EPN-V2

MEK1300 Introduksjon til Python-programmering Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Python Programming
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet forutsetter ingen forkunnskaper i programmering. Det gir en første innføring i Python og noen av de mest brukte Python modulene. Studentene får en innføring i programmering og utvikling av algoritmer, inkludert bruk av løkker, valg, objekter, lister, filer og kommunikasjon med bruker.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studentene skal:  

Kunnskap

Studenten 

  • kan forstå problemløsning ved hjelp av programmering  
  • kan forstå prinsippene for objektorientert programmering  
  • har overordnet kunnskap om generelle egenskaper til grunnleggende programmeringsspråk, som programflyt, løkker og valg.  
  • har grunnleggende kjennskap til Python-programmering med bruk av datastrukturer, funksjoner, klasser, objekter, moduler og vektoriserte beregninger 
  • kan identifisere sikkerhets-, sårbarhets-, personverns- og datasikkerhetsaspekter i produkter og systemer som anvender IKT.

Ferdigheter

Studenten kan 

  • skrive oversiktlige og lesbare programmer  
  • dele opp et større problem i flytdiagrammer   
  • lage løsninger på mindre, virkelige problemer på en datamaskin med brukerinteraksjon, grafikk (plot, animasjoner) og lagring/lesing av data fra disk  
  • konstruere, finne og rette feil i egne programmer samt være i stand til å sette seg inn i andres programmer, feilsøke og endre disse  
  • utvikle enkle tester for å verifisere at dataprogrammer fungerer som de skal  

Generell kompetanse

Studenten skal  

  • kunne bruke IKT verktøy til å løse relevante problemstillinger innen maskin, elektronikk og kjemiingeniørfag.  
  • kjenne til grunnleggende oppbygging av relevante programmer  
  • kjenne til sårbarhets og sikkerhetsaspekter ved IKT arbeid  

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og øvinger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

Innlevering av 2 programmeringsprosjekter.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer  

Eksamensresultat kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillat.

Vurderingsuttrykk

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

Sensorordning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • vurdere sentrale teorier knyttet til smerte hos unge, voksne og eldre
  • drøfte tilnærminger for vurdering av smerte og egnede tiltak som gis av helsefaglige profesjoner
  • kritisk vurdere teorier om motivasjon og mestring knyttet til langvarige smertetilstander
  • vurdere betydningen av kultur- og kjønnsperspektiv knyttet til smerte

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevante teorier og modeller for smerte
  • fortolke resultater fra multidimensjonale kartlegginger hos personer med smerte
  • kritisk reflektere over ulike tiltak for langvarige smertetilstander

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle sentrale aspekter ved smerteteorier
  • implementere kunnskap om multidimensjonal vurdering av smertetilstander
  • formidle forskningsbasert kunnskap relatert til undersøkelse og behandling av smerte

Emneansvarlig

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeidsformene omfatter forelesninger, omvendt undervisning (flipped classroom) seminarer, presentasjoner, gruppearbeid og selvstudier. Presentasjoner på seminarer er viktige for å understøtte læringsprosessen og formidlingsevne etter endt emne.

Undervisningen organiseres i 2 samlinger på Campus, hver på en uke.

Emneoverlapp

Det er ingen arbeidskrav i emnet.