EPN-V2

MENDIPRA Kunnskapsbasert praksis i fysioterapi Emneplan

Engelsk emnenavn
Knowledgebased Clinical Physiotherapy
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi - studieretning mensendieck
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter i hovedsak aktivt pasient-/brukerrettet arbeid gjennom to praksisperioder. Læringsutbyttene fra alle tidligere emner aktualiseres, integreres, prøves i praksis og danner grunnlag for utvikling av ny teoretisk og praktisk kompetanse. Studentene veiledes av autorisert fysioterapeut. Kunnskaper, ferdigheter og erfaringer fra tidligere emner integreres i klinisk fysioterapipraksis på en selvstendig og begrunnet måte. Emnet har et bredt fundament som belyses gjennom flere fysioterapifaglige perspektiver. I den kliniske virksomheten inngår fysioterapeutisk undersøkelse, behandling, habilitering og rehabilitering, samt helsefremmende og forebyggende arbeid.

Biopsykososial forståelsesmodell og ICF-rammeverket er viktige deler av det teoretiske fundamentet for praksis. Sentralt er relasjonen og arbeidsalliansen mellom pasient og terapeut. Mensendieck-tradisjonen vektlegger pasientens egenlæring og endringsprosess. Hensiktsmessige bevegelsesmønstre og atferd søkes automatisert og overført til dagliglivets aktiviteter. I møte med pasienter med langvarige smerter, integrerer studenten kunnskap om oppdatert smertefysiologi i en somatokognitiv behandlingstilnærming.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått alle eksamener i 2. studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • integrere tidligere teorigrunnlag, og problematisere aktuell praksissituasjon i lys av teoretiske perspektiver
  • oppsøke, vurdere og aktivere relevant forskning i forhold til aktuell praksissituasjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • velge, begrunne og utføre en fysioterapeutisk undersøkelse, med utgangspunkt i ICF rammeverket
  • gjenkjenne indikasjoner på mulig alvorlig, underliggende patologi
  • kartlegge miljøfaktorer og personlige faktorer, og vurdere hvordan de virker inn på pasientens funksjon, arbeidsevne og helse
  • tolke og sammenfatte funn fra undersøkelsen, samt stille en funksjonsdiagnose basert på en helhetlig, biopsykososial vurdering
  • sette målsetninger for behandling, i samarbeid med pasient
  • planlegge, begrunne og utføre fysioterapeutisk behandling og rehabilitering, individuelt og i gruppe, samt evaluere og eventuelt endre tilnærming og tiltak
  • planlegge, begrunne og utføre relevante helsefremmende og forebyggende tiltak for pasient
  • fremme pasientens egenlæring og overføring av læring til dagliglivets aktiviteter
  • vise empati og fremme deltakelse, brukermedvirkning og likeverdig relasjon med pasient
  • kommunisere og samarbeide med pasient og andre, samt vurdere behov for tverrprofesjonelt samarbeid og samhandling
  • dokumentere relevant informasjon i journal, og gjøre rede for kliniske resonnering med begrunnelse i kunnskapsbasert praksis

Generell kompetanse

Studenten kan

  • overholde gjeldende lover, rammebetingelser og yrkesetiske retningslinjer for fysioterapeuter, blant annet taushetsplikt og personvern
  • følge regler og rutiner ved praksisstedet, deriblant å organisere eget arbeid og ivareta krav om journalføring, orden og hygiene
  • vise respekt for pasient og andre sine meninger og ønsker, samt kulturelle og sosiale forskjeller
  • reflektere over egen faglig utøvelse og identifisere eget læringsbehov, samt ta initiativ til og ansvar for å innhente ny kunnskap og nye ferdighetervise vilje og evne til å gi veiledning

Arbeids- og undervisningsformer

Hele emnet er organisert i form av to praksisperioder. Aktuelle praksissteder er institusjoner i helseforetak, kommunehelsetjeneste og studieretningens poliklinikk.

Gjennom studentklinikker får studenten erfaring med å behandle en pasient med veileder og faglærer tilstede, eller legge frem en journal/forskningslitteratur knyttet til egne pasientkasus i praksis. Studenten får reflektere over eget faglig arbeid og bidra til fellesdiskusjon med medstudenter og veileder i etterkant av behandling eller fremlegg.

Ved behov kan studenten innkalles til samtale mellom to praksisperioder med veiledere i foregående og neste praksisperiode. I enkelte tilfeller kan også studieleder og representant fra studieadministrasjon delta.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves:

  • minimum 90 % obligatorisk tilstedeværelse i praksis inkludert praksisseminar. Begge praksisperioder må være godkjent før fremstilling til eksamen

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • skjemaet som inneholder veileders vurdering av studenten i første praksisperiode skal leveres til praksisveileder i andre praksisperiode

Vurdering og eksamen

Emnet omhandler grunnleggende kompetanse rettet mot individuell veiledning og coaching. Kommunikasjonsferdigheter, relasjonsbygging, kritisk tenkning og refleksjon vil være sentrale fagområder.; Emnet vektlegger å utvikle faglige og personlige ferdigheter som kan benyttes i ulike kontekster på egen arbeidsplass for å tilrettelegge for læring og utvikling både for elever og kollegaer.

Faglig overlapping

Det er faglig overlapping mellom VCOO7100 og VEIC7100.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor vurderer alle studentene.