EPN-V2

MESTD4222 Art and Design Education I Course description

Course name in Norwegian
Fagdidaktikk, kunst og design I
Study programme
Master's Programme in Visual and Performing Arts - part-time
Master of Aesthetic Practices in Society - part time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

I dette emnet skal studenten tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse som grunnlag for utøvelse av lærerrollen. Utdanning og læreplaner innen feltet vil bli analysert og drøftet i lys av fagets historie og kulturell kontekst. Grunn- og videregående opplæring og høyere utdanning vil bli problematisert i et profesjonsperspektiv og estetiske læreprosesser vil bli vektlagt.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om mål for og betydningen av utdanning innen design, kunst og håndverk.
  • har inngående kunnskap om læreplaner, utdanningspolitikk og fagfeltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
  • har inngående kunnskap om praktiske og estetiske læreprosessers betydning i grunnopplæringen.

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere læreplaner og undervisningspraksis innen fagfeltet design, kunst og håndverk ut fra relevante teoretiske tilnærminger.
  • kan drøfte forholdet mellom fagfeltets historie, gjeldende innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial.
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skolen og egen profesjonsutøvelse.
  • kan reflektere over etiske problemstillinger innen fagfeltet og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer.

Teaching and learning methods

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Et abstract (500 ord) og muntlig presentasjon i formatet konferansebidrag på FoU seminar for medstudenter og lærer. Tema knyttet til skolefagets historie og dagens lærerolle.
  • Forberedet spørsmål til medstudenter og aktiv deltagelse på fou-seminar.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 2 uker som videreutvikler arbeidskravet. Omfang 2000-2500 ord. Litteraturliste kommer i tillegg.

Permitted exam materials and equipment

After completing the course, the candidates are expected to have the following knowledge, skills and general competence:

Knowledge

Candidates

  • are capable of assessing the expediency and application of different methods' area of use, possibilities and limitations
  • have thorough and nuanced insight into one or two specific methodological approaches, and can relate them to their own research field

Skills

Candidates are capable of

  • applying qualitative research methods and conducting qualitative analyses of a high standard
  • making well-thought-through choices that fit the candidates' own projects and pertaining research questions

General competence

Candidates are capable of

  • considering ethical issues of different types with academic integrity
  • participating in relevant international debates in the subject area
  • identifying and preparing new researchable questions on the basis of complex societal conditions

Grading scale

The course will be organised as lectures, student presentations and discussions. 

Examiners

Active participation supports the development of candidates' understanding of the subject area, and candidates must have prepared by reading the syllabus in order to be able to take active part in discussions.

Participation is mandatory and expected in all lectures and seminars. Only a minor absence may  be accepted in certain circumstances after application. In the event of absences that are not approved, candidates will lose their right to have their essays assessed.  

The course lasts four days, first three days, then one last day about 10 weeks later. On the last day the participants receive feedback on submitted essay from the course leader and fellow students. Each of the participants must provide feedback on essay to two fellow students.

Overlapping courses

Candidates must write an essay of about 12-15 pages, taking their own knowledge project in qualitative methodology as their point of departure. A passed essay is a precondition for being awarded the 10 ECTS credits. If the essay is awarded a fail grade, the candidate can submit a revised essay once, by a specified deadline.