Programplaner og emneplaner - Student
MESTD5200 Praktisk skapende fordypning i design, kunst og håndverk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Creating design, arts and Crafts in depth
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
I dette emnet fordyper studenten seg i et praktisk skapende område, med relevans for den kommende masteroppgaven. Emnet inkluderer metodisk tilnærming, praktisk skapende utforskning og utvikling av problemstillinger som åpner for dette. Studenten velger fordypningsområde, i samråd med emneansvarlig. Faglig og fagdidaktisk refleksjon utvikles i møtet mellom eget og andres praktisk skapende arbeid.
-
Anbefalte forkunnskaper
Fullført emne MESTD4810 Prosjektutvikling og forskningsdesign
-
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i estetiske fag deltid - studieretning kunst og designdidaktikk.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap om et avgrenset faglig område og innsikt i nærliggende problemstillinger og temaer
- har inngående innsikt i et utvalg faglige arbeidsmetoder, kreative prosesser, designtenkning og praksisledet forskning
- har kunnskap om samfunnsaktuelle og tverrfaglige fagdidaktiske tema og kan reflektere over praktisk skapende prosesser i forlengelsen av disse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende og kritisk vurdere bruk av ulike uttrykksformer, materialer, metoder og prosesser for å besvare en spesifikk problemstilling
- kan vurdere etiske sider ved bruk av teknologiske og digitale verktøy i praktisk skapende arbeid
- kan ta i bruk eksisterende forskning og relevante teorier i drøfting av eget og andres praktisk skapende arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere om kreativitet, nytenkning og utvikling basert på erfarings- og forskningsbasert kunnskap
- kan kritisk reflektere over utviklingspotensialer innen eget fordypningsområde samt drøfte overføringsverdi til undervisning og/eller formidling
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet kombinerer samlinger og eventuelt digital undervisning. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, workshops, ferdighetstrening og veiledning. Emnet legger vekt på studentaktive læringsmetoder.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne møte til eksamen må både arbeidskrav og praksis være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
- en midtveispresentasjon for medstudenter av pågående praktisk skapende arbeid og fagididaktisk refleksjon
- Tilbakemelding med vekt på alternative tilnærmingsmetoder på minst en medstudents midtveispresentasjon
-
Vurdering og eksamen
Mappeeksamen som inkluderer:
- Dokumentasjon av egen arbeidsprosess, eventuelt sluttprodukt(er).
- Et refleksjonsnotat på 1500 ord som inkluderer kort redegjørelse av prosessen og fagdidaktisk refleksjon. Hovedtrekk og resultater knyttes til eksisterende forskning og relevante teoretiske perspektiver.
Eksamensresultatet kan påklages.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Bestått- Ikke bestått
-
Sensorordning
Hver eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.
-
Emneoverlapp
Emnet overlapper med 10 studiepoeng mot MLEST4300.