EPN-V2

MEST4320 Prosjekt i praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Project in Practice
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet fokuserer på utvikling, planlegging og produksjon av praktisk-estetiske og kunstneriske prosjekter i ulike estetiske feltet. Det legges vekt på ideutvikling gjennom praktiske forprosjekter, presentasjoner, formidling og visninger av studentenes eget arbeid. Studentenes praktiske arbeid settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser knyttet til den enkeltes interessefelt og undersøkelsesområde. Emnet omfatter også eksempler på perspektiver på globalisering, økologi, mangfold og kjønn i det estetiske feltet. Emnet setter praktiske og organisatoriske prosjekter i en videre kunnskapsbasert ramme knyttet til fagbegrepet -sensuous knowledge-.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende kunnskaper og ferdigheter:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om utvikling av praktisk-estetisk prosjektarbeid i en forskningskontekst
    • har oversikt over presentasjonsmuligheter og visningsformer for eget praktisk-estetisk arbeid
    • har inngående kunnskap om relevante estetiske samtidsuttrykk
    • har kunnskap om perspektiver på økologi, globalisering, mangfold, kjønn og likestilling i det estetiske feltet
    • har profesjonell kunnskap om teknikk og metoder som trengs i eget praktisk-estetisk arbeid

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere et selvstendig praktisk-estetisk prosjekt.
    • kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk-estetiske arbeid sett i en forskningskontekst
    • kan foreta etiske refleksjoner innenfor teori og praksis i praktiske-estetiske prosjekter
    • kan reflektere over, diskutere og velge relevante presentasjons- og formidlingsformer
    • kan orientere seg i kunst- og kulturfeltet og bruke aktuelle referanser
    • kan sette estetiske uttrykk inn i aktuelle samfunnssammenhenger i forhold til perspektiver på økologi, globalisering, mangfold, kjønn og likestilling,
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen består i forelesninger som presenterer sentrale tema i emnet og prosjektarbeid i workshops hvor både gruppearbeid og eget, selvstendig arbeid inngår. Det gis individuell veiledning og gruppeveiledning. Studentene deltar i undervisningen og i gruppearbeid. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon. Det blir utarbeidet detaljerte undervisningsplaner for workshops, prosjekt og forelesninger med utgangspunkt i emneplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • En plan for presentasjon og visning av eget prosjekt som følges av praktisk-estetisk materiale og dokumentasjon av estetiske referanser.
  • Vurdering og eksamen

    Praktisk-estetisk presentasjon.

    Eksamensresultat kan ikke påklages.

  • Vurderingsuttrykk

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.