Programplaner og emneplaner - Student
MESTD5200 Creating design, arts and Crafts in depth Course description
- Course name in Norwegian
- Praktisk skapende fordypning i design, kunst og håndverk
- Study programme
-
Master's Programme in Visual and Performing Arts - part-timeMaster of Aesthetic Practices in Society - part time
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet fordyper studenten seg i et praktisk skapende område, med relevans for den kommende masteroppgaven. Emnet inkluderer metodisk tilnærming, praktisk skapende utforskning og utvikling av problemstillinger som åpner for dette. Studenten velger fordypningsområde, i samråd med emneansvarlig. Faglig og fagdidaktisk refleksjon utvikles i møtet mellom eget og andres praktisk skapende arbeid.
Recommended preliminary courses
Work and teaching methods include lectures, seminars, peer assessment and bachelor's thesis in groups.
Projects are normally carried out in groups of 3-4 students. The groups will have an academic supervisor when working on the thesis. In addition, the groups will be offered writing supervision at the university of up to eight hours. The writing supervision is to help students to structure their thesis. The students will also assess each other’s texts in the work with the bachelor’s thesis.
Students meet for seminars during the period they are working on the bachelor's thesis. There will be a start-up seminar and differently themed seminars relevant for the completion of the bachelor’s thesis. At the end of the period, the students will meet to present their theses to each other.
Detailed guidelines for the bachelor’s thesis will be published in the learning platform.
Required preliminary courses
Studiet har et omfang på 60 studiepoeng, og består av åtte emner som hver har et omfang på 7,5 studiepoeng. Studiet tilbys både som et heltidsstudium over ett studieår og som et deltidsstudium over to studieår. Det er separate opptak til heltids- og deltidsstudiet.
Studenter som går på heltidsstudiet, følger i 1. semester:
- ØAADM1001 Markedsføring
- ØAADM2100 Organisasjonsforståelse
- ØABED1000 Grunnleggende årsregnskap med Excel
- ØASØK1000 Mikroøkonomi I
Studenter som går på heltidsstudiet, følger i 2. semester:
- ØAADM1100 Organisasjonspsykologi
- ØABED1100 Bedriftsøkonomi med IKT
- ØASØK1100 Makroøkonomi I
- ØAJUR2100 Rettslære
Studenter som går på deltidsstudiet velger to emner i hvert semester, fordelt over fire semestre.
Learning outcomes
Det blir brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, oppgaveskriving individuelt og i grupper. I undervisningsopplegget er det lagt vekt på at studentene skal ha jevnlige innleveringer både av individuelle oppgaver og gruppeoppgaver med tilbakemeldinger fra faglærere. I tillegg benyttes ulike studentaktive læringsformer som gruppearbeid, prosjektarbeid og muntlige presentasjoner.
Teaching and learning methods
Flere av studiets emner har arbeidskrav i form av skriftlige oppgaver eller muntlige presentasjoner. I noen emner kan det være obligatorisk oppmøte. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være godkjente for at man skal kunne få avlegge eksamen. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter framgår av den enkelte emneplan.
Course requirements
Vurdering og sensur er i samsvar med bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høgskoler og i Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Det avholdes eksamen i hvert emne, og det benyttes ulike vurderingsformer. Det framgår av emneplanene hvilken vurderingsform, vurderingsuttrykk og sensorordning som benyttes for det enkelte emne.
Kalkulatorreglement
Der kalkulator er oppgitt som tillatt hjelpemiddel i emneplan, gjelder følgende regler for bruk av fysisk kalkulator:
- Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
- Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
- Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
- Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
- Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.
Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se retningslinjer ved behandling av fusk/forsøk på fusk til eksamen ved OsloMet.
Det er ikke tilgjengelig noen oversikt over tillatte eller forbudte kalkulatormodeller. Spørsmål kan rettes til de aktuelle faglærerne.
Assessment
Mappeeksamen som inkluderer:
- Dokumentasjon av egen arbeidsprosess, eventuelt sluttprodukt(er).
- Et refleksjonsnotat på 1500 ord som inkluderer kort redegjørelse av prosessen og fagdidaktisk refleksjon. Hovedtrekk og resultater knyttes til eksisterende forskning og relevante teoretiske perspektiver.
Eksamensresultatet kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått- Ikke bestått
Examiners
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- is familiar with scientific methods for research and development activity in the biomedical laboratory sciences field
- has knowledge of research and development work in an area of biomedical laboratory sciences
- is familiar with general research ethics issues of relevance to R&D projects in the biomedical laboratory sciences field
- is familiar with the laws and regulations that regulate the establishment, approval and use of biobanks in the field of medicine and health
- is familiar with risk assessments relating to the storage of personal data in R&D projects and methods for following this up in a systematic manner
Skills
The student
- can make plans for and carry out an R&D project relating to biomedical laboratory sciences under supervision and in accordance with ethical requirements and guidelines
- can obtain, critically assess and integrate relevant subject matter in his/her own project work
- can understand and apply statistical methods that are relevant in biomedical laboratory sciences literature in his/her own project work
- can use relevant scientific methods and assess the strengths and weaknesses of the methods applied in his/her own project
- can document and disseminate knowledge of biomedical laboratory sciences through oral and written presentations in Norwegian
- can demonstrate accuracy in referencing and use of sources
General competence
The student
- can participate in the planning and completion of an R&D project related to biomedical laboratory sciences in binding cooperation with others
- can demonstrate independent academic and ethical reflection in areas of biomedical laboratory sciences, particularly in relation to interpreting and evaluating the results achieved during work on the bachelor’s thesis
Overlapping courses
In order to be permitted to take the exam, the following must have been approved:
- oral presentation of a bachelor’s project in groups, up to 25 minutes per group