og metoder, relevant for å undersøke et avgrenset faglig tema
  • har inngående kunnskap om etiske problemstillinger innen fag, undervisning og forskning

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere og kritisk drøfte forholdet mellom fagfeltets historie, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial
  • kan utvikle et spesialisert forskningsdesign som viser en overordet plan for å belyse og besvare en selvvalgt problemstilling
  • kan kritisk vurdere forskningsmetodiske valg for eget forskningsdesign, posisjonere eget prosjekt i forhold til aktuell forskning og reflektere over etiske problemstillinger
  • kan anvende avansert fagdidaktisk kunnskap som er relevant for et avgrenset tema på en selvstendig og reflektert måte

 

Generell kompetanse

  • kan kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og drøftingsperspektiv
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å bidra til nytenking i en utdanningskontekst

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av workshops, seminar, gruppeoppgaver og forelesning, herunder også digitale fellesforelesninger. Det forutsettes stor grad av selvstendighet i arbeidet med emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltagelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Individuell skriftlig oppgave der temaet er forholdet mellom praksiserfaringer, fagfeltets historie, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial. Identifisert problematikk danner grunnlag for å utarbeide forslag til forskningsdesign for masteroppgave. Omfang: 1500-2000 ord.

Vurdering og eksamen

  • Individuell skriftlig prosjektbeskrivelse med forslag til forskningsdesign for masteroppgave. Forskningsdesignet skal også fremstilles visuelt. Omfang: 2500-3000 ord, tidsramme 14 dager.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Eksamen kan påklages.