Programplaner og emneplaner - Student
MENDI1000 Veiledning og instruksjon - helse, kropp og relasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Guiding and Instruction - Health, Body and Relation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi - studieretning mensendieck
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet kombinerer teoretiske perspektiver på helse, sykdom og profesjonelle helsetjenester med praktisk fysioterapiutøvelse i form av mensendieckgymnastikk. Teoretisk fokus er det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for kvalitet i helsetjenesten til nytte for pasienten/brukeren og samfunnet. I dette inngår kunnskap om de enkelte helseprofesjonenes arbeidsoppgaver og ansvar i fagutøvelsen. Ferdigheter som kan fremme respekt, empati, refleksjon, samarbeid og kommunikasjon, har stor plass. Egen erfaring med veiledning og instruksjon av mensendieckøvelser er gjennomgående i emnet. Erfaringen danner grunnlaget for relasjonell kompetanse og forståelse av mennesket i bevegelse.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for ulike perspektiv på kropp, helse og sykdom
- kan redegjøre for begrepene helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan redegjøre for profesjonsbegrepet
- kan redegjøre for fysioterapifagets og mensendiecktradisjonens historiske utvikling
- kan redegjøre for arbeidsprinsipper i instruksjon av Mensendieckøvelser
- har kunnskap om kommunikasjon og gruppeprosesser
- har kunnskap om læring
- kan beskrive etiske teorier og begreper
- kjenner til vitenskapsteori og forskningstradisjoner som er relevante for helsefag
- kjenner til forvaltningsnivåene i helsetjenesten og relevant lovverk
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende observasjon som metode i analyse av kropp og bevegelse
- velge mensendieckøvelser ut fra enkle biomekaniske prinsipper
- vise basale ferdigheter i egen utførelse av mensendieckøvelser
- anvende mensendieckinstruksjonens prinsipper i veiledning og instruksjon av mensendieckøvelser på medstudenter
- vise kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i samarbeid med medstudenter
- vise varhet, respekt og faglig forsvarlig atferd i samhandling med medstudent
- kan drøfte etiske dilemmaer i helsefaglig praksis
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over egen læreprosess
- skrive oppgaver etter formelle retningslinjer
Arbeids- og undervisningsformer
Læringsutbyttene fordrer varierte undervisningsformer: forelesninger, ferdighetstrening, seminarer, akttegning, skriftlige oppgaver, gruppearbeid og selvstudier. Ferdighetstreningen omfatter både deltakelse i mensendieck-gymnastikk og gruppearbeid knyttet til kasuistikkoppgaver der studentene veileder og instruerer hverandre i relevante mensendieck-øvelser. Studentene arbeider med praktiske og teoretiske oppgaver både individuelt og i grupper av ulik størrelse. Skriftlige oppgaver samles i en mappe som må innleveres for å kunne fremstille seg til eksamen.
Studentene får tilbakemelding på sin læreprosess både fra faglærer og medstudenter.
Studentene har praksis én dag hvor de observerer fysioterapeuter i arbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Innlevering to uker før eksamen av mappe som består av inntil fire oppgaver. Minst en oppgave er individuell. Samlet omfang på mappeoppgavene er inntil 5000 ord. Mappen sensureres ikke, men er grunnlag for eksamineringen (se nedenfor). Oppgavene kan være skriftlige eller audiovisuelle.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det kreves:
- minimum 90 % tilstedeværelse i praksis
- minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og seminarer
Vurdering og eksamen
This course will allow students to apply fundamental and advanced hydraulic and process engineering principles in real-life style projects. Students will analyse the influence of design and operating conditions on complex smart water infrastructure and process functionalities. The focus will be on students developing an integral systems approach to design selected water systems.
The course content includes: Environmental legislation and influencing factors; Control of water discharges and gas emissions; Environmental risks assessments; Technical and economic appraisals of a process in which safety and environmental impacts form integral parts of screening alternative solutions; Literature review of alternative solutions; Safety and operability of water system; Unit specification and flow sheets; Engineering drawings; Executive summary; Detailed unit design.
The students will work on a project of their own choice related to a design project.
The students will make use of suitable software for the individual projects.
Hjelpemidler ved eksamen
On successful completion of this course the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge:
The student will have
- advanced comprehension of sustainability and environmental risk in relation to water system design;
- advanced comprehension of project management in team and individual based settings;
- advanced knowledge of applying combined hydraulic and process engineering methods.
Skills:
The student
- has creative and critical skills, and is able to select amongst alternatives and make decisions in areas impacted with uncertainty;
- can communicate effectively results of their work in the form of written reports and oral presentations with strict page and time limits, respectively;
- has hands-on experience in creating model implementations of complex bioprocesses;
- can implement and apply computational tools for scenario analysis to evaluate cost-benefits and to infer effective design and operational solutions;
- can apply software for integrated control of environmental pollution;
- can analyse water systems in terms of capital investment and operating costs.
General competence:
The student
- has deep insight into preliminary and rigorous process and unit design;
- Is able to draw engineering drawings, process flowsheets, control and P&I diagrams of the water system;
- Is able to solve complex water system problems by combining statistics, process and hydrology modelling tools.
Vurderingsuttrykk
The teaching will consist of a combination of:
- Scoping lectures & trainings.
- Coursework assignments.
- Trainings on project reporting and execution held by consulting engineers invited from industry; scoping lecture on current needs held by practitioners invited from municipalities/operators/regulator.
- Training on practical use of tools and software for data management, computer simulation and statistical assessment.
Live in-person and online lectures will be recorded, and the material will be made available to students on CANVAS.
Sensorordning
None.