EPN-V2

MEST4211 Teater og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Theatre in society studies
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Dette emnet belyser aktuell teori og praksis fra drama/teaterfaget. I emnet vil det presenteres begreper som er sentrale i faget gjennom nyere forskning og historiske tradisjoner, basert både på teori og praksis i feltet. Studentene vil arbeide med dokumentasjon, utprøving og analyser av relevante prosjekter på eget interessefelt innen maskespill, fortellerkunst, figurteater, TiU, regi, filmkunst m.m. Det gis en oversikt over faget perspektivert gjennom tre områder; anvendt teater, dramapedagogikk og forestillingsproduksjon. Områdene settes i et vitenskapsteoretisk og kritisk samfunnsperspektiv. Studentene vil arbeide med drama/teater som et kunstfag knyttet til et forsknings og undervisningsfelt. Emnet er sentrert rundt betydningen av formidling i krysning kontekst og målgruppe, betydningen av kreative prosesser i ulike ensembler, betydningen teater i et livsløpsperspektiv og betydningen av mangfold og arbeid i det flerkulturelle.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende kunnskaper og ferdigheter:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om drama/teater fagfeltets grunnlagsproblematikk
    • har kunnskap om fagområdets vitenskapelige teorier og forskningsmetoder
    • har kunnskap om nyere dramapedagogisk teori og praksis
    • har kunnskap om anvendt teater som samfunnsengasjement
    • har oversikt over relevante samtidsuttrykk i scenekunsten
    • har kunnskap om identitetsbygging i sosiale- og digitale medier

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere relevante drama/teaterfaglige problemstillinger med utgangspunkt i både praktiske og teoretiske refleksjoner knyttet til fagets plass i samfunnet
    • har evne til selvstendig refleksjon i spennet mellom det utøvende og pedagogiske
    • kan være kritisk reflekterende til, og anvende vitenskapsteori på eget interessefelt
    • kan velge ut og reflektere over aktuell scenekunst og forstå dette i en samfunnsmessig kontekst
    • kan se muligheten for og diskutere bruk av ny teknologi og digitale medier
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen veksler mellom forelesninger i drama/teater av faglærere og gjesteforelesere. Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid. Masterstudiet er basert på individuelle studier med deltagelse i grupper, forelesninger og seminarer. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform. All undervisning, oppgaver og seminarer er obligatorisk.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
    • En individuell, skriftlig oppgave innen det estetiske fagfeltet belyst gjennom vitenskapsteori, 10-15 sider.
    • Presentasjon for medstudenter og lærere i FOU-seminar.
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to uker. 10-15 sider.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle.

  • Vurderingsuttrykk

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.