EPN

MEST4231 Kunst i samfunnet Emneplan

Engelsk emnenavn
Art in Society
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Kunst i samfunnet tilbyr et samfunnsrettet og anvendt perspektiv på kunst i samtiden, samtidig som det søker å bevare og videre formulere kunstens egenart og særstilling. Diskusjoner rundt kunstens ulike roller og funksjoner i samfunnet vil stå sentralt, og det vil legges til rette for å utvikle nye berøringspunkter og anvendelsesformer. Studieretningen har både en praktisk og en teoretisk tilnærming til kunstfaglig virksomhet, og herunder fremheves formidling, prosjektutvikling, organisering, kuratering, kulturelt entreprenørskap og kritikk, både i privat og offentlig sektor. Samtidens uttrykk og problemstillinger blir særlig belyst, og kunst som sosial og didaktisk prosess vektlegges. Emnet er organisert rundt tre hovedområder:

  • Fagperspektiv (kunnskap om ulike kunst- og formidlingsperspektiver, samt kunstdidaktikk).
  • Styringsperspektiv (kunnskap om institusjoner og forvaltning).
  • Aktørperspektiv (kunnskap om samtidige prosjekter og prosjektorganisering).

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende kunnskaper og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om samtidskunstens teori og praksis
  • kan terminologi innen nyere kunst og estetikk
  • har god kjennskap til det offentlige og private produksjonssystemet for kunst
  • har avansert forståelse av formidlingsproblematikk og kunstens ulike didaktiske dimensjoner
  • har en god forståelse av kunstfeltets institusjoner og styringsperspektiver
  • har god kjennskap til ulike tekster og tekstbruk på kunstfeltet, som anmeldelse, kritikk, kommentar, katalogtekst, rapport, utredning, vitenskapelig artikkel, etc.
  • har kunnskap om prosjektarbeid og prosjektorganisering på kunstfeltet

Ferdigheter

Studenten

  • har spesialisert praktisk-teoretisk kompetanse
  • kan utvikle et kunstfaglig prosjekt og tilpasse dette til ulike rammer og forutsetninger
  • kan anvende kunstbasert og kunstdidaktisk kompetanse i ulike formidlingssituasjoner
  • kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser innen det estetiske fagområdet
  • kan utpeke relevante problemstillinger på samtidskunstfeltet
  • kan analysere, vurdere og kontekstualisere egen og andres praktiske produksjon
  • kan disponere og produsere ulike kunstfaglige tekster som anmeldelse, kritikk, kommentar, katalogtekst, rapport, utredning, vitenskapelig oppgave, etc.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Emnet er basert på individuelle studier med deltagelse i forelesninger, grupper, workshoper og seminarer. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform, og det vil bli lagt til rette for undervisning i tilknytning til institusjonsbesøk og møter med ulike aktører på kunstfeltet. All undervisning, oppgaver og seminarer er obligatorisk.  

Det blir utarbeidet detaljerte undervisningsplaner til alle prosjekt og forelesningsrekker med utgangspunkt i emneplanen. Undervisningsplanene gir nærmere informasjon om innholdet i undervisningen og relevant litteratur knyttet til dette. Planene blir utlevert ved oppstart av emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
  • En individuell, skriftlig oppgave innen det estetiske fagfeltet, 10-15 sider.
  • Presentasjon for medstudenter og lærere i FoU-seminar.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to uker. 10-15 sider.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.