Programplaner og emneplaner - Student
MEST5900 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master project
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag
- Omfang
- 60.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- barn i vanskelige livssituasjoner og barn med behov for særskilt støtte og omsorg
- tverrfaglig samarbeid og ulike samarbeidspartnere
- de yngste barna i barnehagen
- overgang og samarbeid barnehage - skole
- en mangfoldig og flerkulturell barnehage i globale perspektiver som grunnlag for demokratisk forståelse
- pedagogisk ledelse, kritisk refleksjon og veiledning
- lovverk, barnehagens profesjonshistorie, pedagogisk filosofi og profesjonsetiske dilemmaer
Ferdigheter
Studenten kan
- utøve og vurdere egen profesjonalitet i sitt arbeid med barn ved å se, lytte, møte og støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk i allsidige leke -og læringsopplevelser
- lede didaktiske refleksjonsprosesser i planlegging, gjennomføring og evaluering av eget og andres pedagogiske arbeid
- anvende ulike metodiske tilnærminger som observasjon, kritisk refleksjon, dialogisk kompetanse og pedagogisk dokumentasjon i sitt pedagogiske arbeid
- kan praktisere akademisk skriving i forhold til kritisk teori og refleksjon, og kan reflektere over sammenhenger mellom teori og praksis
- kan ta stilling til og vurdere barnehagens samarbeid med hjem og skole og interne overganger i barnehagen
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere pedagogisk ledelse og veiledning
- kan legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende profesjonell dømmekraft, pedagogiske kunnskap, og reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger
- analysere og reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk virksomhet
- vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon over barns integritet basert på forståelse av demokrati, likeverd og likestilling
- gjennom observasjon og pedagogisk dokumentasjon, planlegge og legge til rette for et leke- og læringsmiljø for alle barn i en mangfoldig barnehage
Forkunnskapskrav
Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).
Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, turer og ekskursjoner, forelesninger og veiledning.
Praksis Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.
Fordeling av praksisperiodene Femte semester: 15 dager på eget arbeidsted, veiledet og vurdert av faglærer i samarbeid med mentor. Dagene fordeles i utgangspunktet med 3 dager i fem uker og kombineres med ordinære samlinger og knyttes opp mot arbeidskravet.
Læringsutbytte
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.
Arbeidskrav
- Skriftlig innlevering i gruppe omfang 1500 ord +/- ti prosent. Tema: de yngste barnas utvikling, lek og læring. Formålet er utvidet kunnskap om de yngste barnas utvikling, lek og læring.
Obligatoriske aktiviteter
Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemeldinger
- Deltakelse i debattseminar Formålet er at studenten kan anvende profesjonell dømmekraft, sin pedagogiske kunnskap, og reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger samt argumentere og debattere muntlig.
- Deltakelse i praksisseminarer i tilknytting til praksisperioden Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisningen.
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.
Innhold
Vedlegg - retningslinjer for masteroppgaven
Generelle retningslinjer
Koordinator ved masterstudiet organiserer kontakt med veiledere. Koordinator drøfter valg av veileder(e) med studenten. På grunn av studiets egenart med en praktisk-estetisk og en teoretisk komponent, kan studenten ha to veiledere. Disse går sammen i et veiledningsteam som følger studentens arbeid fram til gjennomført avsluttende vurdering i emnet MEST5900 innenfor normert studietid på 2 år.
I første studieår har studenten anledning til å få veiledning av mer generell karakter. Slik veiledning gis av lærerne i masterteamet.
Hensikt med veiledningen
Veiledningen omfatter planlegging og gjennomføring av masterarbeidet. Veiledningen skal fremme en faglig dialog mellom studenten og veilederne innenfor studiets rammer. Under veiledningsprosessen er det studentens ansvar å:
- danne seg en begrunnet oppfatning av egne faglige forutsetninger for masterstudiet
- avgrense undersøkelsesområdet og spesifisere problemformuleringer i eget forskningsprosjekt
- reflektere over det aktuelle forskningsfeltet ved å gjennomføre litteraturstudier og skapende virksomhet
- benytte relevant faglig og forskningsmetodisk litteratur til å planlegge, gjennomføre og vurdere eget arbeid
- kommunisere veiledningsbehov
- dokumentere fremdrift
Veiledningsressurs
Etter gjeldende regler får hver student et fastlagt antall veiledningstimer til disposisjon. Det er satt av 78 timer til generell veiledning for hele studentgruppen. I tillegg får hver student individuell veiledning i et omfang på 35 timer 3. og 4. semester. All veiledning går av studentens ressursramme. En student som følger ordinær studieprogresjon gjennom fire semestre, kan bruke noen flere timer til veiledning i ett semester enn et annet etter avtale med veilederne. En student som ikke benytter sine veiledningstimer, kan ikke forutsette at veilederne har disponibel tid til økt arbeidsinnsats neste semester. Ved utvidet studietid må studenten og veilederne i fellesskap avtale og planlegge en disponering av veiledningsressursen. Dersom eksterne veiledere benyttes, skal den interne veilederen tildeles minst halvparten av ressursen av studentens totale ramme for veiledning.
Studenten har et ansvar for gjennomføring av det totale studiet og studieprogresjon. Studenten forbereder samtaler med veilederne og holder veilederne løpende orientert om fremdriften i masterprosjektet. Veilederne har som oppgave å vurdere progresjon og kvalitet i arbeidet.
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene arbeider individuelt med masterprosjektet i dialog med veiledere. Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper. Det kan forekomme workshops og FoU- seminarer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Muntlig presentasjon i gruppe, 4-6 , varighet 30 minutter. Gruppen får utdelt ett case to uker før eksamen. Gruppene forbereder et rollespill hvor pedagogisk ledelse, kritisk refleksjon og veiledning står sentralt. Varighet rollespill ca. 20 minutter med påfølgende refleksjonssamtale knyttet til teori med sensor varighet ca. 10 minutter.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Hvis det kun er en kandidat som skal ta ny/utsatt eksamen, arrangeres den som en individuell muntlig presentasjon. En muntlig presentasjon, varighet ca. 10 minutter med påfølgende refleksjonssamtale knyttet til teori med sensor, varighet ca. 5 minutter.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1. Skriftlig masteroppgave: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Sensorordning
- barnehagen som lærende organisasjon
- mangfold og inkludering
- de yngste barna i barnehagen
- barnehageprofesjon, profesjonsutøvelse
- kritiske refleksjoner, skjønn og dømmekraft
- ledelse av pedagogisk arbeid
- samarbeid med foresatte
- overganger