EPN-V2

MEST4231 Kunst i samfunnet Emneplan

Engelsk emnenavn
Art in Society
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Kunst i samfunnet tilbyr et samfunnsrettet og anvendt perspektiv på kunst i samtiden, samtidig som det søker å bevare og videre formulere kunstens egenart og særstilling. Diskusjoner rundt kunstens ulike roller og funksjoner i samfunnet vil stå sentralt, og det vil legges til rette for å utvikle nye berøringspunkter og anvendelsesformer. Studieretningen har både en praktisk og en teoretisk tilnærming til kunstfaglig virksomhet, og herunder fremheves formidling, prosjektutvikling, organisering, kuratering, kulturelt entreprenørskap og kritikk, både i privat og offentlig sektor. Samtidens uttrykk og problemstillinger blir særlig belyst, og kunst som sosial og didaktisk prosess vektlegges. Emnet er organisert rundt tre hovedområder:

    • Fagperspektiv (kunnskap om ulike kunst- og formidlingsperspektiver, samt kunstdidaktikk).
    • Styringsperspektiv (kunnskap om institusjoner og forvaltning).
    • Aktørperspektiv (kunnskap om samtidige prosjekter og prosjektorganisering).
  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende kunnskaper og ferdigheter:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om samtidskunstens teori og praksis
    • kan terminologi innen nyere kunst og estetikk
    • har god kjennskap til det offentlige og private produksjonssystemet for kunst
    • har avansert forståelse av formidlingsproblematikk og kunstens ulike didaktiske dimensjoner
    • har en god forståelse av kunstfeltets institusjoner og styringsperspektiver
    • har god kjennskap til ulike tekster og tekstbruk på kunstfeltet, som anmeldelse, kritikk, kommentar, katalogtekst, rapport, utredning, vitenskapelig artikkel, etc.
    • har kunnskap om prosjektarbeid og prosjektorganisering på kunstfeltet

    Ferdigheter

    Studenten

    • har spesialisert praktisk-teoretisk kompetanse
    • kan utvikle et kunstfaglig prosjekt og tilpasse dette til ulike rammer og forutsetninger
    • kan anvende kunstbasert og kunstdidaktisk kompetanse i ulike formidlingssituasjoner
    • kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser innen det estetiske fagområdet
    • kan utpeke relevante problemstillinger på samtidskunstfeltet
    • kan analysere, vurdere og kontekstualisere egen og andres praktiske produksjon
    • kan disponere og produsere ulike kunstfaglige tekster som anmeldelse, kritikk, kommentar, katalogtekst, rapport, utredning, vitenskapelig oppgave, etc.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Emnet er basert på individuelle studier med deltagelse i forelesninger, grupper, workshoper og seminarer. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform, og det vil bli lagt til rette for undervisning i tilknytning til institusjonsbesøk og møter med ulike aktører på kunstfeltet. All undervisning, oppgaver og seminarer er obligatorisk.

    Det blir utarbeidet detaljerte undervisningsplaner til alle prosjekt og forelesningsrekker med utgangspunkt i emneplanen. Undervisningsplanene gir nærmere informasjon om innholdet i undervisningen og relevant litteratur knyttet til dette. Planene blir utlevert ved oppstart av emnet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
    • En individuell, skriftlig oppgave innen det estetiske fagfeltet, 10-15 sider.
    • Presentasjon for medstudenter og lærere i FoU-seminar.
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to uker. 10-15 sider.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle.

  • Vurderingsuttrykk

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.