EPN-V2

MEK1000 Matematikk 1000 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics 1000
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne faglig kommunisere effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner og senere i studiet.

Anbefalte forkunnskaper

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studenten kan:

Kunnskap:

Studenten kan

  • forklare bruk og løsning av differensialligninger i modellering av praktiske systemer og utføre enkle analyser av slike modeller,
  • gjøre rede for funksjonsbegrepet, den deriverte og bestemt og ubestemt integral,
  • gjøre rede for sammenhenger mellom lineære ligningssystem og praktiske problemstillinger,
  • løse likninger numerisk ved halveringsmetoden og Newtons metode.

Ferdigheter:

Studenten kan

  • løse separable og lineære differensialligninger ved hjelp av antiderivasjon,
  • løse homogene og inhomogene andreordens differensialligninger med konstante koeffisienter,
  • regne med komplekse tall og løse likninger med komplekse løsninger,
  • bruke grunnleggende regneoperasjoner for matriser som multiplikasjon, addisjon og invertering,
  • løse lineære ligningssystemer ved reduksjon til trappeform og invertering,
  • regne ut eksakte verdier for den deriverte og den antideriverte for visse elementære ,funksjoner,
  • bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal og volum,
  • bruke derivasjon i anvendelser som optimering og koblede hastigheter.

Generell kompetanse:

Studenten kan

  • overføre praktiske problem fra eget fagområde til matematisk form,
  • skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon,
  • bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt,
  • bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger,
  • gjøre rede for at endring og endring per tidsenhet kan måles, beregnes, summeres og inngå i likninger.

Arbeids- og undervisningsformer

Det undervises i fellesforelesning og øving. I øvingstimene arbeider studentene med oppgaver, dels individuelt, dels i grupper og får veiledning av faglærer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Language of instruction: Norwegian

This course focuses on legislation and health policy guidelines related to public health, empowerment and health-promoting work. Key areas include empowerment as a concept, process and result, as well as learning and coping. Students will work on concepts, theory and models related to public health work and public health science. Collaboration, interprofessional cooperation, and user participation and decision-making support will be highlighted and critically assessed.

Vurdering og eksamen

The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences.

Hjelpemidler ved eksamen

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • can analyse key academic and health policy guidelines and their consequences for practice
  • can analyse the roles and functions of health personnel in the areas of public health, empowerment and health promotion
  • can critically assess the meaning of social inequality and the relationship between health, power and society

Skills

The student:

  • can analyse the meaning of the principles of empowerment thinking (the user as the expert on him/herself, participation and the redistribution of power)

General competence

The student:

  • can analyse academic and ethical problems in the areas of public health, empowerment and health-promoting work

Vurderingsuttrykk

The course will use varied, student-active work methods. Work and teaching methods include lectures, group work and self-study.

Sensorordning

Individual home examination over two weeks based on a set question. Scope: 2,500 words (+/- 10%)

Emneoverlapp

Grade scale A-F.