Programplaner og emneplaner - Student
MERG4200 Komplekse intervensjoner i hverdags- og arbeidsliv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Complex Interventions in Work and Everyday Life
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og ungeMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personerMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habiliteringMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelseMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapiMasterstudium i helsevitenskapMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet omhandler teorigrunnlaget for utvikling av komplekse intervensjoner for å fremme helse, aktivitet og samfunnsdeltakelse. Videre arbeider studentene med kritisk analyse av teoriene i sammenheng med egen problemstilling. Emnet bygger på MERG4100 og tar utgangspunkt i teorier om aktivitet, deltakelse og inkludering. Slike teorier kan bidra til forståelsen av aktuelle utfordringer som kan oppstå i folks hverdags- og arbeidsliv, og av hva som kan bidra til god helse og deltakelse. Studenten skal lære hvordan teori danner utgangspunkt for hvilke spørsmål de vil stille, hvilke metoder de vil bruke for å finne svar på spørsmålene og hvordan de kan fortolke svarene de finner. Studenten har mulighet til å arbeide videre med tematikk fra dette emnet i det valgbare emnet MAVIT5300 Kunnskapstranslasjon.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan, med utgangspunkt i ulike perspektiver og teorier analysere hverdags- og arbeidsliv i relasjon til helse og samfunnsdeltakelse
- kan vurdere fasiliterende faktorer og barrierer for arbeidsdeltakelse
- kan vurdere teknologi og velferdsteknologi i sammenheng med intervensjoner i hverdags- og arbeidsliv
- kan drøfte relasjoner mellom person, aktivitet og omgivelser i hverdags- og arbeidsliv
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og anvende utvalgte teorier og modeller relatert til samspillet i hverdags- og arbeidsliv mellom person, aktivitet og omgivelser
- kan drøfte hvordan rammeverk for utvikling og evaluering av komplekse intervensjoner kan anvendes for å fremme deltakelse i hverdags- og arbeidsliv
- kan kritisk vurdere kvaliteten av intervensjoner og -programmer som har til hensikt å fremme deltakelse i hverdags- eller arbeidsliv
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende ulike typer kunnskap for å reflektere over hvilken betydning sammenhengen mellom person, aktivitet og omgivelser har for deltakelse i hverdags- og arbeidsliv
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen er organisert i to ukesamlinger à fem dager. Arbeids- og undervisningsformene er forelesninger, seminarer, digitale læringsressurser, oppgaver, gruppearbeid, muntlige presentasjoner og selvstudier. Gjennom hele emnet legges det til rette for at studentene skal arbeide med en skriftlig oppgave over et selvvalgt tema. Den skriftlige oppgaven er å beskrive og dokumentere aktuelle teorier som kan være et grunnlag for å forstå det selvvalgte temaet. Det aktuelle temaet kan senere bli fokus for masteroppgaven. På ukesamlingen presenterer studentene hjemmeoppgavene og får kommentarer fra medstudenter og faglærer. Videre får de en time individuell veiledning av en ansatt ved ergoterapiutdanningen, fortrinnsvis den som senere skal veilede studenten på masteroppgaven. Denne timen går av de 20 timene som er avsatt til veiledning på masteroppgaven. Den skriftlige oppgaven danner grunnlaget for eksamensbesvarelsen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er ingen arbeidskrav i emnet.
Vurdering og eksamen
Individuell prosjekteksamen, i form av en oppgave som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: Inntil 3500 ord, inkludert referanser.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Emnet er i stor grad basert på prosjektarbeid, og kandidaten skal i løpet av kurset levere flere større, skriftlige arbeider. Søkere som mangler utdanning i norsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.
Sensorordning
Ingen ut over opptakskrav.
Emneoverlapp
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Kandidaten
- har kunnskap om demokrati og samfunnets organisering, blant annet kjennskap til hvordan lover og forskrifter utvikles og brukes.
- har kjennskap til hvordan private og offentlige organisasjoner i arbeids- og næringsliv fungerer.
- har kunnskap om vitenskapelige prinsipper.
- har kunnskap om normativ og anvendt etikk.
- har kunnskap om hva som karakteriserer teknologiutviklingen historisk og geografisk.
- har kunnskap om samspillet mellom samfunn, teknologi, økonomi og miljø
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan vurdere og diskutere enkle teknologiske produkter og prosesser, og deres konsekvenser for samfunn og miljø.
- kan gjøre greie for sentrale utviklingstendenser og hovedstrukturen i norsk næringsliv.
- kan gjøre greie for den betydning globalisering og kulturforskjeller har for teknologi, nærings- og samfunnsutvikling.
- kan bruke etiske prinsipper i vurderinger og valg
Generell kompetanse:
Kandidaten
- forstår betydningen av et helhetlig perspektiv på teknologi, blant annet som grunnlag for samfunnsengasjement.
- forstår betydningen av innovasjon og entreprenørskap.