Programplaner og emneplaner - Student
MERG4200 Komplekse intervensjoner i hverdags- og arbeidsliv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Complex Interventions in Work and Everyday Life
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og ungeMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personerMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habiliteringMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelseMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapiMasterstudium i helsevitenskapMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten gjennomfører et prosjekt innenfor Augmented Reality eller Virtual Reality, fortrinnsvis i samarbeid med en relevant IT-bedrift, individuelt eller i gruppe på opp til fem studenter. Målet er å gi studentene en introduksjon til AR og VR teknologier, mens de løser et kommersielt problem i form av omfattende prosjektarbeid med arbeidsmengde tilsvarende to dager i uken over en 12 ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidsmengden tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.
Gjennomføring av dette emnet er avhengig av at vi har tilstrekkelig antall prosjekter; studenter med DATA 3710-90 som et obligatorisk fag på studieplanen vil bli prioritert.
I tillegg til prosjektene som tilbys, kan studenten selv finner et oppdrag i en relevant bedrift, offentlig organisasjon eller ideell organisasjon som stiller med en veileder (såkalt ekstern veileder). Alle studentinitierte prosjekter må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektstart.
Forkunnskapskrav
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- grunnleggende kunnskap om ulike anvendelsesområder knyttet til AR/VR inkludert helse, undervisning, bygg, spill og underholdning, og visualisering.
- grunnleggende kunnskap om software- og hardware-teknologiene som ligger til grunn for AR/VR, og aktuelle plattformer som Microsoft Hololens og Google Cardboard.
- en forståelse for de forretningsmessige aspektene av VR, AR og Mixed Reality.
Ferdigheter
Studenten:
- kan designe og implementere enkle anvendelser av AR/VR for en aktuell plattform
- kan løse praktiske industrirelevante eller samfunnsrelevante problemer ved hjelp av AR/VR
- kan identifisere mulige anvendelser av VR, AR og Mixed Reality, og deres plass i en verdikjede.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende AR/VR- prinsipper for å løse ett eller flere problemer relevant for næringslivet/samfunnet.
- kan kommunisere klart skriftlig og muntlig om temaer knyttet til AR/VR
- kan beskrive hovedkarakteristikkene av VR, AR og Mixed Reality-systemer, samt hovedkomponentene i et VR, AR og Mixed Reality arkitektur.
Læringsutbytte
Veiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene kan arbeide individuelt eller i grupper på opp til fem studenter.
Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:
- En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
- En standard samarbeidsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektet kan starte.
- Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden.
- Muntlig presentasjon midtveis i semesteret, individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter til spørsmål
Fristene for prosjektskissen og møtereferater vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Vurderingsuttrykk
The course builds on computer science courses from the first year of the programme.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av en sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlapp med MAERGD4000 Intervensjoner i hverdags- og arbeidsliv, 20 stp.