EPN-V2

MENDI1300 Funksjonsundersøkelse og manuelle ferdigheter Emneplan

Engelsk emnenavn
Functional Assessment and Manual Skills
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi - studieretning mensendieck
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Emnet inneholder kunnskap og ferdigheter i den systematiske fysioterapeutiske funksjonsundersøkelsen med utgangspunkt i kroppslige funksjonsområder. Verdens helseorganisasjons klassifikasjonsrammeverk International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) blir introdusert og benyttet som begrepsapparat, og mal for journal introduseres og danner grunnlaget for gjennomføring av funksjonsundersøkelser. Manuelle ferdigheter i sykegrep og massasje vektlegges. Ferdigheter i kommunikasjon og relasjon integreres.

Studentene arbeider selvstendig med pasient/bruker (prøveelev) der de anvender ulike mensendieckøvelser på bakgrunn av funksjonell anatomisk og biomekanisk forståelse.

Arbeidskrav og læringsutbytter merket med * er knyttet til det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer.

Læringsutbytter som testes i praksis er merket med (pra).

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

- kunnskap om veileders rolle og ansvar

- kunnskap om grunnleggende teori og ulike tradisjoner i veiledning

- kunnskap om betydning av relasjonsbygging - og samspillsprosesser i veiledning

- kunnskap om maktforhold i veiledning

Ferdigheter

Studenten

- kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledningsprosesser

- kan anvende veiledning i pedagogiske, didaktiske og faglige lærings- og utviklingsprosesser

- kan bruke videoobservasjon som utgangspunkt for veiledning, og som analyseverktøy av egen utvikling

Generell kompetanse

Studenten

- kan tilpasse veiledning til den enkeltes behov

- kan identifisere og håndtere etiske utfordringer i veiledning

Arbeids- og undervisningsformer

- innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier

- arbeid i grupper

- bruk av muntlig og skriftlig refleksjon

- praktiske veiledningsøvelser i studentgrupper og på egen arbeidsplass

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emne 2:

- studenten skal filme minst 2 veiledningssamtaler. Filmene skal ikke leveres inn, men danne utgangspunkt for 2 digitale historiefortellinger, omfang 5 -7 min hver

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se beskrivelse av arbeidskrav i programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltagelse

Tilstedeværelse er et grunnleggende krav for at studenter skal kunne utvikle sin veilederkompetanse gjennom de praktiske øvelsene som er en sentral del av studiet. På emne 2 er det krav om 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % kan det, etter vurdering fra fagansvarlig, gis en kompensatorisk oppgave. Manglende tilstedeværelse medfører at studenten ikke får gå opp til eksamen. Sykdom fritar ikke for krav om deltakelse.

Vurdering og eksamen

Muntlig eksamen: Eksaminasjonen starter med at kandidaten viser opptak av deler av en veiledningssamtale, tilsammen 5 min. Kandidaten skal reflektere over egen veiledning og veilederrolle i lys av relevant litteratur, omlag 10 min. Eksamen avsluttes med en fagsamtale med sensor, med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene, omlag 15 min. Totalt omfang 25 - 30 min.

Til muntlig eksamen må studenten fylle ut og ta med samtykkeskjema som bekrefter at det er gitt tillatelse til å bruke opptaket, samt bekreftelse på at opptaket blir slettet etter eksamen.

Ny og utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Samme opptak kan benyttes ved stryk, studenten må ta med samtykkeskjema. Studentenes rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Vurderingsuttrykk

Notater tilsvarende én A4 side

Sensorordning

Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.