EPN-V2

MEK2200 Statistikk og risikoanalyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Statistics and Risk Management
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultatet kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.

Forkunnskapskrav

The course shall give the students a basic understanding of and skills in imperative programming principles and object-oriented programming. Students from the bachelor's degree program in applied computer technology can choose between this course or ADTE1400 Basic Programming for 1 semester.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan gjøre rede for:

  • sannsynlighet, sannsynlighetsberegning og sannsynlighetsfordeling
  • grunnleggende statistisk behandling av måledata
  • konfidens og signifikans, konfidensintervall og hypotesetesting, variansanalyse
  • feil og usikkerhet, feilakkumulering og usikkerhetsoverslag
  • kalibrering og kalibreringskurver
  • hva en risikoanalyse er, hvordan en risikoanalyse gjennomføres, vanlige metoder som benyttes og hvordan risikoanalyse benyttes i risikostyring
  • prinsipper for kvalitetskontroll og kvalitetssikring

Ferdigheter Studenten:

  • kan vurdere usikkerhet og feilkilder i måleresultater
  • kan bruke statistiske metoder for å tolke og kvalitetskontrollere måleresultater
  • kan gjennomføre risikoanalyser av ulike problemstillinger og tolke og presentere resultatene fra analysen som et bidrag i beslutninger om risiko og kvalitet

Generell kompetanse Studenten:

  • har grunnleggende innsikt i vurdering og krav til kvalitet
  • har kunnskap om hvordan nøyaktighet og presisjon i måleresultatene påvirkes av feilkilder og usikkerhet i instrumentering, prosedyrer og arbeidsteknikker
  • har innsikt i statistiske metoder for behandling og tolkning av måleresultater
  • har grunnleggende forståelse for de etiske problemstillingene rundt risikoanalyse, bruk av risikoakseptkriterier og hvordan risikoanalyse kan brukes og misbrukes

Arbeids- og undervisningsformer

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge The student has acquired a basic understanding of the following programming topics:

  • types
  • instructions, instruction sequences and instruction jumps
  • functions (procedures)
  • tables (arrays)
  • classes and objects
  • inheritance
  • polymorphism

Skills

The student is capable of handling the following programming constructs in Java:

  • operators and types
  • control structures
  • classes, constructors and methods
  • abstractions and simple graphic user interfaces

General competence

The student is familiar with:

  • basic principles for creating programs
  • the connection between programming language and program development
  • concepts relating to the quality and readability of code

Vurdering og eksamen

Lectures and individual exercises. The exercises are based on the students’ own work, supervised by the lecturer and/or a student assistant.

Hjelpemidler ved eksamen

Termodynamikk er en teori om sammenhengene mellom energi, varme og arbeid. I dette emnet skal studenten tilegne seg grunnleggende kunnskaper om termodynamikk. Sentrale tema er termodynamikkens lover, faseoverganger og fuktig luft. Anvendelsene er knyttet til energitransport i tekniske systemer, for eksempel varmepumper, kjølemaskiner, motorer (varmekraftmaskiner) og andre innretninger relevant for studieprogrammet.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

None.

Emneoverlapp

Pass/Fail