Programplaner og emneplaner - Student
MESTD4810 Prosjektutvikling og forskningsdesign Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Project development and research design
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
-
Innledning
Dette emnet gir en teoretisk og praktisk innføring i prosjektutvikling- og ulike forskningsdesign. Seminarer og studentbaserte fagfellevurderinger gir erfaring med analyse og kritisk vurdering av forskningsprosjekter under utvikling og avsluttede forskningsprosjekt. Sentralt i emnet er konkretisering av tematikk og forskningsmetoder for masteroppgaven. Valg av tematikk skal forankres i studieretningens forskningsfelt og praksis, samt knyttes an til relevante samtidsdiskurser. Dette emnet undervises normalt på engelsk.
-
Forkunnskapskrav
Ingen utover opptakskrav.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
studenten
- har avansert kunnskap om aktuell forskning, vitenskapelige tenkemåter og metoder relevant for å undersøke et avgrenset faglig tema
- har inngående kunnskap om utvikling av forskningsspørsmål og hvordan ulike forskningsdesign vil påvirke resultat og bidrag til kunnskapsutvikling i fagfeltet
- kan vurdere ulike kilder til kunnskap og drøfte aktuelle samtidsdiskurser i fagfeltet
Ferdigheter
studenten
- kan analysere og kritisk vurdere kunnskapsstatus, samt utvikle og begrunne forskningsspørsmål innen et avgrenset fagområde
- kan utvikle forskningsdesign til et gjennomførbart mastergradsprosjekt i henhold til gjeldende regelverk samt begrunne forskningsmetodiske valg
- kan vurdere metodologiske muligheter i egne og andres prosjekt og hvordan disse påvirker valg i forsknings- og skriveprosessen
Generell kompetanse
studenten
- bidrar i fagfelleprosesser med konstruktiv kritikk, drøfting av valgmuligheter og samfunnsetiske perspektiver på forskning.
- kan reflektere over forskningsetiske problemstillinger knyttet til egne og andres masterprosjekt
-
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av workshops, seminar, gruppeoppgaver, forelesning og noe individuell veiledning. Det forutsettes stor grad av selvstendighet i arbeidet med emnet; og skal skape en tydelig bevissthet, tydelige valg og retning inn mot masteroppgaven.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- For å kunne møte til eksamen må følgende arbeidskrav være bestått:
- Visuell skisse av eget forskningsdesign presentert i plenum for medstudenter.
- Aktiv deltakelse i diskusjon av egen og medstudenters visuelle forskningsdesign.
-
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig oppgave med forslag til forskningsdesign for eget masterprosjekt og forankring av tematikken i forskningsfeltet. Omfang: 2500-3000 ord.
Eksamensresultatet kan påklages.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor anvendes jevnlig.
-
Emneoverlapp
Overlapper 10 studiepoeng med MEST4800 og 10 studiepoeng mot MEST5900 og MESTD5900.