Programplaner og emneplaner - Student
MEK1000 Mathematics 1000 Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk 1000
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Electrical EngineeringBachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied ChemistryBachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Through the work in this course, the students will gain insight into areas of mathematics that are important to the modelling of technical and natural science systems and processes. The topics covered are included in engineering programmes across the world and are necessary in order to enable engineers to communicate professionally in an efficient and precise manner and participate in discussions in professional contexts later in the programme.
Recommended preliminary courses
Admission requirements.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena
- kunnskap om veiledning og coaching som metode i konflikthåndtering
- kunnskap om kompetanseutvikling i team
- kunnskap om suksessfaktorer i endrings- og utviklingsprosesser
- kunnskap om makt- og motprosesser i endrings- og utviklingsarbeid
- kunnskap om teoretisk, metodisk og forskningsbasert fundament for utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten har:
- ferdigheter i å håndtere prosesser i grupper og team
- ferdigheter i forankrings- og nettverksarbeid
- anvende sin handlingskompetanse som veileder og coach i endrings- og utviklingsprosesser
- analysere og vurdere egen kompetanse som veileder og coach
Generell kompetanse
Studenten kan:
- bidra til kompetanseutvikling på organisasjonsnivå
- tilrettelegge for myndiggjøring/empowerment og mestring
- reflektere over etiske forhold i endring- og utviklingsarbeid
- anvende og vurdere relevant teori og forskningslitteratur
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge:
The student is capable of
- explaining the use and solution of differential equations in the modelling of practical systems and performing simple analyses of such models
- explaining the concept of functions, the derivative, and the definite and indefinite integral
- explaining the relationship between linear equation systems and practical problems
- solving equations numerically using the bi-section method and Newton method.
Skills:
The student is capable of
- solving separable and linear differential equations with the help of anti-derivation
- solving homogeneous and nonhomogeneous second-order differential equations with constant coefficients
- calculating with complex figures and solving equations with complex solutions
- using basic arithmetic operations for matrices, such as multiplication, addition and inversion
- solving linear equation systems in reduced row echelon form and inversion
- calculating exact values for the derivative and the anti-derivative for certain elementary functions
- using the definite integral to calculate sizes as area and volume
- using derivation for, for example, optimisation and related rates
General competence:
The student is capable of
- transferring a practical problem from their own field into a mathematical form
- writing precise explanations and reasons for using procedures, and demonstrating the correct use of mathematical notation
- using mathematical methods and tools of relevance to the field
- using mathematics to communicate about engineering issues
- explaining how changes and changes per unit time can be measured, calculated, summed up and incorporated into equations
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
1. Studenten skal utarbeide 3-4 utviklingsmål. Disse justeres i forhold til mål fra VEIC7200. Studentene reflekterer og deler dette med basisgruppa. Omfang: 500 ord +/- 10 %
2. Gjennomføre en veiledning/coachingsekvens. Sekvensen skal filmes og presenteres for tilbakemelding i basisgruppa. Omfang etter avtale med fagansvarlig.
3. Framlegge et utkast av prosjektoppgaven i gruppe, for medstudenter for tilbakemelding. Omfang 20-40 minutter
4. Delta i basisgrupper der det fokuseres på ulike utfordringer i veiledning og coaching. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppen dersom ikke annet er avtalt med veileder/kontaktlærer
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Course requirements
Prosjekteksamen i gruppe*: I eksamensbesvarelsen skal studentene analysere og drøfte et utviklingsprosjekt knyttet til veiledning eller coaching de har gjennomført på valgt arena. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over utviklingsarbeidet og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 8000 - 10000 ord.
*Det er anledning til å gjennomføre eksamen i VEIC7300 som individuell eksamen. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved emnestart.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen.
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.
Assessment
Alle tilgjengelige.
Permitted exam materials and equipment
Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.
Grading scale
Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet
Examiners
- veiledning og coaching som kompetanseutvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå, på ulike arenaer og med ulike målgrupper
- myndiggjøring, makt, mestring og empowerment
- den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena
- veiledning og coaching i endrings- og utviklingsprosesser
- suksessfaktorer i endrings- og utviklingsarbeid
- kontekstuelle og kulturelle forhold i endrings- og utviklingsprosesser
- makt- og motprosesser i endrings- og utviklingsarbeid
- forankrings- og nettverksarbeid
- vitenskapsteori, forskningsmetode knyttet opp mot utviklingsarbeid
Overlapping courses
The course is equivalent to KJEFE100, MAFE1000 and ELFE1000, and has an overlap of 10 credits with TRFE1000, EMFE1000, DAFE1000 and BYFE1000.
Under the rule that students have three attempts to take an exam, attempts in equivalent courses also count.