Programplaner og emneplaner - Student
MFAGL5000 Research design Course description
- Course name in Norwegian
- Prosjektutvikling og forskningsdesign
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Innholdet i fordypningen består av følgende tre hovedtemaer:
1. Dramatisk lek- læring og erkjennelse
- Lek i et historisk, kulturelt og samtidig perspektiv
- Dramatisk lek som et estetisk uttrykk
- Dramatisk lek i lys av læring, omsorg og erkjennelse
- Barns lekekultur
2. Drama og dramatisering som inspirasjon til dramatisk lek
- Ulike uttrykksformer i teater
- Dramafaglig egenutvikling
- Ulike dramapedagogiske arbeidsformer
- Vurdere teater for barn
3. Dramatisk lek i barnehagens hverdag
- Ledelse av det pedagogiske arbeidet på avdelingen for å fremme barns dramatiske lek i barnehagens hverdagsliv, inne og ute.
- Lede prosesser som beriker barns dramatiske lek
- Barnehagen som kulturarena
- Leketøy og rom som inspirasjon til dramatisk lek
Required preliminary courses
Forkunnskapskravet til emnet fremkommer i den innledende delen av fagplanen.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten:
- har avansert kunnskap om fagfeltets historie, tradisjoner og utviklingspotensial
- har inngående kunnskap om forskning, vitenskapelige tenkemåter og metoder, relevant for å undersøke et avgrenset faglig tema
- har inngående kunnskap om etiske problemstillinger innen fag, undervisning og forskning
;
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere og kritisk drøfte forholdet mellom fagfeltets historie, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial
- kan utvikle et spesialisert forskningsdesign som viser en overordet plan for å belyse og besvare en selvvalgt problemstilling
- kan kritisk vurdere forskningsmetodiske valg for eget forskningsdesign, posisjonere eget prosjekt i forhold til aktuell forskning og reflektere over etiske problemstillinger
- kan anvende avansert fagdidaktisk kunnskap som er relevant for et avgrenset tema på en selvstendig og reflektert måte
;
Generell kompetanse
- kan kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og drøftingsperspektiv
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å bidra til nytenking i en utdanningskontekst
Teaching and learning methods
Undervisningen består av workshops, seminar, gruppeoppgaver og forelesning, herunder også digitale fellesforelesninger. Det forutsettes stor grad av selvstendighet i arbeidet med emnet.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltagelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Individuell skriftlig oppgave der temaet er forholdet mellom praksiserfaringer, fagfeltets historie, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial. Identifisert problematikk danner grunnlag for å utarbeide forslag til forskningsdesign for masteroppgave. Omfang: 1500-2000 ord.
Assessment
- Individuell skriftlig prosjektbeskrivelse med forslag til forskningsdesign for masteroppgave. Forskningsdesignet skal også fremstilles visuelt. Omfang: 2500-3000 ord, tidsramme 14 dager.
Permitted exam materials and equipment
Alle.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Eksamen kan påklages.