Programplaner og emneplaner - Student
MENDIPRA Kunnskapsbasert praksis i fysioterapi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Knowledgebased Clinical Physiotherapy
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi - studieretning mensendieck
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter i hovedsak aktivt pasient-/brukerrettet arbeid gjennom to praksisperioder. Læringsutbyttene fra alle tidligere emner aktualiseres, integreres, prøves i praksis og danner grunnlag for utvikling av ny teoretisk og praktisk kompetanse. Studentene veiledes av autorisert fysioterapeut. Kunnskaper, ferdigheter og erfaringer fra tidligere emner integreres i klinisk fysioterapipraksis på en selvstendig og begrunnet måte. Emnet har et bredt fundament som belyses gjennom flere fysioterapifaglige perspektiver. I den kliniske virksomheten inngår fysioterapeutisk undersøkelse, behandling, habilitering og rehabilitering, samt helsefremmende og forebyggende arbeid.
Biopsykososial forståelsesmodell og ICF-rammeverket er viktige deler av det teoretiske fundamentet for praksis. Sentralt er relasjonen og arbeidsalliansen mellom pasient og terapeut. Mensendieck-tradisjonen vektlegger pasientens egenlæring og endringsprosess. Hensiktsmessige bevegelsesmønstre og atferd søkes automatisert og overført til dagliglivets aktiviteter. I møte med pasienter med langvarige smerter, integrerer studenten kunnskap om oppdatert smertefysiologi i en somatokognitiv behandlingstilnærming.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått alle eksamener i 2. studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- integrere tidligere teorigrunnlag, og problematisere aktuell praksissituasjon i lys av teoretiske perspektiver
- oppsøke, vurdere og aktivere relevant forskning i forhold til aktuell praksissituasjon
Ferdigheter
Studenten kan
- velge, begrunne og utføre en fysioterapeutisk undersøkelse, med utgangspunkt i ICF rammeverket
- gjenkjenne indikasjoner på mulig alvorlig, underliggende patologi
- kartlegge miljøfaktorer og personlige faktorer, og vurdere hvordan de virker inn på pasientens funksjon, arbeidsevne og helse
- tolke og sammenfatte funn fra undersøkelsen, samt stille en funksjonsdiagnose basert på en helhetlig, biopsykososial vurdering
- sette målsetninger for behandling, i samarbeid med pasient
- planlegge, begrunne og utføre fysioterapeutisk behandling og rehabilitering, individuelt og i gruppe, samt evaluere og eventuelt endre tilnærming og tiltak
- planlegge, begrunne og utføre relevante helsefremmende og forebyggende tiltak for pasient
- fremme pasientens egenlæring og overføring av læring til dagliglivets aktiviteter
- vise empati og fremme deltakelse, brukermedvirkning og likeverdig relasjon med pasient
- kommunisere og samarbeide med pasient og andre, samt vurdere behov for tverrprofesjonelt samarbeid og samhandling
- dokumentere relevant informasjon i journal, og gjøre rede for kliniske resonnering med begrunnelse i kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse
Studenten kan
- overholde gjeldende lover, rammebetingelser og yrkesetiske retningslinjer for fysioterapeuter, blant annet taushetsplikt og personvern
- følge regler og rutiner ved praksisstedet, deriblant å organisere eget arbeid og ivareta krav om journalføring, orden og hygiene
- vise respekt for pasient og andre sine meninger og ønsker, samt kulturelle og sosiale forskjeller
- reflektere over egen faglig utøvelse og identifisere eget læringsbehov, samt ta initiativ til og ansvar for å innhente ny kunnskap og nye ferdighetervise vilje og evne til å gi veiledning
Arbeids- og undervisningsformer
Hele emnet er organisert i form av to praksisperioder. Aktuelle praksissteder er institusjoner i helseforetak, kommunehelsetjeneste og studieretningens poliklinikk.
Gjennom studentklinikker får studenten erfaring med å behandle en pasient med veileder og faglærer tilstede, eller legge frem en journal/forskningslitteratur knyttet til egne pasientkasus i praksis. Studenten får reflektere over eget faglig arbeid og bidra til fellesdiskusjon med medstudenter og veileder i etterkant av behandling eller fremlegg.
Ved behov kan studenten innkalles til samtale mellom to praksisperioder med veiledere i foregående og neste praksisperiode. I enkelte tilfeller kan også studieleder og representant fra studieadministrasjon delta.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Obligatorisk tilstedeværelse
Det kreves:
- minimum 90 % obligatorisk tilstedeværelse i praksis inkludert praksisseminar. Begge praksisperioder må være godkjent før fremstilling til eksamen
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
- skjemaet som inneholder veileders vurdering av studenten i første praksisperiode skal leveres til praksisveileder i andre praksisperiode
Vurdering og eksamen
Emnet omhandler grunnleggende kompetanse rettet mot individuell veiledning og coaching. Kommunikasjonsferdigheter, relasjonsbygging, kritisk tenkning og refleksjon vil være sentrale fagområder.; Emnet vektlegger å utvikle faglige og personlige ferdigheter som kan benyttes i ulike kontekster på egen arbeidsplass for å tilrettelegge for læring og utvikling både for elever og kollegaer.
Faglig overlapping
Det er faglig overlapping mellom VCOO7100 og VEIC7100.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor vurderer alle studentene.