EPN

MEST4221 Fagdidaktikk: kunst og design Emneplan

Engelsk emnenavn
Art and Design Education
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studentene tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse av samspill mellom utdanning og samfunn. Et samfunnsetisk perspektiv på utdanning innen kunst og design vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg og samfunnets utvikling. Allmenndannelsens posisjon i et kulturelt mangfold og i perspektiv av bærekraftig utvikling av vår visuelle- og materielle kultur vil bli vektlagt. Obligatorisk allmennutdanning og høyere utdanning vil bli problematisert i et profesjonsperspektiv. Utdanning og læreplaner vil bli analysert som situert i tid og rom, det vil si at kunnskap om utdanning innen kunst og design vil bli sett i en historisk og kulturell kontekst.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha fullført emnet har studentene følgende kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om historiske endringer innen offentlig utdanningspolitikk innen kunst- og designfeltet
  • inngående kunnskap om mål for, og betydningen av utdanning innen kunst og design i et samfunnsetisk perspektiv
  • fordypet kunnskap om samspillet mellom utdanning, kultur og samfunn, blant annet om hvordan visuell og materiell kultur påvirker barn og unges liv og valg
  • kunnskap om samspillet mellom utdanning og handling i et bærekraftig perspektiv
  • kunnskap om hvordan den offentlige skolen representerer en ikke-kommersiell kultur med samfunnsbyggende kulturelle siktemål

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over nasjonale læreplaner innen formgiving, kunst og håndverk
  • analysere læreplaner og utdanning med utgangspunkt i ulike perspektiver
  • reflektere over elevers og studenters læringsutbytte på ulike nivå
  • analysere kompleksiteten i utdanningsfeltet i lys av ulike teoretiske tilnærminger
  • sammenholde forskning og erfaringer fra ulike utdanningsperspektiv
  • drøfte utdanning innen formgiving, kunst og håndverk i et samfunnsetisk perspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. All undervisning, oppgaver og seminarer er obligatorisk. I andre semester blir det individuell veiledning knyttet til eksamen/prosjektbeskrivelsen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
  • En individuell, skriftlig besvarelse av en oppgave om fagfeltets grunnlagsproblematikk, 10-15 sider.
  • Presentasjon for medstudenter og lærere i FOU-seminar.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to uker. 10-15 sider. Eksamen ligger i høstsemesteret (første semester).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.