EPN-V2

MESTD4222 Fagdidaktikk, kunst og design I Emneplan

Engelsk emnenavn
Art and Design Education I
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag - deltid
Masterstudium i estetiske fag - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studenten tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse som grunnlag for utøvelse av lærerrollen. Utdanning og læreplaner innen feltet vil bli analysert og drøftet i lys av fagets historie og kulturell kontekst. Grunn- og videregående opplæring og høyere utdanning vil bli problematisert i et profesjonsperspektiv og estetiske læreprosesser vil bli vektlagt.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om mål for og betydningen av utdanning innen design, kunst og håndverk.
  • har inngående kunnskap om læreplaner, utdanningspolitikk og fagfeltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
  • har inngående kunnskap om praktiske og estetiske læreprosessers betydning i grunnopplæringen.

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere læreplaner og undervisningspraksis innen fagfeltet design, kunst og håndverk ut fra relevante teoretiske tilnærminger.
  • kan drøfte forholdet mellom fagfeltets historie, gjeldende innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial.
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skolen og egen profesjonsutøvelse.
  • kan reflektere over etiske problemstillinger innen fagfeltet og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Et abstract (500 ord) og muntlig presentasjon i formatet konferansebidrag på FoU seminar for medstudenter og lærer. Tema knyttet til skolefagets historie og dagens lærerolle.
  • Forberedet spørsmål til medstudenter og aktiv deltagelse på fou-seminar.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 2 uker som videreutvikler arbeidskravet. Omfang 2000-2500 ord. Litteraturliste kommer i tillegg.

Eksamen kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Praksisstudier gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, kirurgisk barneavdeling/intermediær avdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediær avdeling.

Studiene organiseres slik at studenten hovedsakelig har fokus på systematisk observasjon og overvåkning av akutt og/eller kritisk syke barn, ivaretakelse av deres grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander og forebyggelse av komplikasjoner som følge av sykdom og behandling. I tillegg vektlegges kommunikasjon og samarbeid med barn og omsorgspersoner.

Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.

Sensorordning

Opptak til studiet.

Emneoverlapp

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
  • har kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
  • har kunnskap om sykdommer hos barn, behandling av disse og eventuelt komplikasjoner knyttet til dette
  • har kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
  • har kunnskap om foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv

Ferdigheter:

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
  • kan, under veiledning, utøve barnesykepleie med respekt for barn og omsorgspersoners integritet, autonomi og verdighet
  • kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
  • kan, under veiledning, forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
  • kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
    • kan prioritere og iverksette nødvendige tiltak for å opprettholde eller gjenopprette livsviktige funksjoner
    • kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
    • kan ivareta det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening
    • kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
    • kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
    • kan informere, veilede og undervise barn og omsorgspersoner
    • kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, under veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
  • kan, under veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan ta imot veiledning og vise evne til å reflektere over egne handlinger