EPN-V2

MEK2200 Statistikk og risikoanalyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Statistics and Risk Management
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I emnet inngår opplæring i statistiske metoder for behandling av måledata, håndtering av feilkilder, beregning av sannsynligheter og estimering av måleusikkerhet. Videre gis det en innføring i regresjonsanalyse og metoder for kalibrering og kvantifisering, hypotesetesting og varians­analyse. Det blir lagt vekt på å vise anvendelsen av statistisk teori gjennom eksempler og problemstillinger. I emnet inngår også definisjon og diskusjon av grunnleggende begreper innenfor risikoanalyse. Emnet gir grunnleggende kunnskap og forståelse for kvalitetskontroll og kvalitetssikring gjennom bl.a. anvendelse av ervervet kunnskap i statistikk og risikoanalyse.

Forkunnskapskrav

Ingen utenom opptakskrav

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan gjøre rede for:

  • sannsynlighet, sannsynlighetsberegning og sannsynlighetsfordeling
  • grunnleggende statistisk behandling av måledata
  • konfidens og signifikans, konfidensintervall og hypotesetesting, variansanalyse
  • feil og usikkerhet, feilakkumulering og usikkerhetsoverslag
  • kalibrering og kalibreringskurver
  • hva en risikoanalyse er, hvordan en risikoanalyse gjennomføres, vanlige metoder som benyttes og hvordan risikoanalyse benyttes i risikostyring
  • prinsipper for kvalitetskontroll og kvalitetssikring

Ferdigheter

Studenten:

  • kan vurdere usikkerhet og feilkilder i måleresultater
  • kan bruke statistiske metoder for å tolke og kvalitetskontrollere måleresultater
  • kan gjennomføre risikoanalyser av ulike problemstillinger og tolke og presentere resultatene fra analysen som et bidrag i beslutninger om risiko og kvalitet

Generell kompetanse

Studenten:

  • har grunnleggende innsikt i vurdering og krav til kvalitet
  • har kunnskap om hvordan nøyaktighet og presisjon i måleresultatene påvirkes av feilkilder og usikkerhet i instrumentering, prosedyrer og arbeidsteknikker
  • har innsikt i statistiske metoder for behandling og tolkning av måleresultater
  • har grunnleggende forståelse for de etiske problemstillingene rundt risikoanalyse, bruk av risikoakseptkriterier og hvordan risikoanalyse kan brukes og misbrukes

Arbeids- og undervisningsformer

Bachelorstudiet i vernepleie avsluttes med et selvstendig dokumentasjonsarbeid - en bacheloroppgave. Arbeidet med bacheloroppgaven går på heltid over åtte uker.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Bestått følgende emner for å påbegynne emnet: VERN1110/VERND1110, VERN1210/VERND1210, VERN1310/VERND1310, VERN1400/VERND1400, VEPRA10/VEPRAD10, VERN1500/VERND1500, VERN2110/VERND2110, VERN2400/VERND2400, VEPRA20/VEPRAD20, VERN2320/VERND2320, VERNLEG1/VERNLEGD1, VEPRA30/VEPRAD30

Godkjente følgende arbeidskrav for å påbegynne emnet:VERN3100/VERND3100, VERN3200/VERND3200, VEPRA40/VEPRAD40

Bestått følgende emner for å levere bacheloroppgaven til sensur: VERN3100/VERND3100, VERN3200/VERND3200, VEPRA40/VEPRAD40

Vurdering og eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om generelle krav til formulering av problemstillinger
  • har kunnskap om relevante kilder til litteratursøk
  • har kunnskap om ulike metoder for innhenting og bearbeiding av data og ulike former for rapportering i tråd med etiske krav og retningslinjer

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre ulike former for litteratursøk
  • kan utarbeide en problemstilling i samsvar med generelle krav
  • kan gjennomføre og dokumentere et prosjektarbeid/et omsorgs- eller opplæringstiltak

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve fagkritikk og har innsikt i forskningsetiske problemstillinger
  • kan formidle og dokumentere vernepleiefaglig arbeid
  • kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer og bidra til utvikling av god praksis

Hjelpemidler ved eksamen

Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Flervalgstest gjennomføres tilstrekkelig antall ganger til oppnådd 90% korrekte svar
  • Utarbeide skisse for bacheloroppgaven.

Sensorordning

Individuell skriftlig bacheloroppgave etter gitte kriterier, inntil 8000 ord.

Inntil 2 studenter kan, etter begrunnet søknad og særskilt vurdering, utarbeide bacheloroppgaven sammen. Omfanget av oppgaven er maksimum 8000 ord selv om to studenter skriver oppgaven sammen. Hvis 2 studenter skriver bacheloroppgave sammen, skal hver av studentene legge ved en beskrivelse av eget bidrag til oppgaven. Begge er ansvarlig for bacheloroppgavens innhold.

Emneoverlapp

Alle