EPN

MEDK4300 Utvikling av fortellinger til digitale medieplattformer Emneplan

Engelsk emnenavn
Developing narratives for digital media platforms
Studieprogram
Masterstudium i medieutvikling / Masterstudium i medieutvikling, deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet Utvikling av fortellinger til digitale medieplattformer er et praktisk-teoretisk emne på masternivå der studentene skal utvikle ideer og teste ulike måter å produsere visuelle fortellinger på. Emnet vektlegger kreative prosesser der studentene får mulighet til å teste ut ideer, teknikker og utstyr, enten individuelt eller i grupper. Hele eller deler av fortellingene som utvikles, skal testes ut på ulike digitale plattformer. For å koble sammen teori og praksis skal studentene skrive et individuelt refleksjonsnotat. Dette emnet kan fungere som et pilotprosjekt til en praktisk-teoretisk masteroppgave.

Undervisningsspråk er norsk.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om utvikling av ulike typer medieproduksjoner for digitale plattformer

  • har inngående teoretisk og praktisk kunnskap om visuelle fortellerteknikker, inkludert aspekter som form og analyse

  • har god innsikt i utvikling og praktisk utprøving og pilotering av medieproduksjoner

Ferdigheter

  • Studenten kan utvikle pilotprosjekter for medieproduksjoner

  • kan delta aktivt i praktisk utprøving av prosjekt- og designprosesser knyttet til ulike produksjoner

  • kan utvikle en teoretisk problemstilling knyttet til det praktiske arbeidet

  • kan anvende teoretisk kunnskap i arbeidet med pilotering

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i pilotering og testing av medieproduksjoner

  • har innsikt i multimediale fortellinger

  • kan delta aktivt i praktisk-teoretiske produksjoner

  • kan reflektere kritisk over egen utviklingsprosess

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over to intensivuker med undervisning ved OsloMet. Emnet er lagt opp som forelesninger, seminarer, kollokvie- og gruppearbeid og praktiske gruppeoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: En kort medieproduksjon der studenten, individuelt eller i samarbeid, tester ut deler av en større produksjon. Arbeidskrav 1 kan utføres som et gruppearbeid (2-3 studenter). Hvert medlem i gruppen har et eget ansvarsområde som skal beskrives i en samarbeidskontrakt i forkant av arbeidet og legges ved innleveringen. Omfang på medieproduksjonen vil variere avhengig av type medium og avtales nærmere med emneansvarlig når oppgaven deles ut, men vil normalt sett bestå av en 3-5 minutters film ved individuelt arbeid og 5-8 minutters film ved samarbeid. Ved samarbeid ved  arbeidskrav 1, vil det bli gitt felles vurdering for produksjonen.

Arbeidskrav 2: Studenten skal levere et individuelt teoretisk refleksjonsnotat på 500 ord, der studenten presenterer forslag til teoretisk(e) problemstilling(er) som kan knyttes til produksjonen, og et kort sammendrag av relevant litteratur.

Arbeidskravene blir vurdert til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen gitt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjonen 1 gang innen angitt frist. Formålene med arbeidskravene er at studentene skal teste ut ideer og teknikker i praksis, og reflektere teoretiske rundt dette arbeidet.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en mappe som består av to deler. Første del bygger på arbeidskrav 1 og skal være en omarbeidet versjon av medieproduksjonen. Omarbeidelsen innebærer at produksjonen tilpasses og endres til en annen digital medieplattform. Produksjonen kan lages individuelt eller i samarbeid (2-3 studenter). Ved samarbeid skal studentene i forkant ha skrevet under en samarbeidsavtale som gjør rede for arbeidsfordelingen. Denne skal legges ved innleveringen. Ved samarbeid, vil det bli gitt en felleskarakter for produksjonen. Omfang på den nye versjonen vil variere avhengig av type medium og avtales medemneansvarlig når oppgaven deles ut, men den vil normalt bestå av 3-5 minutters film ved individuelt arbeid og 5-8 minutter ved samarbeid.

Andre del består av et skriftlig, individuelt teoretisk refleksjonsnotat. Den skal inneholde en selvstendig teoretisk problemstilling som belyser et aspekt ved produksjonen, og en diskusjon basert på relevant litteratur. Omfang på ca. 4000 ord, ekskludert forside og litteraturliste. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12 pkt, linjeavstand: 1,5. Andre del vil kunne justere den endelige karakteren gitt på del 1.

Alle deler må være bestått for å få bestått karakter. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurertebesvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Frode Nordås